Komunikace dětí předškolního věku – analýza komunikačních funkcí výpovědi
Název práce v češtině: | Komunikace dětí předškolního věku – analýza komunikačních funkcí výpovědi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication of Preschool Children – the Analysis of Communication Functions and Expressions |
Klíčová slova: | komunikační kompetence, dětská řeč, komunikační funkce výpovědi, dítě předškolního věku, osvojování češtiny, dialog |
Klíčová slova anglicky: | communication competence, children’s speech, communication function of utterance, preschool child, acquisition of the Czech language, dialogue |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 28.01.2021 |
Datum zadání: | 28.01.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2022 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R010B, 010B, přízemí, u vrátnice |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.04.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2022 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Martin Janečka, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka bude nahrávat subjekty (děti předškolního věku) při spontánní hře (např. herní skupina v družině, na kroužku), pořídí minimálně 6 nahrávek po 30 minutách. Rozhovory transkribuje pomocí transkripce CHAT, což je ortografická, nikoliv fonetická transkripce. Zaměří se na realizaci větných struktur a fungování dialogu, na realizaci výpovědí z hlediska jejich komunikační funkce. Zjištěná data vztáhne k výsledkům dosavadních výzkumů u nás a v zahraničí, především na Slovensku.
Studentka provede důkladnou jazykovou a formální korekturu práce. Jazykové nedostatky mohou být důvodem k vrácení práce a nutnosti jejího přepracování. Studentka provede důkladnou kontrolu citačního aparátu. Studentka zodpovídá za to, že veškerá použitá literatura je řádně citována v textu a seznamu literatury. |
Seznam odborné literatury |
FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014.
GREPL. M.; KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998. CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. Dostupné: https://publi.cz/eknihy/?book=462-jazykovy-vyvoj-ditete KESSELOVÁ, J.Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov: Náuka, 2001. KESSELOVÁ, J. Morfológia v komunikácii detí. Prešov: Vydavateľstvo Anna Nagyová, 2003. KESSELOVÁ, J. O výstavbe dialógu detí. (I.) Slovenská reč, 37, č. 5, 1992, s. 269 – 277. KESSELOVÁ, J. Výstavba dialógu detí. (II.) Slovenská reč, 58, č. 5, 1993, s. 275 – 281. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011. SLANČOVÁ, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Prešov, 2008. SLANČOVÁ, D. (ed.) Desať štúdií o detskej reči: Lexika - gramatika - pragmatika. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Bratislava, 2018. SMOLÍK, F.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. http://laboratorium.detskarec.sk/ + nové studie publikované v odborných časopisech |
Předběžná náplň práce |
1) Úvod.
2) Cíle práce. 3) Teoretická východiska. 4) Popis analyzovaných dat. 5) Popis metodologie. 6) Vlastní výzkum. 7) Diskuse, srovnání s dosavadními výsledky. 8) Závěr. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
1) Introduction. 2) Objectives. 3) Theoretical background. 4) Data. 5) Methodology. 6) Results. 7) Discussion. 9) Conclusions. |