Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pozorování dítěte ve věku 2-3 let při hudebních činnostech jako zdroj informací pro diferenciální diagnostiku narušené komunikační schopnosti
Název práce v češtině: Pozorování dítěte ve věku 2-3 let při hudebních činnostech jako zdroj informací pro diferenciální diagnostiku narušené komunikační schopnosti
Název v anglickém jazyce: Observation of a child aged 2-3 years during musical activities as a source of information for the differential diagnosis of impaired communication skills
Klíčová slova: hudební činnosti, narušená komunikační schopnost, diagnostika, dítě ve věku 2-3 let
Klíčová slova anglicky: musical activities, impaired communication skills, diagnostics, child aged 2-3 years
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.04.2021
Datum zadání: 18.01.2022
Datum a čas obhajoby: 06.09.2022 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2022
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: PhDr. Alois Daněk, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
• vymezit sledovaný problém v rámci vybraného tématu a vyjádřit cíle svého bádání;
• zpracovat problém a jeho řešení výkladovým stylem s logickou výstavbou textu a s použitím odborné terminologie;
• pracovat účelně s odbornou literaturou a dalšími informačními zdroji, dodržovat citační normy;
• zvolit adekvátní metodologický postup a použít vhodné výzkumné metody;
• zhodnotit práci, která má zpravidla podobu teoretické interpretace v závěrečném zobecnění, vyjádřit se k naplnění stanovených cílů a k možným aplikacím do vzdělávací práce;
• respektovat etiku výzkumné práce;
• respektovat formální náležitosti doporučené pro tento typ závěrečné práce;
• používat správně gramatické a stylistické výrazové prostředky.
Seznam odborné literatury
GAVORA, Peter a Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. Brno: Paido, 2000, 261 s. ISBN 80-85931-79-6.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. Praga: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. 1. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1.
KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.
KMENTOVÁ, Milena. Témbrový sluch předškolních a mladších školních dětí ve světle pedagogického výzkumu. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-760-311-28.
KMENTOVÁ, Milena. Třída zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. 1. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3.
KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-729-0080-3.
LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-807-3679-019.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. 1. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
SLAVÍK, Jan, Jana STARÁ, Klára ULIČNÁ a Petr NAJVAR. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8758-3.
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8546-6.
Předběžná náplň práce
předběžná anotace: Cílem bakalářské práce je ověřit hypotézu, že pozorování dítěte při hudebních činnostech může být validním zdrojem informací pro diferenciální diagnostiku narušené komunikační schopnosti. V teoretické části vycházím z poznatků o vývoji
dítěte, z logopedie jako vědního oboru, z hudební pedagogiky. Soustředím se na ovlivňování hudebních a řečových projevů dítěte, na hudební činnosti vhodné pro zvolenou věkovou kategorii a na diagnostiku narušené komunikační schopnosti.
Praktická část práce představuje empirický výzkum v podobě případové studie. Jedná se o kvalitativní výzkumné šetření s využitím strukturovaného pozorování a rozhovorů s logopedem.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK