Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Interaktivní film a jeho stavební prvky
Název práce v češtině: Interaktivní film a jeho stavební prvky
Název v anglickém jazyce: Interactive cinematography and its main elements
Klíčová slova: Interaktivní film, interaktivní narativ, interaktivita, nová média, film, narativní analýza, obrazová analýza, nové formy médií
Klíčová slova anglicky: Interactive cinema, interactive narrative, interactivity, new media, film studies, narrative analysis, visual analysis, new media forms
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 19.03.2020
Datum zadání: 19.03.2020
Datum a čas obhajoby: 09.02.2021 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:04.01.2021
Datum proběhlé obhajoby: 09.02.2021
Oponenti: prof. MgA. David Jan Novotný
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ARISTOTELES. Poetika. Praha: GRYF, 1993. ISBN 80-85829-01-0.
BAL, Mieke a Christine VAN BOHEEMEN. Narratology: Introduction to the Theory of Narrative. 3rd edition. Toronto: University of Toronto Press, 2009. ISBN 9780802096319.
BERGER, Arthur. Narratives in Popular Culture, Media, and Everyday Life. London: SAGE, 1997. ISBN 978-0761903451.
DAVENPORT, Glorianna. Interactive Cinema. RYAN, Marie-Laure, Lori EMERSON a Benjamin J. ROBERTSON. The Johns Hopkins guide to digital media. Baltimore: John Hopkins University Press, 2014, s. 278-282. ISBN 978-1-4214-1225-2.
EDER, Jens. Film and digital media. RYAN, Marie-Laure, Lori EMERSON a Benjamin J. ROBERTSON. The Johns Hopkins guide to digital media. Baltimore: John Hopkins University Press, 2014, s. 191-198. ISBN 978-1-4214-1225-2.
GALYEAN, Tinsley Asariah. Narrative Guidance of Interactivity. Massachuttes, 1995. Disertační práce. Massachuttes Institute of Technology.
GAUDENZI, Sandra. Interactive Documentary. RYAN, Marie-Laure, Lori EMERSON a Benjamin J. ROBERTSON. The Johns Hopkins guide to digital media. Baltimore: John Hopkins University Press, 2014, s. 282-284. ISBN 978-1-4214-1225-2.
GENETTE, Gérard. Narrative Discourse: An Essay in Method. New York: Cornell University Press, 1983. ISBN 9780801492594.
GOLUMBIA, David. Characteristics of Digital Media. RYAN, Marie-Laure, Lori EMERSON a Benjamin J. ROBERTSON. The Johns Hopkins guide to digital media. Baltimore: John Hopkins University Press, 2014, s. 54-59. ISBN 978-1-4214-1225-2.
CHATMAN, Seymour Benjamin. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7294-260-2.
HANSEN, Anders, Simon COTTLE, Ralph NEGRINE a Chris NEWBOLD. Mass Communication Research Methods. Palgrave Macmillan, 1998. ISBN 978-0-333-61710-6.
HÁJEK, Martin, Martin HAVLÍK a Jiří NEKVAPIL. Narativní analýza v sociologickém výzkumu: přístupy a jednotící rámec. Sociologický časopis. 2012, 48(2), 25.
HAND, Stacey a Duane VARAN. Interactive Narratives: Exploring the Links between Empathy, Interactivity and Structure. Changing Television Environments. Springer, 2008, 11-19. ISSN 0302-9743.
JAKUBOWICZ, Karol. Nová ekologie médií: konvergence a mediamorfóza. Zlín: Verbum, 2013. ISBN 978-80-87500-38-5.
JENKINS, Henry. Convergence Culture: Where Old Media and New Media Collide. New York: New York University Press, 2006. ISBN 978-0-8147-4281-5.
JENSEN, Jens. Interactive Television. RYAN, Marie-Laure, Lori EMERSON a Benjamin J. ROBERTSON. The Johns Hopkins guide to digital media. Baltimore: John Hopkins University Press, 2014, s. 298-302. ISBN 978-1-4214-1225-2.
KIOUSIS, Spiro. Interactivity: a concept explication. New media & society. SAGE, 2002, Vol4(3), 355-383.
LISTER, Martin. New media: a critical introduction. 2nd ed. Abingdon: Routledge, 2009. ISBN 978-041-5431-606.
MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2961-2.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha: Albatros, 2004. Albatros Plus. ISBN 80-000-1410-6.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H&H, 1999. ISBN 80-860-2216-1.
QUIRING, Oliver. What do users associate with ‘interactivity’? New media & Society. 2009, 11(6), 899-920. ISSN 1461-4448. Dostupné z: doi:10.1177/1461444809336511
RETTBERG, Scott. Electronic Literature. RYAN, Marie-Laure, Lori EMERSON a Benjamin J. ROBERTSON. The Johns Hopkins guide to digital media. Baltimore: John Hopkins University Press, 2014, s. 191-198. ISBN 978-1-4214-1225-2.
RYAN, Marie-Laure. Avatars of story. Minneapolis: University of Minnesota Press, c2006. ISBN 978-0-8166-4686-9.
RYAN, Marie-Laure. Storyworlds across media: toward a media- conscious. London: University of Nebraska Press, 2014. ISBN 978-0-8032-4563-1.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
SHAUL, Nitzan Ben. Hyper-Narrative Interactive Cinema. New York: Rodopi, 2008. ISBN 978-90-420-2461-8.
SCHLEIFER, Ronald. A. J. GREIMAS AND THE NATURE OF MEANING. Routledge, 1987. ISBN 978-1-138-69377-7.
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.
VAN DIJK, Jan. The Network Society: Social Aspects of New Media. Second edition. SAGE Publications, 2006. ISBN 1-4129-0867-1.
WOLLEN, Peter. Godard and Counter Cinema: Vent d'Est. NICHOLS, B. Movies and Methods. Vol. 2. Berkeley: University of California press, 1985, 500 - 508.
Předběžná náplň práce
Interaktivní film je dosud poměrně neprobádanou oblastí filmu, potažmo nových médií. Tato práce shrnuje doposud vytvořené teorie a modely, které se týkají problematiky interaktivity, interaktivního narativu a filmu, a stanovuje základní stavební prvky, z kterých se interaktivní audiovizuální tvorba skládá. Ukotvuje tuto oblast v kontextu nových médií a jejich vlastností jako jsou interaktivita a konvergence. Dále se stručně zabývá interaktivními filmy z pohledu jejich historie. Práce vysvětluje základní metody narativní a obrazové analýzy, obzvláště pak v kontextu analýzy interaktivních filmů. Tyto poznatky jsou pak využity při analýze tří filmů s nelineární narativní strukturou využívající prvky divácké interakce. Tyto filmy jsou zasazeny do modelů a teorií, které byly představeny v prvních částech práce. Na závěr jsou filmy porovnány a konfrontovány s autorovou hypotézou, která vychází z historicky poměrně negativního přijetí interaktivních filmů veřejností.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Interactive cinema is a relatively unexplored area of film and new media studies. This thesis summarizes the theories and models which relate to interactivity, interactive narrative and interactive cinema that have been developed so far, and defines the main elements which the interactive cinema consists of. It sets this area in the context of new media and their properties, such as interactivity and convergence. It also briefly deals with interactive cinema from the historical perspective. The thesis explains the basic methods of narrative and visual analysis, especially in the context of interactive cinema. These findings are then used in the analysis of three films with a nonlinear narrative structure using viewers interaction. These movies are set into the models and theories that were introduced in the first part of this thesis. Finally, the films are compared and confronted with the author’s hypothesis, which is based on the relatively negative public acceptance of interactive cinema.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK