Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Filmy Víta Klusáka - manipulace nebo autorský rukopis?
Název práce v češtině: Filmy Víta Klusáka - manipulace nebo autorský rukopis?
Název v anglickém jazyce: Vít Klusák´s films - manipulation or author´s originality?
Klíčová slova: Vít Klusák, dokumentární filmy, autorský dokument, autorská tvorba, manipulace, sociální herec, česká dokumentární tvorba
Klíčová slova anglicky: Vít Klusák, documentary film, author document, author production, manipulation, social actor, Czech documentary movies
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 26.01.2021
Datum zadání: 26.01.2021
Datum a čas obhajoby: 20.09.2022 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Datum odevzdání elektronické podoby:02.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 20.09.2022
Oponenti: Mgr. MgA. Petr Horký, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Seznam zdrojů
Filmy
Český mír [film]. Režie Vít KLUSÁK, Filip REMUNDA. Česko, 2010.
Český sen [film]. Režie Vít KLUSÁK, Filip REMUNDA. Česko, 2004.
Dělníci bulváru, 1. epizoda 2. série Český žurnál [epizoda televizního cyklu]. Česko, 2014. ČT2 16. 4. 2014.
Dobrý řidič Smetana [film]. Režie Vít KLUSÁK, Filip REMUNDA. Česko, 2013.
Svět podle Daliborka [film]. Režie Vít KLUSÁK. Česko, 2017.
Vše pro dobro světa a Nošovic [film]. Režie Vít KLUSÁK, Česko, 2010
Život a smrt v Tanvaldu, 1. epizoda 2. séria Český žurnál [epizoda televizního cyklu]. Česko, 2013. ČT2 10. 3. 2013.

Literatura
ADLER, Rudolf, 2001. Cesta k filmovému dokumentu. 3., rozš. vyd. Praha: Filmová a televizní fakulta AMU. ISBN 80-85883-72-4.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON, 2011. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-217-6.
GAUTHIER, Guy, 2004. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 80-7331-023-6.
Kol. autorů, 2012. Základy dokumentárního filmu. Praha: Člověk v tísni. 978-80-87456-24-8
NAVRÁTIL, Antonín, 2002. Cesty k pravdě̌ či lži: 70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd., 1. v Nakl. AMU. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová́ a televizní́ fakulta. ISBN 80-733-1909-8.
NICHOLS, Bill, 2010. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze. ISBN 978-80-7331-181-0.
POSPÍŠIL, Miroslav, 2007. Řešení konfliktů a stresů: manipulace v komunikaci. Plzeň: Pospíšil. ISBN 978-80-903529-1-9.
POSPÍŠIL, Miroslav, 2008. Slovní manipulace v komunikaci: jak vyzrát nad lží a chytráctvím. Plzeň: Pospíšil. ISBN 978-80-903529-2-6, s
ŠTOLL, Martin a kol., 2000. Český film: režiséři-dokumentaristé. Praha: Libri. ISBN 978-80-7277-417-3.
ŠTOLL, Martin, 2000. Hundred Years of Czech Documentary Film. 1. vyd. Praha: Malá Skála. ISBN 80-902777-0-5
VYBÍRAL, Zbyněk, 2000. Psychologie lidské komunikace. 1. vyd. Praha: Portál.
ISBN 80-7178-291-2
WRÓBEL, Alina. Výchova a manipulace: podstata manipulace, mechanizmy a proces, vynucování a násilí, propaganda. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 199 s. ISBN 978-80-247-2337-2.

Elektronické zdroje
Příliš autorské dokumenty | | A2 – neklid na kulturní frontě. A2 – neklid na kulturní frontě [online]. © 2005 [cit. 23.09.2021]. Dostupné z: https://www.advojka.cz/archiv/2016/23/prilis-autorske-dokumenty
Vít Klusák — Lidé — Česká televize. Česká televize [online]. © 2021a [cit. 23.09.2021]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/lide/vit-klusak/
Tvůrci dokumentů — Český žurnál — Česká televize. Česká televize [online]. © 2021b [cit. 23.09.2021]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10408111009-cesky-zurnal/6613-tvurci-dokumentu/
Režijní poznámka: Filip Remunda — Český žurnál: Svobodu pro Smetanu — Česká televize. Česká televize [online]. © 2021c [cit. 23.09.2021]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10408111009-cesky-zurnal/212562262600003-svobodu-pro-smetanu/6702-filip-remunds/%3E
Historie katedry. Katedra dokumentární tvorby [online]. [cit. 23.09.2021]. Dostupné z: https://kdt.famu.cz/historie/
HYPERMARKET FILM. HYPERMARKET FILM [online]. © 2021a [cit. 23.09.2021] Dostupné z: https://www.hypermarketfilm.cz/
Pedagogové katedry | Katedra dokumentární tvorby FAMU. Katedra dokumentární tvorby FAMU [online]. [cit. 23.09.2021]. Dostupné z: https://kdt.famu.cz/pedagogove-katedry/
O nás. Ji.hlava [online]. [cit. 23.09.2021]. Dostupné z: https://www.ji-hlava.cz/o-nas
KAMENÍK, Miloš. Aktuální tendence v autorském dokumentárním filmu. Dostupné z: http://25fps.cz/2007/aktualni-tendence-v-autorskem-dokumentarnim-filmu/
RENOV, Michael. 1990, překlad KUBALÍK, Štěpán. 2014. K poetice dokumentu. [online]. Dok.Revue. Dostupné z : http://www.dokrevue.cz/clanky/k-poetice-dokumentu.
RYNDA, Vojtěch. Dokument zažívá boom. Potvrdil to i Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě. Lidovky.cz [online]. 30. 10. 2008 [cit. 23.09.2021] Dostupné z: https://www.lidovky.cz/domov/filmy-tvori-pamet-a-identitu-naroda.A081030_000089_ln_noviny_sko
STEJSKAL, Tomáš. Tohle není žurnalistika, říká o svém novém filmu o zneužívání dětí režisér Českého snu Vít Klusák. Hospodářské noviny [online]. 28. 2. 2020 [cit. 2021-10-31]. Dostupné z: https://archiv.hn.cz/c1-66727590-tohle-neni-zurnalistika-rika-o-svem-novem-filmu-o-zneuzivani-deti-reziser-ceskeho-snu-vit-klusak
ŠTOLL, Martin. Doc. Martin Štoll o vývoji dokumentárního filmu v Česku. In: Magazín Leonardo [rozhlasový pořad]. Moderuje Michael ROZSYPAL. Český rozhlas Plus. 30. 3. 2015 [cit. 2021-06-18]. Dostupné z: https://plus.rozhlas.cz/doc-martin-stoll-o-vyvoji-dokumentarniho-filmu-v-cesku-6610428
Předběžná náplň práce
Tato práce se zabývá dokumentární tvorbou Víta Klusáka. Klusák se v současné době jedním z nejvýraznějších českých dokumentaristů a zároveň je pedagogem na nejprestižnější české filmové škole, FAMU. Několik jeho hlavních postav se vůči filmům ohradilo s tím,
že byli do určitého jednání či situace vmanipulování samotným autorem. Na otázku práce
se sociálním hercem se ptají také novináři a často na ni narazíme v komentářích v online databázi filmů ČSFD či v diskusích přímo na webu iVysílání České televize.
Cílem této práce je postihnout to, v čem je Klusákova tvorba specifická a jestli skutečně můžeme tvrdit, že se sociálními herci manipuluje, nebo jestli se jedná o jeho jedinečný autorský rukopis. Tyto dvě možnosti se nevylučují. K popsání specifik Klusákovy tvorby provedu kvalitativní obsahovou analýzu šesti filmů, které režíroval či spolurežíroval (s Filipem Remundou). Zaměřím se na výběr tématu, režisérovu práci se sociálními herci, práci se situací, práci s kamerou, střihovou skladbu a práci se zvukem. Z analýzy vyplyne to, jaké shodné rysy je možné napříč filmy sledovat a jestli některý z nich můžeme nazvat manipulací.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with Vít Klusák's documentary movies. Klusák is currently among the most prominent documentarists in the Czech Republic and is also a pedagogue at the most prestigious Czech film school, FAMU. Several main characters of his documentaries, social actors, accused him of manipulating them into talking or acting in a way they would not normally perform. In the past, several journalists opened the topic of manipulation of social actors. Moreover, it is also a topic of the commentary section in the Czech and Slovak online movie database (ČSFD) and in Czech Television iVysílání (online streaming platform) discussions. The aim of this thesis is to find out what makes Klusák's work this specific and whether we can claim that he manipulates social actors, or if it is the author's original and unique approach to documentary movies. To describe the specifics of Klusák's work, I will make a qualitative content analysis of six films that he directed or co-directed (Klusák usually co-directs with Filip Remunda). The focus will be on the director's work with social actors as well as theme inspiration, sound work, and others. The analysis will show what features are typical for Vít Klusák and whether any of them can be called manipulation.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK