Divadlo pro dítě 21. století
Název práce v češtině: | Divadlo pro dítě 21. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Theatre for children of the 21.st century |
Klíčová slova: | divadlo|mládež|divadlo pro děti|21. století|progresivní divadlo|generace Z|divadlo ve výchově|potenciál divadla pro děti|edukativní funkce divadla |
Klíčová slova anglicky: | theatre|young adult|theatre for children|21st century|generation Z|Theatre in Education|potential of theatre for young audiences|educational function of theatre |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra divadelní vědy (21-KDV) |
Vedoucí / školitel: | doc. Petr Christov, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.03.2021 |
Datum zadání: | 22.03.2021 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.04.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2021 11:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.08.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá souvztažnostmi mezi problematikou současného divadla pro děti a charakteristickými rysy generace dětí narozených kolem přelomu milénia. Její snahou je nahlédnout oblast divadla pro děti jako prostor s potenciálem napomáhat dítěti utvářet si obraz o světě, použitelnou a žádoucí hierarchii hodnot a dostatečně stabilní a dobrý sebeobraz vytvářející předpoklad pro životní pocit, že ve světě lze obstát, lze ho ovlivnovat a prosadit se v něm. První část práce se za pomocí poznatků z oboru psychologie, sociologie a pedagogiky pokusí vlivy, které na současné dítě působí v rodině, ve vzdělávacích institucích a ve společnosti obecně, a které je jako takové formují. Druhá část práce se bude snažit na konkrétních příkladech progresivní tuzemské divadelní produkce divadla pro děti ukázat, jakými způsoby divadlo, jakožto specifické médium, přistupuje k dítěti dnešní doby, jakým způsobem s ním vstupuje do dialogu a jak se může podílet formování jeho světonázoru. Práci doplní názory jednotlivých tvůrců, odborníků a studentů oboru. |
Seznam odborné literatury |
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3. MCCRINDLE, Mark. The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. Bella Vista: McCrindle Research Pty Ltd, 2018. NICHOLSON, Helen. Theatre & education. Basingstoke New York, N.Y.: Palgrave Macmillan, 2009. ISBN 978-0-230-21857-4. THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN isbn978-80-262-0714-6. REASON, Matthew. The young audience : exploring and enhancing children's experiences of theatre. Stoke on Trent, UK: Trentham Books, 2010. ISBN 978-1-85856-450-0. SAK, Petr. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8. |