Příspěvek k vývoji diagnostických nástrojů dynamické diagnostiky exekutivních funkcí
Název práce v češtině: | Příspěvek k vývoji diagnostických nástrojů dynamické diagnostiky exekutivních funkcí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Contribution to the development of dynamic assessment tools of executive functions |
Klíčová slova: | Dynamická diagnostika|exekutivní funkce|gradované pobídky|speciální vzdělávací potřeby |
Klíčová slova anglicky: | Dynamic assessment|executive functions|graduated prompts|special educational needs |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.04.2020 |
Datum zadání: | 20.04.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.05.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Dynamická diagnostika se v posledních letech stala jedním z běžně užívaných postupů diagnostiky v poradenské praxi. V ČR je aktuálně k dispozici několik metod pro různé věkové kategorie. V současné době jsou v rámci mezinárodního projektu vyvíjeny další nástroje dynamické diagnostiky exekutivních funkcí pro žáky základních škol. Diplomová práce bude součástí tohoto projektu. Jejím cílem bude realizovat pilotní studii, která kvalitativně i kvantitativně zhodnotí efektivitu vybraných nástrojů, které budou během projektu dále rozvíjeny.
Literárně přehledová část bude zaměřena na popis principů a metod dynamické diagnostiky a jejich využití, a to zejména ve vztahu k exekutivním funkcím u žáků základních škol. Speciální pozornost bude věnována různým formám intervence v průběhu dynamické diagnostiky, s důrazem na systém tzv. gradovaných pobídek, který bude využit při vývoji diagnostických metod. V rámci výzkumné části bude autorka práce realizovat pilotní studii nově vyvinutých diagnostických nástrojů. V této fázi budou lokalizovány nástroje v podobě tužka – papír. Výsledky výzkumu ovšem dále přispějí k adaptaci nových nástrojů dynamické diagnostiky do elektronické podoby. |
Seznam odborné literatury |
Feuerstein, R. (2002). The dynamic assessment of cognitive modifiability: the learning propensity assessment device: theory, instruments and techniques. Jerusalem: ICELP Press.
Haywood, H. C., & Tzuriel, D. (2002). Applications and Challenges in Dynamic Assessment. Peabody Journal of Education, 40-63. Haywood, H. C., & Lidz, C. (2007). Dynamic Assessment in Practice: Clinical and Educational Applications. Cambridge: Cambridge University Press. Houdé, O., Rossi, S., Lubin, A., & Joliot, M. (2010). Mapping numerical processing, reading, and executive functions in the developing brain: an fMRI meta‐analysis of 52 studies including 842 children. Developmental science, 13(6), 876-885. V. Mertin, L. Krejčová, eds. (2010). Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer ČR. Weingartz, S., Wiedl, K. H., & Watzke, S. (2008). Dynamic assessment of executive functioning:(How) can we measure change? Journal of Cognitive Education and Psychology, 7(3), 368-387. |