Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mezinárodní bezpilotní přeprava zboží
Název práce v češtině: Mezinárodní bezpilotní přeprava zboží
Název v anglickém jazyce: International drone goods transportation
Klíčová slova: autonomní, bezpilotní, normativita
Klíčová slova anglicky: autonomous, unmanned, normativity
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: rigorózní práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra obchodního práva (22-KOBCHP)
Vedoucí / školitel:
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.03.2021
Datum zadání: 31.03.2021
Datum potvrzení stud. oddělením: 31.03.2021
Datum a čas obhajoby: 10.06.2021 13:00
Místo konání obhajoby: m. 317
Datum odevzdání elektronické podoby:06.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 10.06.2021
Oponenti: JUDr. Marta Zavadilová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Cílem této práce je probádat možnosti odpovědnostních koncepcí ve vztahu k bezpilotním strojům, které přepravují zboží v rámci mezinárodní přepravy zboží.
Za tímto účelem je v rámci práce provedeno srovnání normativní teorie Františka Weyra a způsob fungování formálně logických systémů. Tato normativní teorie totiž skvělým způsobem dopadá na faktické fungování samotného informačního systému, který je odproštěn od obsahu vlastního pravidla obsaženého v normě. Jsou zde popsány metody poznávání strojů a způsob intepretace a aplikace jednotlivých pravidel obsažených v normách. To vše právě
s ohledem na skutečnost, že bezpilotní stroje se nemohou naučit rozlišovat mezi vlastními hodnotami, na kterých stojí jednotlivé právní normy. K tomuto nemohou totiž bezpilotní stroje za pomoci nástroje pouhé ryzí inteligence dospět, jelikož interpretují a aplikují své vnitřní normy na vnější svět pouze tak, jak mají v rámci svého normového souboru nastaveno. S tímto nastavením souvisí i ochrana před banálním zlem a ochrana pomyslné ústavnosti v normovém souboru bezpilotních strojů.
Jelikož právo se nepřizpůsobuje technologiím, ale technologie právu, pak je v rámci práce provedena právní analogie v pragmatickém duchu s perspektivní odpovědnostní koncepcí, a to v porovnání nálezu pléna Ústavního soudu ČR Pl. ÚS 15/16, který přezkoumával souladnost s ústavností koncepce presumované deliktní odpovědnosti provozovatele motorového vozidla.
Na konci práce je pak provedena dekonstrukce současné evropské právní úpravy
vztahujícím se k bezpilotním systémům. Tato je podrobena kritice, jelikož se nevěnuje žádným způsobem autonomním systémům jako takovým. Ta je značně technicistní a podrobná, avšak ji chybí hodnotová koncepce a smysluplná pragmatičnost. Svou úpravou dopadá toliko pouze na bezpilotní systémy obsluhované pilotem na dálku.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this work is to explore the possibilities of liability concepts in relation to unmanned aerial vehicles that transport goods in the international transport of goods.
For this purpose, a comparison of the normative theory of František Weyr and the way of functioning of formally logical systems is performed within the work. This normative theory has a great impact on the actual functioning of the information system itself, which is exempt from the content of its own rule contained in the norm itself. There are described methods of acknowledging machines and the method of interpretation and application of individual rules contained in norms themselves that are being interpreted by these machines. All this precisely with regard to the fact that unmanned aerial vehicles cannot learn to distinguish between inner values of norms, on which individual legal norms are based. This is because unmanned aerial vehicles cannot achieve this with the help of a tool of pure intelligence alone. Since unmanned aerial vehicles interpret and apply their own internal norms to the outside world only as they are set within their normative setting.
This normative setting is also related to the protection against banal evil and the protection of notional constitutionality in the normative set of rules of unmanned aerial vehicles. Since the law does not adapt to technology, but technology adapts to the law, then a legal analogy is made in the pragmatic spirit with a perspective concept of objective responsibility, in comparison with the finding of the Plenum of the Constitutional Court of the Czech Republic Pl. ÚS 15/16, which reviewed the compliance with the constitutionality the subject matter of the concept of presumed tortious liability of a motor vehicle owner - operator. At the end of this work, a deconstruction of the current European legislation relating to unmanned aerial systems is performed. This legislation is criticized because it does not deal in any way with autonomous systems, as such. It is highly technical and detailed, but it lacks a value concept and any meaningful pragmatism. Its normative spectrum only affects unmanned aerial systems operated remotely by the pilot.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK