Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Učitelské strategie rozvoje mapových dovedností ve výuce zeměpisu
Název práce v češtině: Učitelské strategie rozvoje mapových dovedností ve výuce zeměpisu
Název v anglickém jazyce: Teachers´ strategies of the map skills development in geography lessons
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Vedoucí / školitel: RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 08.10.2019
Datum zadání: 08.10.2019
Zásady pro vypracování
Kvalitativní metody v pedagogickém výzkumu - OD0133007
Systematic reviews and meta-analysis - MZ340E15
Vzdělávací aspekty a potenciál kartografické tvorby
Seznam odborné literatury
FOLTÝNOVÁ, D., MRÁZKOVÁ, K., RUDA, A. (2010). Interaktivní tabule jako nástroj pro osvojení kartografických dovedností žáků. Geografické informácie, 14(1), 21–32.
HANUS, M. (2012): Mapové dovednosti českých žáků: porovnání různých věkových skupin. Disertační práce, KSGRR, PřF UK v Praze, Praha, 139 s.
HANUS, M., MARADA, M. (2013): Mapové dovednosti v českých a zahraničních kurikulárních dokumentech: srovnávací studie. Geografie, 118, č. 2, s. 158–178.
HANUS, M., MARADA, M. (2014): Mapové dovednosti: vymezení a výzkum. Geografie, 119, č. 4, s. 406–422.
HANUS M., HAVELKOVÁ L. (2018):Teachers’ Concepts of Map-SkillDevelopment, Journal of Geography, DOI: 10.1080/00221341.2018.1528294Teachers’[MH1] Concepts of Map-Skill Development. Journal of Geography, Zbytek citace!!!!
HAVELKOVÁ, L., HANUS, M. (2015): Analýza učebnic biologie, dějepisu a matematiky z hlediska rozvoje mapových dovedností. Informace ČGS, 34, č. 2, s. 1–16.
HAVELKOVÁ, L., HANUS, M. (2015 a): Rozvoj mapových dovedností ve výuce matematiky. Geografické rozhledy, 24, č. 3, s. 15–17.
HÜBELOVÁ, D. (2009): Pohledy na výuku zeměpisu metodický postup a výsledky CPV videostudie zeměpisu. Disertační práce, Pedagogická fakulta, Masarykova Univerzita,
JAIDIN, J. H., RASHID R. A. (2014): Exploring Primary School Teacher´s Conceptions of “Assessment for Learning”. International Education Studies, 7, č. 9, 69–83.
KALHOUS, Z.; OBST, O. (2002): Školní didaktika. 1. Praha: Portál, 448 s.
MAREŠ, J. (1990/1991): Učitelovo pojetí výuky: 1. díl. Výchova a vzdělání. 1, č. 2, s. 31-33.
MIKOVÁ, M., JANÍK, T. (2007): Pořizování videozáznamu jako metoda sběru dat. In: Švaříček, R., Šeďová, K. a kol., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha, str. 192-201.
MRÁZKOVÁ, K. (2011): Kartografické dovednosti ve výuce zeměpisu: teoretický model a výsledky výzkumného šetření. In: Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M., a kol. (eds.), Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. Masarykova univerzita, Brno, s. 193–205.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Praha: VÚP, 2007. 126 s.
STARÝ, K. (2006): Efektivní výukové strategie. Disertační práce. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha. 153 s.
[MH1]Je to zatím jen v online first proto je toto zatím kompletní citace.
Předběžná náplň práce
Hlavní cíl práce: Identifikovat takové strategie výuky, které vedou k plnému rozvoji mapových dovedností žáků a využití mapy jako nástroje rozvoje geografického myšlení žáků.
Dílčí cíle:
· Pomocí dotazníkového šetření a hloubkových rozhovorů zjistit, jak žáci vnímají práci s mapou s ohledem na využitelnost mapových dovedností ve škole a v životě.
· Pomocí videostudie a studentských dotazníků identifikovat úspěšné strategie výuky vybraných učitelů, které vedou k rozvoji kognitivně náročných mapových dovedností.
· Pomocí rozhovorů s učiteli ověřit využitelnost cyklického modelu rozvoje mapových dovedností v praxi českých škol.
· Pomocí experimentu, vzorových hodin, ověřit funkčnost zjištěných úspěšných strategii vedoucích k rozvoji kognitivně náročných mapových dovedností.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK