Institucionální flexibilita mateřských škol ve vztahu k dětem cizinců
Název práce v češtině: | Institucionální flexibilita mateřských škol ve vztahu k dětem cizinců |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Institutional flexibility of nursery schools in relation to children of foreigners |
Klíčová slova: | mateřská škola|institucionální analýza|děti cizinců|výchova|vzdělávání|pedagog|asistent pedagoga|instituce |
Klíčová slova anglicky: | nursery school|institutional analysis|children of foreigners|education|educationalist|teaching assistant|institution |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav etnologie (21-UETN) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.10.2019 |
Datum zadání: | 19.11.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Václav Soukup, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Předmětem diplomové práce bude analýza mateřských škol jako svébytné instituce zajišťující výchovu a vzdělávání dětí v předškolním věku. Zvláštní pozornost bude věnována ověření připravenosti českých mateřských škol na výchovu dětí cizinců.
Cílem práce je odhalit limity a připravenost vybraných pražských mateřských škol na výchovu dětí pocházejících z odlišných kultur. Součástí práce bude vlastní terénní výzkum realizovaný prostřednictvím rozhovorů mezi učiteli a dětmi mateřských škol a zúčastněného pozorování. Zadání práce předcházela empirická antropologická sonda realizovaná na vybraných mateřských školách a rozhovory s klíčovými informátory. Metodologie: a. Metoda sběru dat Zúčastněné pozorování realizované v rámci vybraných mateřských škol, spojené s metodou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými respondenty, konkrétně pedagogy, asistenty, řediteli apod. Pro účely diplomové práce již studentka má klíčové informátory. Další respondenti a účastníci výzkumu budou vybírání metodou „sněhové koule“. b. Metoda interpretace či analýzy dat K interpretaci dat bude použita institucionální analýza mateřských škol z hlediska jejich cílů, personálu, materiálně-technické základny a norem a pravidel. Tato analýza bude vypracována s důrazem na prostor dětí cizinců. |
Seznam odborné literatury |
Čadilová, V., Žampachová, Z., (2016). Tvorba individuálních vzdělávacích plánů. Praha: Pasparta
Doušek, R., Holub, P., Holubová, Z., Janeček, P., Obrovský, J., (2014). Úvod do etnologického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita Fontana, D., (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál Goffman, E., (2003). Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: Slon Hayesová, N., (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál Helus, Z., (1973). Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha: SPN Hodges, D.J. (Ed.).(2009). The Anthropology of Education: Classic Readings. Cognella Academic Publishing JANSKÁ, E., (2006). Druhá generace cizinců v Praze: příklad dětí z mateřských školek a jejich rodičů. In: Geografie – Sborník České geografické společnosti, 111, č. 2, s. 198–214. Levinson, B., Pollock, M., (2011). A Companion to the Anthropology of Education. Wiley-Blackwell Malinowski, B., (1944). A Scientific Theory of Culture and Other Essays. Chapel Hill, NC, US: University of North Carolina Press. Mertin, V., Gillernová, I. (Eds.).(2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál Murphy, R. F., (1988). Cultural and Social Antrhropology: An Overture. Prentice-Hall Průcha, J., (2004). Interkulturní psychologie: sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada Soukup, V., (2011). Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál Svobodová, E., (2012). Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe Syslová, Z., (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada Publishing a.s. Šišková, T., (Ed.) . (2008). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál Šulová, L. a kol. (2003). Problémové dítě a hra. Praha: Raabe Šulová, L., (1998). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum Šulová, L., Zaouche-Gaudron, Ch., (2003). Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum Ting-Toomey, S., Dorjee, T., (2019). Communicating Across Cultures. New York: The Guilford Press Vybíral, Z., (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál |