Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Diagnostika fonematického povědomí u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: Diagnostika fonematického povědomí u dětí předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Diagnosis of phonemic awareness in preschool children
Klíčová slova: Diagnostika, fonematické povědomí, foneticko-fonologická rovina, MABEL, předškolní věk
Klíčová slova anglicky: Diagnostics, phonemic awareness, phonetic-phonological level, MABEL, preschool age
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 03.02.2020
Datum zadání: 03.02.2020
Datum a čas obhajoby: 25.05.2021 07:50
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:23.03.2021
Datum proběhlé obhajoby: 25.05.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Ing. Jana Horynová
 
 
 
Předběžná náplň práce
ABSTRAKT Diplomová práce je zpracována na speciálně pedagogické téma. Tématem práce je Diagnostika fonematického povědomí u dětí předškolního věku, přičemž předmětem diplomové práce je posouzení úrovně fonematického povědomí, konkrétně schopnost izolace hlásek. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly zabývající se foneticko-fonologickou rovinou, fonematickým povědomím, foneticko-fonologickou rovinou u dětí předškolního věku a diagnostikou fonematického povědomí. Poslední, pátou kapitolu tvoří praktická část diplomové práce. Cílem výzkumného šetření je zjistit schopnost izolovat první a poslední hlásku slov u předškolních dětí a zároveň zjistit, zda se vyskytuje rozdíl mezi dětmi, které navštěvují mateřskou školu a přípravnou třídu základní školy. U vybraného výzkumného vzorku dětí, které navštěvují běžnou mateřskou školu a přípravnou třídu v běžné základní škole, byl proveden pomocí standardizované testové baterie MABEL Test izolace hlásek, použila se tedy metoda testování. Výzkumné šetření ukázalo, že zhruba třetina dětí v předškolním věku je schopná izolovat hlásky již na začátku školního roku, avšak je značný rozdíl mezi mateřskou školou a přípravnou třídou v základní škole, zároveň se objevily odlišné výsledky mezi jednotlivými pohlavími.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
ABSTRACT The diploma thesis is elaborated on a special pedagogical topic. The topic of the thesis is Diagnosis of phonemic awareness in preschool children, while the subject of the diploma thesis is the assessment of the level of phonemic awareness, specifically the ability to isolate sounds. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part contains four chapters dealing with the phonetic-phonological level, phonemic awareness, phonetic-phonological level in preschool children and the diagnosis of phonemic awareness. The last, fifth chapter is the practical part of the thesis. The aim of the research is to find out the ability to isolate the first and last vowel of words in preschool children and at the same time to find out whether there is a difference between children attending kindergarten and preparatory class of primary school. For a selected research sample of children attending a regular kindergarten and a preparatory class in a regular primary school, the Voice Isolation Test was performed using a standardized MABEL test battery, so the testing method was used. The research survey showed that about a third of preschool children are able to isolate sounds at the beginning of the school year, but there is a significant difference between kindergarten and preparatory class in primary school, at the same time there were different results between the sexes.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK