Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 379)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Testování vývojové dyspraxie u dětí a adolescentů bojových umění - judo a taekwondo
Název práce v češtině: Testování vývojové dyspraxie u dětí a adolescentů bojových umění - judo a taekwondo
Název v anglickém jazyce: Testing of Developmental Dyspraxia in Children and Adolescents in Martial Arts - Judo and Taekwondo
Klíčová slova: vývojová dyspraxie, vývojová porucha koordinace, DCD, ADHD, pozornost, MABC – 2, Go/NoGo, judo, taekwondo
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství (13-432)
Vedoucí / školitel: MUDr. Josef Kraus, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.11.2019
Datum zadání: 16.04.2021
Datum potvrzení stud. oddělením: 27.05.2021
Datum a čas obhajoby: 09.06.2021 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2021
Datum odevzdání tištěné podoby:10.05.2021
Do kdy má student odevzdat:17.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 09.06.2021
Oponenti: PaedDr. Irena Zounková, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Cílem práce je zhodnotit úroveň motorických dovedností u dětí a adolescentů věnujících se judu a taekwondu a zjistit, zda se úroveň motorických dovedností liší mezi dětmi s podezřením na riziko poruchy ADHD (z angl. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) v porovnání s dětmi bez tohoto rizika. Dalším cílem je zhodnotit úroveň pozornosti a zjistit, zda koreluje s úrovní motorických dovedností. Studie se zúčastnilo celkem 65 probandů ve věku 9 – 13 let. Experimentální skupiny tvořily děti věnující se závodně judu (n = 35), děti věnující se závodně taekwondu (n = 19) a děti absolvující hodiny taekwonda v rámci tělesné výchovy a zájmového kroužku (n = 11). Pro zhodnocení motorických dovedností byl vybrán Test Movement Assessment Battery for Children 2. K odhalení podezření na riziko poruchy ADHD byl zvolen Test Go/NoGo a úroveň pozornosti byla vyšetřena pomocí Testu pozornosti d2. Signifikantní rozdíl ve prospěch judistů byl nalezen mezi výsledky motorických dovedností dětí a adolescentů v porovnání se závodní skupinou taekwondistů, kde p = 0,045 a také ve výsledcích jednotlivých komponent, a to v komponentě rovnováhy (p = 0,051). Signifikantní rozdíl byl nalezen v motorických dovednostech mezi dětmi s podezřením na riziko poruchy ADHD v porovnání s dětmi bez tohoto rizika ve skupině závodních
a nezávodních taekwondistů (p = 0,042). Nebyla statisticky prokázána korelace mezi úrovní pozornosti a úrovní motorických dovedností
v rámci skupin.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK