Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Collocations and representation of gender in the Chronicles of Narnia series
Název práce v češtině: Kolokace a reprezentace genderu v cyklu Letopisy Narnie
Název v anglickém jazyce: Collocations and representation of gender in the Chronicles of Narnia series
Klíčová slova: gender|genderové stereotypy|dětská literatura|kolokace
Klíčová slova anglicky: gender|gender stereotypes|children’s literature|collocations
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Vedoucí / školitel: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.02.2020
Datum zadání: 13.02.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.03.2020
Datum a čas obhajoby: 10.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.08.2021
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Ondřej Tichý, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat kolokacemi a reprezentací genderu v dětské literatuře, konkrétně v cyklu fantasy knih Letopisy Narnie. Teoretická část nejprve pojedná o genderové (korpusové) lingvistice a poté bude popsán dosavadní výzkum kolokací s genderovou tématikou. Dále budou vymezeny pojmy z frazeologie, s kterými se bude pracovat (lexical composites, grammatical composites, free combinations, restricted collocations, figurative idioms, pure idioms) a popsány možné přístupy k víceslovným spojením (phraseological and distributional approach).
Analytická část práce se zaměří na kolokace vlastních jmen čtyř hlavních postav (dvě postavy ženského, dvě mužského rodu) a zájmen he, she k nim odkazujícím. Pozornost bude dále věnována dalším obecným jménům vztahujících se k genderu, např. girl(s), boy(s). Kolokace budou vyhledávány pomocí nástroje Antconc. Materiál bude tvořit cca 300 příkladů; počet analyzovaných příkladů bude upřesněn během excerpce. Práce bude zkoumat jak levostranné, tak pravostranné kolokáty (především adjektiva a slovesa) těchto podstatných jmen a zájmen a jejich sémantiku. Cílem je zjistit, s jakými sémantickými typy adjektiv a sloves se zkoumaná slova pojí a jaké jsou rozdíly mezi prezentací mužských a ženských hrdinů, tj. jak jsou postavy popisovány, jaké vlastnosti jsou jim typicky připisovány, jaké činnosti vykonávají apod. Analýza se pokusí ověřit zjištění Pearce (2008), že muži a ženy jsou v korpusu BNC viděni velmi stereotypně (silní muži x sexualizované ženy). Analýza ověří, zda-li jsou slova mužského rodu typicky ´konatelem´ či ´vládcem´ a pojí se tedy s dějovými slovesy a zda-li jsou slova ženského rodu typicky ´ovládané´, tedy zda-li vyskytují spíše v submisivní pozici. Dalším předpokladem je, že u slov ženského rodu budou častěji zmiňovány emoce či stereotypní společenské role, např. rodinný stav. Naopak u mužů se častěji očekávají kolokace popisující fyzickou sílu a násilí. Stejně tak bude pozornost věnovaná kolokacím výhradně používaným pro mužský či ženský rod. Kolokace budou uspořádány do sémantických skupin.
Diplomová práce přispěje k analýze kolokačních vzorců s genderovou tématikou v dětské literatuře a prozkoumá možné stereotypizující účinky na dětského čtenáře.
Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
Seznam odborné literatury
Baker, Paul. (2014) Using Corpora to Analyze Gender. London: Bloomsbury Academic.

Baker, Paul. (2010) “Will Ms ever be as frequent as Mr? A corpus-based comparison of gendered terms across four diachronic corpora of British English”. In: Gender and Language, Vol. 4, No. 1, 2010, p. 125-149.

Biber, D. et al. (2006) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.

Čermáková, Anna. (2018) “Translating Children’s Literature: Some Insights from Corpus Stylistics”. Ilha do Desterro. 71. 117-133.

Čermáková, Anna and Farová, Lenka. (2017). “His eyes narrowed — her eyes downcast: contrastive corpus-stylistic analysis of female and male writing”. Linguistica Pragensia. 27. 7.

Dušková, L. et al. (2006) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.

Handy, Bruce. (2017) Wild Things: The Joy of Reading Children's Literature as an Adult. New York City: Simon Schuster.

Hunt, Sally. (2015) “Representations of Gender and Agency in the Harry Potter Series”. in: Corpora and Discourse Studies: Integrating Discourse and Corpora. Ed. Baker, Paul and McEnery, Tony. London: Palgrave.

Pearce, Michael. (2008) “Investigating the collocational behaviour of MAN and WOMAN in the BNC using Sketch Engine”. Available at:https://www.sketchengine.eu/wp-content/uploads/2015/05/Investigating_the_Collocational_2008.pdf.

Quirk, R. et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.

Sunderland, Jane. (2006) Language and Gender: An advanced resource book. Abingdon-on-Thames: Routledge.

Talbot, Mary. (2010) Language and Gender, 2nd edition. Cambridge: Polity Press.

Valdrová, Jana. (2006) Gender a společnost. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.

Valdrová, Jana. (2018) Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit. Praha: SLON.

Xia, Xiufang. (2013) “Gender Differences in Using Language”. Theory and Practice in Language Studies. Vol. 3, No. 8, pp. 1485-1489.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK