Pozornost na prvním stupni a její pravidelný nácvik
Název práce v češtině: | Pozornost na prvním stupni a její pravidelný nácvik |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Practice of attention skills in primary schooling |
Klíčová slova: | Pozornost na prvním stupni a její pravidelný nácvik |
Klíčová slova anglicky: | attention, elementary school, concentration, training |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.10.2020 |
Datum zadání: | 28.10.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 11.01.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.01.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce si klade za cíl zařadit do školního vyučování cvičení a hry na trénink pozornosti a zaznamenat, jestli dojde ke zlepšení pozornosti při pravidelném nácviku.
Teoretická část se zabývá definicí pozornosti a zabývá se dítětem v mladším školním věku, věnuje se i zastoupení a zpracování tématu pozornosti v RVP. Empirická část zpracovává na analýzu a porovnání výsledků skupinové činnosti žáků na prvním stupni. Zaměřuje se na pozorování 24 respondentů po dobu 4 měsíců a zaznamenávání průběžných výsledků. Žáci jsou rozděleny na 3 skupiny, aby mohl být jejich pokrok a zlepšení detailněji zaznamenáno. Pozorování bylo prováděno třídním pedagogem a asistentem pedagoga. Následně jsem uskutečnila doplňující individuální rozhovor s jedním rodičem, věnujícímu se svému dítěti v programu KUPOZ. Výzkum vyl realizován na prvním stupni pražské základní školy. Při sběru dat byla použita metoda pozorování, pedagogického akčního výzkumu a individuálního rozhovoru. Diplomová práce má zmapovat, jestli může pedagog zlepšit pozornost žáků, zda se při pravidelném nácviku a tréninku pozornost zlepší. |
Seznam odborné literatury |
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
GOLEMAN, Daniel. Pozornost: skrytá cesta k dokonalosti. V Brně: Jan Melvil, 2014. Pod povrchem. ISBN 9788087270943. MOORE, Gareth. 90 testů, her a cvičení pro rozvoj myšlení, paměť a koncentraci. Přeložil Lenka VLČKOVÁ. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0046-0. GEISSELHART, Roland R. a Christiane HOFMANN-BURKART. Trénink paměti a koncentrace: praktické techniky, cvičení, příklady a testy. Praha: Grada, 2006. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-1654-1. GOLEMAN, Daniel. Pozornost: skrytá cesta k dokonalosti. V Brně: Jan Melvil, 2014. Pod povrchem. ISBN 9788087270943. LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-205-X. MÜNCHHAUSEN, Marco von. Nenechte se vyrušit: cesta k mentální svobodě a vyšší koncentraci. Přeložil Kateřina PREŠLOVÁ. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1323-9. THORBRIETZ, Petra. Soustřeď se!: jak podpořit koncentraci dětí. Přeložil Michaela ŠKULTÉTY. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1032-0. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce si klade za cíl zařadit do školního vyučování cvičení, hry na trénink pozornosti a zaznamenat, jestli dojde ke zlepšení pozornosti při pravidelném nácviku.
Teoretická část se zabývá definicí pozornosti, popsáním faktorů, které pozornost negativně i pozitivně ovlivňuje. Zabývá se dítětem v mladším školním věku, popisuje jeho dovednosti a schopnosti. Empirická část zpracovává analýzu a porovnává výsledky skupinové činnosti žáků na prvním stupni. Zaměřuje se na pozorování 24 respondentů po dobu čtyř měsíců a zaznamenává jejich průběžných výsledků. Žáci jsou rozděleni na dvě skupiny, aby mohl být jejich pokrok a zlepšení detailněji zaznamenáno. Pozorování bylo prováděno třídním pedagogem a asistentem pedagoga. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This Master’s thesis aims to introduce attention-improving games in primary schooling and record its effect on pupils. The theoretical part considers the definition of attention of primary school pupils and the role of the topic as such in RVP.
The empirical part analyzes the results of group exercises in early primary school age. It covers 24 pupils over 4 months. They are split into 3 groups to better monitor the performances in detail. The observations were done by the class teacher and her assistant. Consequently, we conducted an interview with a parent of a pupil enrolled in KUPOZ program. The research was conducted in a primary school in Prague. The data collection process involved observations, teacher’s research and an individual interview. The thesis explores the means for a teacher to improve pupils’ attention with a structured training and exercises. |