Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Negativní emoce v plavecké výuce osob s mentálním postižením
Název práce v češtině: Negativní emoce v plavecké výuce osob s mentálním postižením
Název v anglickém jazyce: Negative emotions in swimming lessons for people with mental disability
Klíčová slova: Plavání, mentální postižení, mentální retardace, emoce, OSP, didaktika plavání
Klíčová slova anglicky: Swimming, mental disability, mental retardation, emotions, OSP, swimming didactics
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Plavecké sporty (51-600500)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Irena Čechovská, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 15.09.2020
Datum zadání: 15.09.2020
Datum a čas obhajoby: 17.06.2021 11:15
Místo konání obhajoby: Tyršův dům
Datum odevzdání elektronické podoby:28.05.2021
Datum odevzdání tištěné podoby:28.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2021
Oponenti: PaedDr. Tomáš Miler
 
 
 
Zásady pro vypracování
rešerše literatury k upřesnění řešeného problému
kazuistiky jednotlivých probandů
osnova řízených rozhovorů, realizace
zpracování dat
formulace textu zprávy - duben 2021
Seznam odborné literatury
1.BŘEČKOVÁ, G. Plavání v učebním programu Tělesná a pracovní výchova zdravotně postižených. In ČECHOVSKÁ, I. (editor). Problematika plavání a plaveckých sportů III., 2003. ISBN 80-246-0637-2 s. 192-193
2.ČECHOVSKÁ, Irena. Zkušenosti z plavání s mentálně postiženými. Sborník referátů. Pohybem k integraci osob se zdravotním postižením. Olomouc : UP, 2002. ISBN 80-244 -0535-0
3.ČECHOVSKÁ, Irena a Tereza NOVÁKOVÁ. Plavecká lokomoce pro potřeby zdravotního plavání. In: Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4283-3.
4.Including Swimmers with a Disability: A Guide for Coaches. USA Swimming, dostupné z: https://www.pvswim.org/disability/bcoach.pdf
5.MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístupy a metody v psychologickém výzkumu. 3 vyd. Praha: Grada, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4
6.NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. ISBN isbn80-200-0763-6.
7.Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. [Praha]: Tauris, 2001. ISBN isbn80-211-0372-8
8.POLÁČKOVÁ ŠOLCOVÁ, Iva. Emoce: regulace a vývoj v průběhu života : funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5128-3.
9.PŘIKRYL, Radovan. Kortikální reprezentace emocí. Neurologie pro praxi. Bratislava: Meduca, 2004, roč. 5, č. 4, s. 211-213. ISSN 1213-1814.
10.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/4986_1_1/
11.RESCHLY, Daniel et al., Mental Retardation [online]. Washington, D.C: National Academies Press, 2002 [cit. 2021-02-10]. ISBN 978-0-309-08323-2. Dostupné z: doi:10.17226/10295
12.ROJAHN, Johannes, Denise E. RABOLD, a Frank SCHNEIDER. "Emotion specificity in mental retardation." American Journal on Mental Retardation (1995).
13.ROPPER, Allan H. a Marilyn J. BULL. Down Syndrome. New England Journal of Medicine [online]. 2020, 382(24), 2344-2352 [cit. 2021-02-14]. ISSN 0028-4793. Dostupné z: doi:10.1056/NEJMra1706537
14.SALISBURY, Sonia. Cretinism: The past, present and future of diagnosis and cure. Paediatrics & Child Health [online]. 2003, 8(2), 105-106 [cit. 2021-02-10]. ISSN 1205-7088. Dostupné z: doi:10.1093/pch/8.2.105
15.SHAPIRO B.K., BATSHAW ML. Intellectual disability. In: Kliegman RM, Behrman RE, Jenson HB, Stanton BF, eds. Nelson Textbook of Pediatrics. 19th ed. Philadelphia, PA: Elsevier Saunders; 2011:chap 33.
16.SOUTHAM-GEROW, M., & KENDALL, P. (2002). Emotion Regulation and Understanding: Implication for Child Psychopathology and Therapy. Clinical Psychology Review, 22, 189-222. doi:10.1016/s0272-7358(01)00087-3.
17.SVOBODA, P., TILINGER, P. (2001) Sport mentálně postižených v České republice. In TILINGER, P., RYCHTECKÝ, A., PERIČ, T. (editoři) Sport v České republice na začátku nového tisíciletí. Sborník příspěvků Národní konference, díl 1. Praha : UK FTVS, s. 429 – 432. ISBN 80-86317-12-9.
18.ŠARINOVÁ, M., ČECHOVSKÁ, I. Plavecká poloha u dětí s diagnózou mozková obrna. In Vindušková, J.(editor). Role pohybových aktivit v životě dětí a mládeže. Praha : Falon, 2005. ISBN80-86317-38-2
19.ŠÍPEK, Antonín, et al. Vrozené vývojové vady - Downův syndrom [online]. ©2008-2010. [cit. 2009-06-11]. Dostupné z: http://www.vrozene-vady.cz/vrozene-vady/index.php?co=downuv_syndrom
20.ŠPLÍCHALOVÁ, Kateřina. Teorie a praxe inkluze v oblasti vzdělávání po roce 1989. Pardubice, 2018. Diplomová práce. Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická.
21.TILINGER, Pavel. Sport osob s mentálním postižením. Řešení projektu FRVŠ – 79/2009/F5/d, 2009. Dostupné z: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:XNNFn48XEsgJ:https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-sport_mp.pdf+&cd=1&hl=cs&ct=clnk&gl=cz
22.Usnesení vlády české republiky, Střednědobá koncepce státní politiky vůči občanům se zdravotním postižením, ze dne 16.6. 2004, dostupné z: https://www.vlada.cz/cz/pracovni-a-poradni-organy-vlady/vvzpo/dokumenty/strednedoba-koncepce-statni-politiky-vuci-obcanum-se-zdravotnim-postizenim-6473/
23.Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením, 2006. dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/225526/Umluva_o_pravech_osob_se_ZP.pdf/1e95a34b-cbdf-0829-3da2-148865b8a4a8

Předběžná náplň práce
Cíl práce
Cílem této diplomové práce, je prostřednictvím zvolených metod zjistit výskyt negativních emocí spojených s výukou plavání u osob s mentálním postižením. Dalšími cíli je zjistit podstatu výskytu a možnosti ovlivnění těchto emocí. Výsledkem řízených rozhovorů a následnou syntézou poznatků by mělo být sestavení zásad, které jsou kauzální pro předcházení a případné pozitivní ovlivnění negativních emocí spojených s plaveckou výukou u osob s mentálním postižením.
Výzkumné otázky
1.Zažívají osoby s mentálním postižením ve spojitosti s výukou plavání negativní emoce?
2.Na základě čeho tyto emoce vznikají?
3.Čím lze vzniku těchto emocí předejít?
4.Jakým způsobem, jde tyto emoce pozitivně ovlivňovat?
Hypotézy
I.V rámci plavecké výuky osob s mentální retardací se setkáváme s negativními emocemi
II.Lze zjistit na základě čeho tyto emoce vznikají
III.Negativní emoce lze pozitivně ovlivnit
IV.V případě pozitivního ovlivnění těchto emocí se zrychlí motorické učení jedince
Metody: Polostrukturovaný rozhovor, který bude vyhodnocen na podkladě kvalitativní analýzy, prostřednictvím Zakotvené teorie a Tématické teorie.
Výsledky: Výše uvedené hypotézy se podařilo potvrdit, u osob s mentálním postižením vznikají ve spojitosti s výukou plavání negativní emoce. Jsme schopni zjistit na základě čeho vznikají, a víme, jak tyto emoce pozitivně ovlivnit. V případě že k ovlivnění negativních emocí dojde, u dotčených jedinců dojde k akceleraci motorického učení.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Objectives:
The aim of this diploma thesis is to determine the occurrence of negative emotions associated with swimming lessons in people with mental disabilities through selected methods. Other goals are to find out the nature of the occurrence and the possibility of influencing these emotions. The result of guided interviews and the subsequent synthesis of knowledge should be the development of principles that are causal for the prevention and possible positive influence of negative emotions associated with swimming instruction in people with mental disabilities.
Research questions
1.Do people with mental disabilities experience negative emotions in connection with swimming lessons?
2.On what basis do these emotions arise?
3.How can these emotions be prevented?
4.How can these emotions be positively influenced?
Hypotheses
I.In the swimming lessons of people with mental disabilities, we encounter negative emotions.
II.It is possible to find out on the basis of what these emotions arise.
III.Negative emotions can be positively influenced.
IV.If these emotions are positively influenced, the individual's motor learning will be accelerated.
Methods: Semi-structured interview, which will be evaluated on the basis of qualitative analysis, through Grounded Theory and Thematic Theory.
Results: The above hypotheses have been confirmed, in people with mental disabilities, negative emotions arise in connection with swimming lessons, we are able to find out on the basis of what they arise and we know how to positively influence these emotions. In the event that negative emotions are positively affected, motor learning will accelerate in the affected individuals.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK