Úlohy z prostředí Parket pro děti na přechodu mezi MŠ a 1. ročníkem ZŠ
Název práce v češtině: | Úlohy z prostředí Parket pro děti na přechodu mezi MŠ a 1. ročníkem ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Problems from environment Parquet for children entering the first grade of primary school |
Klíčová slova: | didaktická hra, geometrické didaktické prostředí Parkety, konstruktivismus, rovinná geometrie, strategie |
Klíčová slova anglicky: | didactical game, geometrical substantial learning environment Parquet, constructivism, plane geometry, strategies |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 28.11.2019 |
Datum zadání: | 28.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 11.01.2021 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.01.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části autorka samostatně provede rešerši odborné literatury, která se vztahuje k úlohám z jednoho matematického didaktického prostředí z učebnic (Hejný a kol.) Parkety. V praktické části autorka bude promýšlet přípravné úlohy k tomuto prostředí pro dětí vstupující do 1. třídy základní školy. S nimi provede experimenty, jichž se budou účastnit děti předškolního věku (5-6 let), ale i děti na začátku 1. ročníku ZŠ. Autorka prozkoumá přínos deskové hry Ubongo, ve které se jedná o „příbuzné“ úlohy z prostředí Parket a zároveň hru porovná s úlohami z tohoto prostředí. |
Seznam odborné literatury |
HEJNÝ, Milan. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-776-2.
MALCOVÁ, Michaela. Didaktická hra jako prostředek otevírání geometrického světa [online]. 2016 [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/56552. Vedoucí práce Darina Jirotková. JIROTKOVÁ, Darina. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Vyd. 2. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-552-2. KASLOVÁ, Michaela. Předmatematická gramotnost: Celek a jeho části: studijní text doplňující seminář. Pardubice: Centrum celoživotního vzdělávání Jezerka, 2016. KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. ISBN 978-80-86307-96-1. Gruszczyk-Kolczyńska, E.; Zielińska, E., Pedagogická diagnostika v oblasti matematického vzdělávání dětí: Metody, interpretace a závěry. [překl.] volně podle A. Sukniak. Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci, Metody, interpretacje i wnioski, (Warszawa: Nowa Era, 2013) HEJNÝ, Milan, Darina JIROTKOVÁ a Jana SLEZÁKOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ. Matematika: učebnice pro 1. ročník základní školy. 1. díl. Plzeň: Fraus, c2007. Fraus systém ve vzdělání. ISBN 978-80-7238-626-0. HEJNÝ, Milan, Darina JIROTKOVÁ a Jana SLEZÁKOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ. Matematika pro 1. ročník základní školy. 2. díl. Plzeň: Fraus, 2007. ISBN 978-80-7238-627-7. HEJNÝ, Milan, Darina JIROTKOVÁ a Jana SLEZÁKOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ. Matematika: příručka učitele pro 1. ročník základní školy. Plzeň: Fraus, 2007. ISBN 978-80-7238-628-4. |
Předběžná náplň práce |
1. studium odborné literatury
2. příprava úloh z prostředí Parkety pro děti předškolního věku (5-6 let) a děti na začátku 1. ročníku ZŠ 3. příprava a realizace experimentů s připravenými úlohami a s deskovou hrou Ubongo 4. analýza experimentů, především evidence jevů, které pomohou charakterizovat kognitivní přínos úloh tohoto typu pro děti dané věkové skupiny |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
1. study of professional literature
2. preparation of environmental tasks Praquet for preschool children (5 – 6 years) and children at the beginning of the first year of primary school 3. preparation and implementation of experiments with preparated tasks and board game Ubongo 4. analysis of experiments in particular evidence of phenomena that help charakterize the cognitive benefits of this type of that age group |