Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dětské skupiny v předškolním vzdělávání
Název práce v češtině: Dětské skupiny v předškolním vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Children’s groups in preschool education
Klíčová slova: předškolní vzdělávání, dítě v předškolním věku, všestranný fyzický a psychický rozvoj, dětská skupina, jesle, mateřská škola, plán výchovy a péče, poskytovatel, homogenní a heterogenní skupina, denní režim
Klíčová slova anglicky: preschool education, child in preschool age, all-round physical and mental development, children's group, nursery, kindergarten, education and care plan, provider, homogeneous and heterogeneous group, daily routine
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 27.02.2021
Datum zadání: 01.03.2021
Datum a čas obhajoby: 11.01.2022 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:29.11.2021
Datum proběhlé obhajoby: 11.01.2022
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: Mgr. Anna Nožičková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Téma BP se zaměří na možnost výchovně vzdělávacího působení pro děti předškolního věku v Dětských skupinách zastřešovaných MPSV. Studentka prostuduje a uvede zásadní legislativní podklady, přiblíží vývoj a ukotvení realizačních myšlenek pro vznik a fungování zařízení „dětská skupina“ do souvislostí s jejich schválením, současným stavem a směrem jejich proměny. Zorientuje se v realizačních procesech (požadavky na pedagogy a další pečující osoby, na věkové začlenění dětí, na požadavky na provoz těchto zařízení).
V praktické části bude ověřovat v několika vybraných dětských skupinách, jak v praxi tato zařízení fungují. Výzkumné směřování bude kvalitativní povahy s formulací cílů, výzkumných otázek a adekvátních výzkumných metod zaměřených na zjišťování názorů učitelů a rodičů na vhodnost tohoto typu zařízení pro děti od 1 do 6 let věku. V kvalitativní podobě výzkumného náhledu budou i odpozorované skutečnosti z výchovných a pečujících procesů ve vybraných dětských skupinách. Autorka následně bude syntetizovat zjištěné skutečnosti, srovnávat fungování a pedagogickou práci (např. TVP) ve vybraných dětských skupinách. Vysloví výsledky v souvislostech s formulovanými výzkumnými otázkami. V kapitole Diskuze otevře některé zjištěné poznatky týkající se např. odchýlení od legislativních norem nebo uvede možná doporučení pro práci v dětských skupinách. V závěru vysloví základní myšlenky své BP a vyhodnotí splnění jejích cílů.

Seznam odborné literatury
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva pro učitele a rodiče. Praha: Portál,2004
Kropáčková, J. Splavcová, H. Dvouleté děti v předškolním zařízení. Praha: RAABE, 2016. ISBN 978-80-7496-270-7.
Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005.
Metodika pro poskytovatele dětských skupin k auditu značky kvality. Praha MPSV, 2019. ISBN 978-80-74210-9.
Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
Průcha ,J. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-4.
Syslová, Z., Borkovcová, I., Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN978-80-7478354-8.
Svobodová, E., Vítečková, M. Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2017.ISBN 978-80-262-1243-0.
Šulová. L. Raný psychický vývoj. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-802-4618-203.
Zákon č. 247/2014S Sb. o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů. 2014.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK