Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Reflexive alternation in language processing by persons with aphasia
Název práce v češtině: Reflexivní alternace ve zpracování jazyka u lidí s afázií
Název v anglickém jazyce: Reflexive alternation in language processing by persons with aphasia
Klíčová slova: reflexivní alternace|získaná afázie|agramatismus|relativní frekvence|zpracování jazyka|korpusová lingvistika
Klíčová slova anglicky: alternation|acquired aphasia|agrammatism|relative frequency|language processing|corpus linguistics
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav obecné lingvistiky (21-ULING)
Vedoucí / školitel: Mgr. Michal Láznička, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.05.2020
Datum zadání: 05.05.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.06.2020
Datum a čas obhajoby: 27.05.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 27.05.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studium zpracování jazyka v afázii má význam jak pro klinickou logopedii, tak pro obecnou lingvistiku. Lingvisticky informované popisy jazyky v afázii zaměřené na konkrétní konstrukce v češtině jsou poměrně vzácné. Cílem práce je rozšířit tuto literaturu a zaměřit se přitom na reflexivní alternaci a její srovnání s reflexivy tantum. Výzkum se zaměří na citlivost osob s afázií na reflexivní zájmeno "se". Zároveň vezme v úvahu relativní frekvenci sloves v reflexivní a tranzitivní konstrukci. Současný lingvistický výzkum v afaziologii totiž ukazuje vliv relativní frekvence na zpracování různých konkrétních realizací určité konstrukce.
Postup práce bude následující:
1) Navrhnout a realizovat korpusový výzkum, který umožní získat relativní frekvence sloves v reflexivní konstrukci a jejich nereflexivizovaných užití
2) Navrhnout a připravit vhodný design experimentu, který bude testovat zpracování reflexiv u osob s afázií a vezme v úvahu rozdíly ve frekvenčních distribucích; provést pilotní výzkum
Seznam odborné literatury
Lehečková, H. (2001). Manifestation of aphasic symptoms in Czech. Journal of Neurolinguistics, 14(2–4), 179–208.
Lehečková, H. (2016). Afázie v lingvistice, lingvistika v afáziologii. Časopis pro moderní filologii, 98(1), 7–22.
Flanderková, E. (2015). Čeština v afázii co říkají offline experimenty (Dizertační práce). Univerzita Karlova, Praha.
Flanderková, E. et al. 2014. Posuzování gramatičnosti v Brocově afázii - příklad dvou pacientů. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, 77/110(2), 202-209.
Gahl, S. et al. 2003. Syntactic frame and verb bias in aphasia: Plausibility judgments of undergoer-subject sentences. Brain and Cognition, 53(2), 223-228.
Gahl, S. 2002. Lexical biases in aphasic sentence comprehension: An experimental and corpus linguistic study. Aphasiology, 16(12), 1173-1198.
Gahl, S.; Menn, L. 2016. Usage-based approaches to aphasia. Aphasiology, 30(11), 1361-1377.
Bastiaanse, R.; Bouma, G.; Post, W. 2009. Linguistic complexity and frequency in agrammatic speech production. Brain and Language, 109(1), 18-28.
Beveridge, M. E. L.; Bak, T. H. 2011. The languages of aphasia research: Bias and diversity. Aphasiology, 25(12), 1451-1468.
Jap, B. A.; Martinez-Ferreiro, S.; Bastiaanse, R. 2016. The effect of syntactic frequency on sentence comprehension in standard Indonesian Broca’s aphasia. Aphasiology, 30(11), 1325-1340.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK