Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dětská porozumění sociální stratifikaci s ohledem na profese
Název práce v češtině: Dětská porozumění sociální stratifikaci s ohledem na profese
Název v anglickém jazyce: Children's understanding of social stratification regarding occupation
Klíčová slova: dětská porozumění, struktura společnosti, profese, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovor
Klíčová slova anglicky: children’s understanding, social stratification, occupation, qualitative research, semi-structured interview
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.04.2020
Datum zadání: 22.04.2020
Datum a čas obhajoby: 01.06.2020 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R010B, 010B, přízemí, u vrátnice
Datum odevzdání elektronické podoby:04.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 01.06.2020
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Milena Tichá, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na výzkum dětských porozumění u žáků prvního stupně základní školy. Cílem práce je zjišťování dětských porozumění, které reflektují společenskou strukturu na základě vnímání profesí. Snaží se odhalit, do jaké míry žáci prvního stupně neviditelnou síť statusů a rolí vnímají.
Teoretická část vymezí sociologické koncepty reflektující vnímání struktury společnosti, popíše minulé i současné teoretické proudy. Představí domácí i zahraniční výzkumy, které by mohly být využitelné pro oblast vzdělávání.
V praktické části realizuje a reflektuje vlastní výzkumnou sondu.
Seznam odborné literatury
BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.

DICKINSON, J., EMLER, N. Children’s understanding od social class and occupational groupings. In BARETT, M., BUCHANAN-BARROW, E. Children’s understanding of society. New York: Psychology Press, 2005. s. 169-197. ISBN 1-84169-298-0.

FORŠTOVÁ, I. Dětská porozumění sociální stratifikaci u žáků 2. stupně ZŠ. Praha, 2015. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie. Vedoucí práce Dvořáková, M.

GIDDENS, A., SUTTON, P. W. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1.


KATRŇÁK, T., FUČÍK, P. Návrat k sociálnímu původu: vývoj sociální stratifikace české společnosti v letech 1989 až 2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2010. Sociologická řada. ISBN 978-80-7325-241-0.

KOLÁŘOVÁ, M., VOJTÍŠKOVÁ, K. Sociologické studie. Vnímání a utváření sociálních distancí a třídních nerovností v české společnosti. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-155-2.

LYONS, P., KINDLEROVÁ, R. 47 odstínů české společnosti. Přeložil JANIŠ, V., MORÁVEK, J. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2015. ISBN 978-80-7330-280-1.

MAREŠ, J., NEUSAR, A. Kvalita života z pohledu dětí ze základních škol ve věku 8 –15 let. In MAREŠ, J. Kvalita života u dětí a dospívajících II. Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-7392-008-1.

SEHNALOVÁ, J. Diagnostika porozumění vybraným tématům sociologického učiva u studentů gymnázia. Praha, 2016. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie. Vedoucí práce Dvořáková, M.

ŠANDEROVÁ, J. Sociální stratifikace: Problém, vybrané teorie, výzkum. Praha: Karolinum 2004. ISBN 80-246-

ŠANDEROVÁ, J., ŠMÍDOVÁ, O. Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009. Sociologické aktuality. ISBN 978-80-7419-015-5.

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.

PROKOP, D., TABERY, P., BUCHTÍK, M. a kol. Rozděleni svobodou. Česká společnost po 30 letech. Praha: Radioservis, a.s., 2019. ISBN 978-80-88286-08-0.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.

VEBLEN, T. Teorie zahálčivé třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 1999. ISBN 80-85850-71-0.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zaměřuje na zkoumání dětských porozumění u žáků prvního stupně základní školy. Hlavním předmětem jsou představy žáků o struktuře společnosti s ohledem na profese. Cílem práce je zjišťování dětských porozumění, které reflektují společenskou strukturu. Snaží se odhalit, zda žáci prvního stupně vnímají neviditelnou síť statusů a rolí, které vyplývají ze struktury naší společnosti a jsou nositelem společenských pravidel a dohod.
Teoretická část práce vymezuje sociologické pojmy, věnuje se tématům souvisejícím se strukturou společnosti a popisuje minulé i současné teoretické proudy. Zmiňuje také některé domácí i zahraniční výzkumy. Vzhledem k velmi malému množství výzkumů na toto téma čerpá teoretická část inspiraci z diplomových prací, které se věnovaly stejnému tématu, nýbrž u žáků druhého stupně základních škol nebo u žáků středních škol.
Praktická část popisuje vlastní výzkumnou sondu. Hlavní výzkumnou otázkou je Jak a na základě čeho dítě uvažuje o struktuře společnosti s ohledem na profese?. Kvalitativní výzkumná sonda realizovaná metodou polostrukturovaného hloubkového rozhovoru zkoumá kritéria, která žáci berou v úvahu při promýšlení tématu. Výsledky jsou analyzovány metodou otevřeného kódování a interpretovány.
Výsledky výzkumné sondy naznačily, že žáci vnímají a různým způsobem reflektují existenci společenské struktury.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis is focused on research for children’s understanding of social stratification on primary school. The main topic are children’s representations of the structure of society regarding occupations. The aim is the diagnoses of children’s understanding reflecting the structure of society. It tries to reveal if children on primary school percieve invisible network of statuses and roles that result from the structure of our society and carry social rules and agreements.
The theoretical part defines socialogical terms, deals with topics concerning the structure of society and describes past and current theories of social stratification. It also presents home and foreign research of children’s understanding. Considering a little amount of research on this topic, the thesis draws inspiration from another theses focused on the same topic, yet aimed at children on secondary school.
The practical part describes the qualitative research of the thesis. The major issue is How and on which basis a child thinks about the structure of society regarding occupations?. Qualitative research using the method of the depth semi-structured interview studies criteria taken into consideration by children thinking about this topic. The results are analysed by the method of process coding and presented by interpretative method.
The research results suggested that children understand the topic of social stratification and reflect it differently.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK