Dětské skupiny v předškolním vzdělávání
Název práce v češtině: | Dětské skupiny v předškolním vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Children’s groups in preschool education |
Klíčová slova: | předškolní vzdělávání, dítě v předškolním věku, všestranný fyzický a psychický rozvoj, dětská skupina, jesle, mateřská škola, plán výchovy a péče, poskytovatel, homogenní a heterogenní skupina, denní režim |
Klíčová slova anglicky: | preschool education, child in preschool age, all-round physical and mental development, children's group, nursery, kindergarten, education and care plan, provider, homogeneous and heterogeneous group, daily routine |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.02.2021 |
Datum zadání: | 01.03.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 11.01.2022 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.11.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.01.2022 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | Mgr. Anna Nožičková |
Zásady pro vypracování |
Téma BP se zaměří na možnost výchovně vzdělávacího působení pro děti předškolního věku v Dětských skupinách zastřešovaných MPSV. Studentka prostuduje a uvede zásadní legislativní podklady, přiblíží vývoj a ukotvení realizačních myšlenek pro vznik a fungování zařízení „dětská skupina“ do souvislostí s jejich schválením, současným stavem a směrem jejich proměny. Zorientuje se v realizačních procesech (požadavky na pedagogy a další pečující osoby, na věkové začlenění dětí, na požadavky na provoz těchto zařízení).
V praktické části bude ověřovat v několika vybraných dětských skupinách, jak v praxi tato zařízení fungují. Výzkumné směřování bude kvalitativní povahy s formulací cílů, výzkumných otázek a adekvátních výzkumných metod zaměřených na zjišťování názorů učitelů a rodičů na vhodnost tohoto typu zařízení pro děti od 1 do 6 let věku. V kvalitativní podobě výzkumného náhledu budou i odpozorované skutečnosti z výchovných a pečujících procesů ve vybraných dětských skupinách. Autorka následně bude syntetizovat zjištěné skutečnosti, srovnávat fungování a pedagogickou práci (např. TVP) ve vybraných dětských skupinách. Vysloví výsledky v souvislostech s formulovanými výzkumnými otázkami. V kapitole Diskuze otevře některé zjištěné poznatky týkající se např. odchýlení od legislativních norem nebo uvede možná doporučení pro práci v dětských skupinách. V závěru vysloví základní myšlenky své BP a vyhodnotí splnění jejích cílů. |
Seznam odborné literatury |
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva pro učitele a rodiče. Praha: Portál,2004
Kropáčková, J. Splavcová, H. Dvouleté děti v předškolním zařízení. Praha: RAABE, 2016. ISBN 978-80-7496-270-7. Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. Metodika pro poskytovatele dětských skupin k auditu značky kvality. Praha MPSV, 2019. ISBN 978-80-74210-9. Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8. Průcha ,J. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-4. Syslová, Z., Borkovcová, I., Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN978-80-7478354-8. Svobodová, E., Vítečková, M. Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2017.ISBN 978-80-262-1243-0. Šulová. L. Raný psychický vývoj. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-802-4618-203. Zákon č. 247/2014S Sb. o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů. 2014. |