Interkulturní výchova zprostředkovaná dětem v MŠ prostřednictvím práce s knihou
Název práce v češtině: | Interkulturní výchova zprostředkovaná dětem v MŠ prostřednictvím práce s knihou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Intercultural education mediated by children in kindergarten through work with book |
Klíčová slova: | Interkulturní výchova, akční výzkum, mateřská škola, práce s knihou, jinakost |
Klíčová slova anglicky: | The Intercultural education, action research, kindergarten, working with a book, otherness |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 13.03.2020 |
Datum zadání: | 13.03.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 19.05.2021 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.03.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.05.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je navrhnout 6 lekcí zprostředkujících dětem v mateřské škole různé druhy jinakosti, realizovat je ve dvou odlišných mateřských školách a reflektovat je. Na základě reflexe (své vlastní a od dětí) formulovat doporučení pro učitele - jaké knihy a jaké způsoby zprostředkování tohoto tématu se nejvíce osvědčily.
Diplomantka na základě studia relevantní literatury navrhne 5 lekcí se zaměřením na různé typy interkulturní výchovy: homosexualita, kultura, jinakost, pocit obyčejnosti, které bude realizovat a reflektovat ve dvou mateřských školách (státní MŠ a soukromá MŠ se zaměřením na Montessori pedagogiku). Vybraná literatura pro děti pro jednotlivé lekce: 1. Tango, skutečný příběh jedné tučňáčí rodiny- Justin Richardson, Peter Parnell (homosexualita) 2. Modrý tučňák – Petr Horáček (jinakost) 3. Husa Líza- Petr Horáček (obyčejnost versus výjimečnost) 4. Vajíčko, vajíčko, vajíčko – Eric Battut (rozdílnost jazyků a jinakost) 5. Jaké svátky slaví děti celého světa – Helena Haraštová, Pavla Hanáčková (rozdílná kultura) |
Seznam odborné literatury |
BALVÍN, Jaroslav. Romové a etika multikulturní výchovy: 13. setkání Hnutí R v Brně a Rudňanech : 6.-8. května 1999. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1999. .. setkání Hnutí R. ISBN 80-902461-0-9.
CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6. ČAKRTOVÁ, Michaela. Začněme třeba takhle--. 1. vyd. Praha: Česká rada dětí a mládeže, 2007. ISBN 978-80-254-1555-9. ČERMÁKOVÁ, Jarmila Hannah. Ty + Já = kamarádi: hry, básničky, pohádky a teorie podporující multikulturní výchovu. Vyd. 1. Ilustroval Jarmila MAREŠOVÁ. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-76-5. DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1. HOMOLOVÁ, Kateřina. Čtenářská propedeutika. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4. CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 572 s. KOŠŤÁLOVÁ, H. (ed.). Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Kritické myšlení a Člověk v tísni - společnost při ČT, o.p.s., Praha 2005. KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0812-9. OPRAVILOVÁ, Eva. Kniha jako prostředek výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 1984. PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. 1.vyd. Praha : ISV, 2001. 196 s. ISBN 80-85866-72-2. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. Odborná literatura pedagogického a psychologického zaměření vzhledem k tématu zadané bakalářské práce. |