Developing Critical Literacy: Postcolonial Literature in English Lessons at Upper Secondary Schools
Název práce v češtině: | Rozvoj kritické gramotnosti: četba postkoloniální literatury ve výuce anglického jazyka na středních školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Developing Critical Literacy: Postcolonial Literature in English Lessons at Upper Secondary Schools |
Klíčová slova: | kritická gramotnost, postkoloniální literatura, kritické myšlení, strategie čtení, ESL |
Klíčová slova anglicky: | critical literacy, postcolonial literature, critical thinking, reading strategies, ESL |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.03.2021 |
Datum zadání: | 25.03.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 17.09.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Celetná 13, Praha 1, C203/C3, 33 míst u lavice + 4 místa židličky se "stolečkem" |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.09.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Brown, Kristine. Developing Critical Literacy. The Macquarie University, 2014. Chowdhury, Kanishka.
Chowdhury, Kanishka. “Teaching the Postcolonial Text: Strategies and Interventions.” College Literature, 19/20, no. 3/1, 1992, pp. 191–194. JSTOR, www.jstor.org/stable/25112000. Accessed 14 Jan. 2021. Fairclough, Norman. Critical Language Awareness. Routledge, 2014. Scrivener, Jim. Learning Teaching. 2nd ed. Macmillan, 2005. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis aims to present the use of postcolonial literature in pursuance of developing critical literacy
in English lessons at upper secondary schools. Specifically, it focuses on increasing students’ awareness of colonisation and other issues of the postcolonial world, namely South Africa. The theoretical part of the thesis concentrates on the methodology of teaching literature, reading strategies, and critical literacy, including its development and assessment. The empirical/analytical part comprises results from qualitative research conducted in a Czech upper-secondary school. The empirical study consists of pre-testing, intrinsic research, the teacher’s and students’ assessment, and a final achievement test. The thesis concludes outcomes of the analysis, emphasizes benefits and potential risks of using postcolonial literature and of implementing critical-literacy-based lessons at upper-secondary schools. It also suggests possibilities for further research and development. |