Pozorování dítěte ve věku 2-3 let při hudebních činnostech jako zdroj informací pro diferenciální diagnostiku narušené komunikační schopnosti
Název práce v češtině: | Pozorování dítěte ve věku 2-3 let při hudebních činnostech jako zdroj informací pro diferenciální diagnostiku narušené komunikační schopnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Observation of a child aged 2-3 years during musical activities as a source of information for the differential diagnosis of impaired communication skills |
Klíčová slova: | hudební činnosti, narušená komunikační schopnost, diagnostika, dítě ve věku 2-3 let |
Klíčová slova anglicky: | musical activities, impaired communication skills, diagnostics, child aged 2-3 years |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra hudební výchovy (41-KHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 29.04.2021 |
Datum zadání: | 18.01.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2022 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Alois Daněk, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
• vymezit sledovaný problém v rámci vybraného tématu a vyjádřit cíle svého bádání;
• zpracovat problém a jeho řešení výkladovým stylem s logickou výstavbou textu a s použitím odborné terminologie; • pracovat účelně s odbornou literaturou a dalšími informačními zdroji, dodržovat citační normy; • zvolit adekvátní metodologický postup a použít vhodné výzkumné metody; • zhodnotit práci, která má zpravidla podobu teoretické interpretace v závěrečném zobecnění, vyjádřit se k naplnění stanovených cílů a k možným aplikacím do vzdělávací práce; • respektovat etiku výzkumné práce; • respektovat formální náležitosti doporučené pro tento typ závěrečné práce; • používat správně gramatické a stylistické výrazové prostředky. |
Seznam odborné literatury |
GAVORA, Peter a Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. Brno: Paido, 2000, 261 s. ISBN 80-85931-79-6.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. Praga: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. 1. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1. KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8. KMENTOVÁ, Milena. Témbrový sluch předškolních a mladších školních dětí ve světle pedagogického výzkumu. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-760-311-28. KMENTOVÁ, Milena. Třída zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. 1. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3. KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-729-0080-3. LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9. LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5. LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-807-3679-019. MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. 1. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1. SLAVÍK, Jan, Jana STARÁ, Klára ULIČNÁ a Petr NAJVAR. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8758-3. ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8546-6. |
Předběžná náplň práce |
předběžná anotace: Cílem bakalářské práce je ověřit hypotézu, že pozorování dítěte při hudebních činnostech může být validním zdrojem informací pro diferenciální diagnostiku narušené komunikační schopnosti. V teoretické části vycházím z poznatků o vývoji
dítěte, z logopedie jako vědního oboru, z hudební pedagogiky. Soustředím se na ovlivňování hudebních a řečových projevů dítěte, na hudební činnosti vhodné pro zvolenou věkovou kategorii a na diagnostiku narušené komunikační schopnosti. Praktická část práce představuje empirický výzkum v podobě případové studie. Jedná se o kvalitativní výzkumné šetření s využitím strukturovaného pozorování a rozhovorů s logopedem. |