Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Propojení literární a hudební balady v hudební výchově na 2. stupni ZŠ
Název práce v češtině: Propojení literární a hudební balady v hudební výchově na 2. stupni ZŠ
Název v anglickém jazyce: The linking of literary and musical ballads in music education at second stage of elementary school
Klíčová slova: Lidová balada, umělá balada, zhudebnění balad, hudební výchova, didaktické situace, pedagogicko-psychologický aspekt.
Klíčová slova anglicky: Folk ballad, artificial ballad, music rendition of ballads, music, didactic situations, pedagogically psychological aspect.
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 23.04.2020
Datum zadání: 23.04.2020
Datum a čas obhajoby: 20.01.2021 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:06.12.2020
Datum proběhlé obhajoby: 20.01.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Diplomová práce Propojení literární a hudební balady v hudební výchově na druhém stupni základní školy se zabývá obecným žánrovým vymezením balady z hlediska literárního
i hudebního. Práce prostřednictvím několika odborných publikací dokládá spolupůsobení obou umění při vzniku tohoto žánru. Dále ozřejmuje několik základních vymezení žánru, zejména baladu lidovou a baladu umělou. U každé je uvedeno několik významných autorů z řad českých literátů. Na základě přehledu významných českých tvůrců balad jsou rozpracovány příklady hudebních forem, které zvolili čeští hudební autoři pro svá díla inspirovaná slovesným uměním.

Pozornost je věnována pedagogicko-psychologickému aspektu balady, na kterém je doloženo významné působení tohoto žánru na rozvoj klíčových kompetencí žáka na druhém stupni základní školy. V několika bodech je pojednáno o přínosu balady jako prvku k propojení jednotlivých vzdělávacích oblastí a podpoře mezipředmětových vztahů.

Cílem diplomové práce je doklad o spolupůsobení slovesného a hudebního umění na základě přehledu vývoje žánru balady a jejího hudebního ztvárnění. Práce je zdůvodněním přínosu balady a jejího zhudebnění pro pedagogickou činnost. V textu jsou uvedeny dvě didaktické situace, které je možné využít na druhém stupni základní školy a přesvědčit se tak ryze prakticky o spolupůsobení těchto dvou umění na rozvoj a harmonizaci celostního vývoje dítěte.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis The linking of literary and musical ballads in music education at the second stage of elementary school delineates the general definition of the ballad genre from the literary and musical point of view. The work demonstrates the interaction of both arts during the creation of this genre, inferring from several professional publications. It also clarifies the main branches of the genre, especially the folk ballad and the artificial ballad. Main Czech authors contributing to these genres are introduced within each of these ballads. Based on the overview of Czech music authors, the examples of musical forms, inspired by verbal art and chosen by these authors for their compositions, are described.

Attention is paid to the pedagogically psychological aspect of the ballad, which demonstrates the significant influence of this genre on the development of the individual competencies of the pupil at the second stage of elementary school. The contribution of the ballad to educational areas and its benefits on mutual school subject relationships are discussed in several points.

This diploma thesis shows evidence of the interaction of verbal and musical art considering the overview of the ballad genre development and its music rendition. The text proves contribution of the ballad and its music rendition to pedagogical activities. Two didactic situations that can be used at the second stage of elementary school are depicted in the text, affirming the interaction of these arts on the development and harmonization of the holistic development of the child at the practical level.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK