Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Práce s poezií v hodinách ČJL na střední škole
Název práce v češtině: Práce s poezií v hodinách ČJL na střední škole
Název v anglickém jazyce: Workind with poetry in secondary school Czech langusge and literature classes
Klíčová slova: Poezie, výuková lekce, didaktika, literatura, střední škola
Klíčová slova anglicky: Poetry, Class session, Didactics, Literature, High school
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 21.09.2020
Datum zadání: 21.09.2020
Datum a čas obhajoby: 06.09.2021 09:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Shromáždím z různých literárně-didaktických publikací metody a aktivity, které navrhují jejich autoři pro práci s básnickými texty.
Nabídnu vlastní invenci, nápady, jakým způsobem lze s konkrétními texty pracovat.
Teoretickou část doplním autentickým materiálem od žáků z mých hodin.
Aktivity a metody, které v hodinách vyzkouším, analyzuji a zhodnotím jejich přínos pro středoškolskou výuku literatury + doplním autentická hodnocení samotných žáků.
Sesbírám a vyhodnotím nápady od zkušených praktiků.
Seznam odborné literatury
BRUKNER, Josef. FILIP, Jiří. Větší poetický slovník. Praha: Československý spisovatel 1968
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
HOZNAUER, Miloš. Dobrodružství s literaturou. Praha: SPN, 1993
KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Brno: Masarykova univerzita, 1997.
KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing 1995.
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci. Praha: Akademie múzických umění 2010.
NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004.
PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: UK PedF 2006.
VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2011.
VALA, J. Poezie, studenti a učitelé (Recepce, interpretace, výuka). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2013.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá způsoby práce s poezií v hodinách ČJL při výuce na střední škole. V teoretické části zkoumá vztah studentů k poezii, hledá smysl poezie z pohledu středoškolských studentů. V praktické části představuje celé lekce i dílčí aktivity zaměřené na výuku poezie, které byly realizované v hodinách ČJL. Lekce i aktivity jsou doplněny reflexí a autentickými ukázkami studentských prací, které byly v rámci realizovaných lekcí a aktivit studenty vytvořeny.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The dissertation is concerned with the different kinds of working with poetry in ČJL (Czech Language and Literature) classes in high school. In the theoretical part, students’ relationship towards poetry is studied, attempting to find the purpose of poetry from the viewpoint of high school students. In the practical part, entire classes and separate activities with a focus on poetry are introduced. These classes were carried out in actual classes of ČJL. Both classes and activities are supplemented with reflection and authentic excerpts of students’ work, which was created during the aforementioned classes and activities.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK