Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Spravedlivé hodnocení na 1. stupni ZŠ: případová studie
Název práce v češtině: Spravedlivé hodnocení na 1. stupni ZŠ: případová studie
Název v anglickém jazyce: Equity in assessment from pupils´point of view: Case study
Klíčová slova: spravedlivé hodnocení, školní hodnocení, formativní hodnocení, 1. stupeň ZŠ, případová studie
Klíčová slova anglicky: equity in assessessment, school assessment, formative assessment, ISCED 1, casy study
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 06.04.2021
Datum zadání: 06.04.2021
Datum a čas obhajoby: 07.09.2021 00:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je popsat spravedlivé hodnocení z pohledu vybraných žáků 1. stupně ZŠ.
Diplomantka na základě studia odborné literatury popíše koncepty školního hodnocení (typy a formy hodnocení, hodnocení dle vztahové normy apod.) s důrazem na komunikaci a formativní hodnocení a bude se věnovat otázkám spravedlivého hodnocení.
Výzkumným designem je případová studie vybrané třídy 1. stupně ZŠ. Stěžejní metodou sběru dat jsou rozhovory s žáky 1. stupně (4. ročník ZŠ), dále rozhovor s pedagogem této vybrané třídy a následně dotazník pro rodiče těchto žáků.

Hlavní výzkumná otázka: Jaké hodnocení je podle žáků spravedlivé?
Specifické výzkumné otázky:
• Jaké způsoby hodnocení přispívají k tomu, že žáci vnímají hodnocení učitele jako spravedlivé?
• Jaké postupy hodnocení využívá učitel, aby jeho hodnocení bylo spravedlivé?
• Jaké hodnocení je spravedlivé z pohledu rodičů?

Diplomantka provede přepis rozhovorů, analýzu dotazníků a následně analýzu získaných dat (otevřené kódování).
Své postupy a výsledky bude pravidelně konzultovat.
Seznam odborné literatury
Borg, J. (2001). Equitable assessment. Australian Senior Mathematics Journal, 15(2), 46–58.
Brown, G. (2013) Student conceptions of assessment across cultural and contextual differences: University student perspectives of assessment from Brazil, China, Hong Kong, and New Zealand. In G. Liem & A. Bernardo (Eds.), Advancing Cross-cultural Perspectives on Educational Psychology: A Festschrift for Dennis McInerney (s. 143–167). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Cowie, B. (2005). Pupil commentary on assessment for learning. The Curriculum Journal, 16(2), 137–151.
Greger, D. (2007). Spravedlivost evropských školských systémů očima žáků. In D. Greger & V. Ježková (Eds.), Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace (s. 187–206). Praha: Karolinum.
Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.
Košťálová, H., & Straková, J. (2008). Hodnocení. Důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV.
Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál.
Kratochvílová, J. (2012). Aktivní spoluúčast žáka při hodnocení – zdroj inspirace rozvoje osobnosti žáka a pokládání základů zodpovědnosti za kvalitu svého života. In H. Lukášová (Ed.), Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (s. 151–180). Praha: Asociace waldorfských škol.
Shánilová, I. (2010). Hodnocení žáků základní školy. Orbis scholae, 4(1), 41–53.
Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení – aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, 53(1), 5–25.
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Vidláková, J. (2012). Změny v uvažování o participaci žáků: zahraniční inspirace. Pedagogická orientace, 22(1), 5–22.
WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, 2016. ISBN 978-80-906082-7-6.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK