Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Specifika netradičních studentů v terciárním vzdělávání
Název práce v češtině: Specifika netradičních studentů v terciárním vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Specific Features of Non-Traditional Students in Tertiary Education
Klíčová slova: celoživotní učení|formální vzdělání|kombinované studium|netradiční student|odložené vzdělání|terciární vzdělání|vysoké školství|vysokoškolský student|vzdělávání dospělých
Klíčová slova anglicky: lifelong learning|formal education|part-time studies|nontraditional student|delayed education|tertiary education|higher education|undergraduate|adult education
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.12.2019
Datum zadání: 03.12.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 17.01.2020
Datum a čas obhajoby: 04.09.2020 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:04.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Martin Sycha, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat specifika netradičních studentů v terciárním vzdělávání v České republice ve srovnání s tradičně vnímanými studenty. Hlavní rozdíly těchto dvou skupin spočívají především v určité časové prodlevě mezi jednotlivými stupni vzdělání, v přijetí dalších různorodých sociálních rolí a povinností i v rozličných důvodech ke studiu. Pozornost bude věnována také volbě jejich preferovaných studijních oborů, forem studia či druhů vysokých škol. Dále budou tematizovány bariéry, které tito studenti musí překonávat, aby dokázali sloučit požadavky studia se svými dalšími závazky v osobním i pracovním životě. Téma bude pojato v kontextu současných trendů ve vzdělávání a rostoucího společenského důrazu na význam celoživotního učení a vzdělávání. Na základě dosud provedených výzkumů zabývajících se danou problematikou se zaměřím na analýzu současného stavu týkajícího se netradičních studentů při vysokoškolském studiu, pokusím se rovněž o porovnání se situací v minulosti i o odhad možných budoucích tendencí. Bude také provedena diferenciace netradičních studentů z hlediska jejich věku, dosaženého vzdělání, pracovního zařazení, konkrétních motivačních a stimulačních faktorů pro vzdělávání a dalších proměnných. Rovněž bude provedena komparace v práci sledovaných vybraných skutečností se zahraničím na základě provedených statistických šetření v rámci evropských zemí.

Předběžná struktura práce:

1 Proměny české společnosti a postoje ke vzdělání po roce 1989
2 Vývoj terciárního vzdělávání a jeho současný stav
3 Netradiční studenti v terciárním vzdělávání a jejich specifika
4 Motivace netradičních studentů ke studiu
5 Bariéry netradičních studentů při studiu
6 Komparace aktuální situace v České republice se zahraničím
7 Nástin možných trendů do budoucna na základě analýzy dat a pravděpodobného budoucího společenského a hospodářského vývoje
Seznam odborné literatury
BRÜCKNEROVÁ, Karla a Milada RABUŠICOVÁ. Netradiční vysokoškolští studenti: charakteristiky a potenciál odloženého studia. Studia paedagogica [online]. 2019, 24(1), s. 33–49, [vid. 2019-06-20]. ISSN 2336-4521. Dostupné z:https://doi.org/10.5817/SP2019-1-2.
ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice – 2016 [online]. ČSÚ: Praha, 2018 [vid. 2019-10-12]. Dostupné z:https://www.czso.cz/csu/czso/vzdelavani-dospelych-v-ceske-republice-2016.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7.
EDUCATION, AUDIOVISUAL AND CULTURE EXECUTIVE AGENCY. Adults in Formal Education: Policies and Practises in Europe [online]. EACEA P9 Eurydice, 2011 [vid. 2019-11-01]. Dostupné z:https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/f8d1465a-38e4-418e-be51-17d41ccb64bb/language-en.
EVROPSKÁ KOMISE. Česká republika – terciární vzdělávání [online]. Evropská komise, 2019 [vid. 2019-12-06]. Dostupné z: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/higher-education-21_cs.
HAMPLOVÁ, Dana a Tomáš KATRŇÁK, eds. Na vzdělání záleží. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2018. ISBN 978-80-7325-457-5.
HAMPLOVÁ, Dana a Natalie SIMONOVÁ. Adult Learning in the Czech Republic: A Youth- and Female-Oriented System? In: BLOSSFELD, Hans-Peter, Elina KILPI-JAKONEN, Daniela Vono de VILHENA and Sandra BUCHHOLZ. Adult Learning in Modern Societies. Cheltenham: Edward ElgarPublishing Limited, 2014, p. 283–304. ISBN 978-1-78347-517-9.
JARVIS, Peter. Adult Learning in the Social Context. London: Croom Helm, 1987. ISBN 978-0-415-68486-6.
KELLER, Jan a Lubor TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-78-6.
KOPECKÝ, Martin. Celoživotní učení a transnacionalizované veřejné politiky: lidský rozvoj v (post)krizové konfliktní éře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018. ISBN 978-80-73088-750.
MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ, eds. Nerovnosti ve vzdělávání. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.
MŠMT. Bílá kniha terciárního vzdělávání [online]. MŠMT, 2009 [vid. 2019-12-01]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/reforma-terciarniho-vzdelavani/bila-kniha.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1.
PRUDKÝ, Libor, Petr PABIÁN a Karel ŠIMA. České vysoké školství. Na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989-2009. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3009-7.
RABUŠICOVÁ, Milada. Místo vzdělávání dospělých v konceptu celoživotního učení. Studia paedagogica [online], 2006, 54(11), s. 13–26, [vid. 2019-12-06] ISSN 2336-4521. Dostupné z:https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/423.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.
SIMONOVÁ, Natálie a Dana HAMPLOVÁ. Další vzdělávání v České republice a kdo se ho účastní a s jakými důsledky? Sociologický časopis/Czech Sociological Review[online]. 2016, 52(1), s. 3–26, [vid. 2019-06-20]. Dostupné z:https://doi.org/10.13060/00380288.2016.52.1.240.
VETEŠKA, Jaroslav a Tereza VACÍNOVÁ. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. ISBN 978-80-7452-012-9.
VYHNÁNKOVÁ, Kateřina. Vzdělávání dospělých v České republice a Evropské unii. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007. ISBN 978-80-86723-46-4.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK