Mediální gramotnost ve výchově ke zdraví
Název práce v češtině: | Mediální gramotnost ve výchově ke zdraví |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Media literacy in Health Education |
Klíčová slova: | média, děti, reklama, mediální gramotnost |
Klíčová slova anglicky: | media, children, advertising, media literacy |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.03.2020 |
Datum zadání: | 12.03.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 19.01.2021 14:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.01.2021 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Literární rešerše zvolené problematiky
2. Teoretická část. Vymezení mediální gramotnosti. Reklama a marketingové strategie cílené na děti. Sociální sítě a reklama. 3. výzkumná část. Terénní šetření na 2. stupni ZŠ. |
Seznam odborné literatury |
ACUFF, Dan. S., 1997. What kids buy and why: The psychology of marketing to kids. New York: Simon & Schuster. ISBN 0-684-87117-3.
HALADA, Jan, ed., 2015. Marketingová komunikace a public relations: Výklad pojmů a teorie oboru. Univerzita Karlova v Praze: Nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3124-0. JIRÁK, Jan – WOLÁK, Radim (eds.) (2008): Mediální gramotnost – nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis. LINN, Susan, 2005. Consuming kids: protecting our children from the onslaught of marketing and advertising / Susan Linn. ISBN 1400079993. MIČIENKA, Marek – JIRÁK, Jan (2006): Rozumět médiím – základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Partners Czech. WOLÁK, Radim (2010): Učebnice mediální výchovy, aneb, Písemka z Lasswella a DeFleura. In Mediální studia, roč. 4, č. 1, s. 80-82. |
Předběžná náplň práce |
Cíle práce: Představit současné marketingové trendy používané v reklamě cílené na děti. Terénním výzkumem ověřit schopnosti žáků vybraných tříd 2. stupně ZŠ kriticky hodnotit reklamní sdělení.
Teoretická část (hlavní teze a tematické okruhy): V posledních letech se podoba reklamy cílené na děti zásadně proměnila a přesunula své těžiště na internet a zejména sociální sítě, kde ještě není natolik regulována legislativou ČR. Empirická část (charakteristika výzkumného šetření nebo pedagogického projektu, metody sběru dat, výzkumný vzorek aj.): Terénní výzkum se bude skládat ze vzorových reklamních sdělení, která budou ukázána žákům vybraných tříd. Ti budou následně odpovídat na otázky zkoumající schopnosti žáků kriticky hodnotit informace obsažené v reklamních sděleních. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Objectives: To present the current marketing trends used in advertising aimed at children. Using field research to verify the ability of pupils of selected grades of primary school to critically evaluate advertising messages.
Theoretical part (main theses and thematic areas): In recent years, the form of advertising aimed at children has fundamentally changed and shifted its focus to the Internet and especially social networks, where it is not yet regulated by the Czech legislation. Empirical part (characteristics of research or educational project, data collection methods, research sample etc.): Field research will consist of sample advertising messages, which will be shown to pupils of selected classes. They will then answer questions examining pupils' ability to critically evaluate the information contained in advertising messages. |