Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Žák s odlišným mateřským jazykem jako součást třídy
Název práce v češtině: Žák s odlišným mateřským jazykem jako součást třídy
Název v anglickém jazyce: Pupils with the different language background in a primary school class
Klíčová slova: Žák s OMJ, překážky žáka, učitel jako podpora, čeština jako cizí jazyk, komunikace s rodiči
Klíčová slova anglicky: Pupils with the different language background, pupils` obstacles, supporting teacher, Czech as a foreign language, communication with parents
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 17.04.2020
Datum zadání: 17.04.2020
Datum a čas obhajoby: 10.09.2020 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2020
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Klára Martinovská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Autorka provede rešerši dostupných zdrojů na dané téma a zpracuje teoretickou část práce. Dále specifikuje cíle empirické části, popíše design svého výzkumu a vybere metody sběru dat. Po provedení výzkumu v terénu data analyzuje a interpretuje. V závěru navrhne doporučení pro práci se žáky s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni ZŠ.
Seznam odborné literatury
HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1511-9.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Menšiny a migranti v České republice: [my a oni v multikulturní společnosti 21. století]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
JANEBOVÁ, Eva. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7373-063-5.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R v nakl. Radix, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3.
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-092-7.
PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-392-4.
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky: metodika pro učitele. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-837-1.
RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7.
HARTMANN, Boris a Michael LANGE. Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-021-8.
ŠEBESTA, Karel a Eva HÁJKOVÁ, ed. Didaktické studie III: čeština jako cizí jazyk. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006. Knihovnicka.cz. ISBN 80-7290-279-2.
NEKULA, Marek a Kateřina ŠICHOVÁ, ed. Variety češtiny a čeština jako cizí jazyk. Praha: Akropolis, 2017. Čeština jako cílový jazyk. ISBN 978-80-7470-185-6.
Předběžná náplň práce
Ve své práci se zabývám objasněním aktuální situace současné práce s žáky cizinci na 1.stupni ZŠ s ohledem na vymezení a rozlišení pojmů žák s OMJ a žák cizinec. Věnuji se také faktorům, které mají vliv na jejich bytí v třídním kolektivu s ohledem na domácí i školní prostředí. Součástí práce je také objasnění složitostí češtiny jako cizího jazyka. V praktické části se zaměřuji na faktory dění ve třídě a jejich míru vlivu na žáka s OMJ, což je posouzeno na základě rozhovorů, dotazníků a provedené sociometrie.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In my work I deal with the clarification of the current situation of the work with pupils foreigners at primary school with regard to the definition and differentiation of the terms pupil with different maternity language and pupil foreigner. I also deal with the factors that influence their being in the class collective with respect to the home and school environment. The thesis also explains the complexities of Czech as a foreign language. In the practical part I focus on the factors of the classroom and their influence on pupils with different maternity language, which is assessed on the basis of interviews and questionnaires.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK