Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Příspěvek k vývoji diagnostických nástrojů dynamické diagnostiky exekutivních funkcí
Název práce v češtině: Příspěvek k vývoji diagnostických nástrojů dynamické diagnostiky exekutivních funkcí
Název v anglickém jazyce: Contribution to the development of dynamic assessment tools of executive functions
Klíčová slova: Dynamická diagnostika|exekutivní funkce|gradované pobídky|speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova anglicky: Dynamic assessment|executive functions|graduated prompts|special educational needs
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.04.2020
Datum zadání: 20.04.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.05.2020
Datum a čas obhajoby: 03.09.2021 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Dynamická diagnostika se v posledních letech stala jedním z běžně užívaných postupů diagnostiky v poradenské praxi. V ČR je aktuálně k dispozici několik metod pro různé věkové kategorie. V současné době jsou v rámci mezinárodního projektu vyvíjeny další nástroje dynamické diagnostiky exekutivních funkcí pro žáky základních škol. Diplomová práce bude součástí tohoto projektu. Jejím cílem bude realizovat pilotní studii, která kvalitativně i kvantitativně zhodnotí efektivitu vybraných nástrojů, které budou během projektu dále rozvíjeny.

Literárně přehledová část bude zaměřena na popis principů a metod dynamické diagnostiky a jejich využití, a to zejména ve vztahu k exekutivním funkcím u žáků základních škol. Speciální pozornost bude věnována různým formám intervence v průběhu dynamické diagnostiky, s důrazem na systém tzv. gradovaných pobídek, který bude využit při vývoji diagnostických metod. V rámci výzkumné části bude autorka práce realizovat pilotní studii nově vyvinutých diagnostických nástrojů. V této fázi budou lokalizovány nástroje v podobě tužka – papír.

Výsledky výzkumu ovšem dále přispějí k adaptaci nových nástrojů dynamické diagnostiky do elektronické podoby.
Seznam odborné literatury
Feuerstein, R. (2002). The dynamic assessment of cognitive modifiability: the learning propensity assessment device: theory, instruments and techniques. Jerusalem: ICELP Press.

Haywood, H. C., & Tzuriel, D. (2002). Applications and Challenges in Dynamic Assessment. Peabody Journal of Education, 40-63.

Haywood, H. C., & Lidz, C. (2007). Dynamic Assessment in Practice: Clinical and Educational Applications. Cambridge: Cambridge University Press.

Houdé, O., Rossi, S., Lubin, A., & Joliot, M. (2010). Mapping numerical processing, reading, and executive functions in the developing brain: an fMRI meta‐analysis of 52 studies including 842 children. Developmental science, 13(6), 876-885.

V. Mertin, L. Krejčová, eds. (2010). Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer ČR.

Weingartz, S., Wiedl, K. H., & Watzke, S. (2008). Dynamic assessment of executive functioning:(How) can we measure change? Journal of Cognitive Education and Psychology, 7(3), 368-387.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK