Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Institucionální flexibilita mateřských škol ve vztahu k dětem cizinců
Název práce v češtině: Institucionální flexibilita mateřských škol ve vztahu k dětem cizinců
Název v anglickém jazyce: Institutional flexibility of nursery schools in relation to children of foreigners
Klíčová slova: mateřská škola|institucionální analýza|děti cizinců|výchova|vzdělávání|pedagog|asistent pedagoga|instituce
Klíčová slova anglicky: nursery school|institutional analysis|children of foreigners|education|educationalist|teaching assistant|institution
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav etnologie (21-UETN)
Vedoucí / školitel: PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.10.2019
Datum zadání: 19.11.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.11.2019
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Václav Soukup, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Předmětem diplomové práce bude analýza mateřských škol jako svébytné instituce zajišťující výchovu a vzdělávání dětí v předškolním věku. Zvláštní pozornost bude věnována ověření připravenosti českých mateřských škol na výchovu dětí cizinců.
Cílem práce je odhalit limity a připravenost vybraných pražských mateřských škol na výchovu dětí pocházejících z odlišných kultur. Součástí práce bude vlastní terénní výzkum realizovaný prostřednictvím rozhovorů mezi učiteli a dětmi mateřských škol a zúčastněného pozorování.
Zadání práce předcházela empirická antropologická sonda realizovaná na vybraných mateřských školách a rozhovory s klíčovými informátory.
Metodologie:
a. Metoda sběru dat
Zúčastněné pozorování realizované v rámci vybraných mateřských škol, spojené s metodou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými respondenty, konkrétně pedagogy, asistenty, řediteli apod. Pro účely diplomové práce již studentka má klíčové informátory. Další respondenti a účastníci výzkumu budou vybírání metodou „sněhové koule“.
b. Metoda interpretace či analýzy dat
K interpretaci dat bude použita institucionální analýza mateřských škol z hlediska jejich cílů, personálu, materiálně-technické základny a norem a pravidel. Tato analýza bude vypracována s důrazem na prostor dětí cizinců.
Seznam odborné literatury
Čadilová, V., Žampachová, Z., (2016). Tvorba individuálních vzdělávacích plánů. Praha: Pasparta
Doušek, R., Holub, P., Holubová, Z., Janeček, P., Obrovský, J., (2014). Úvod do etnologického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita
Fontana, D., (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál
Goffman, E., (2003). Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: Slon
Hayesová, N., (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál
Helus, Z., (1973). Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha: SPN
Hodges, D.J. (Ed.).(2009). The Anthropology of Education: Classic Readings. Cognella Academic Publishing
JANSKÁ, E., (2006). Druhá generace cizinců v Praze: příklad dětí z mateřských školek a jejich rodičů. In: Geografie – Sborník České geografické společnosti, 111, č. 2, s. 198–214.
Levinson, B., Pollock, M., (2011). A Companion to the Anthropology of Education. Wiley-Blackwell
Malinowski, B., (1944). A Scientific Theory of Culture and Other Essays. Chapel Hill, NC, US: University of North Carolina Press.
Mertin, V., Gillernová, I. (Eds.).(2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál
Murphy, R. F., (1988). Cultural and Social Antrhropology: An Overture. Prentice-Hall
Průcha, J., (2004). Interkulturní psychologie: sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál
Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada
Soukup, V., (2011). Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál
Svobodová, E., (2012). Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe
Syslová, Z., (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada Publishing a.s.
Šišková, T., (Ed.) . (2008). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál
Šulová, L. a kol. (2003). Problémové dítě a hra. Praha: Raabe
Šulová, L., (1998). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum
Šulová, L., Zaouche-Gaudron, Ch., (2003). Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum
Ting-Toomey, S., Dorjee, T., (2019). Communicating Across Cultures. New York: The Guilford Press
Vybíral, Z., (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK