Reenactment a historická rekonstrukce jako kulturní fenomén
Název práce v češtině: | Reenactment a historická rekonstrukce jako kulturní fenomén |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Historical reenactment as a cultural phenomenon |
Klíčová slova: | reenactment, dokument, publicistika, historie, living history, historická rekonstrukce, žurnalistika |
Klíčová slova anglicky: | reenactment, document, journalism, history, living history, videojournalism |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Martin Lokšík |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.07.2019 |
Datum zadání: | 12.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 16.09.2020 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.09.2020 |
Oponenti: | PhDr. Jana Čeňková, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
ADLER, Rudolf. Cesta k filmovému dokumentu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 1985
BĚLOHRADSKÝ, Tomáš a Karel VÍTKOVSKÝ. Filmové technické minimum. 3., přeprac. vyd. Praha: Československý filmový ústav, 1982. BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6. HALADA, Jan a Barbora OSVALDOVÁ, ed. Slovník žurnalistiky: výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3752-5. KOŠČO, Ján. Žurnalistické žánry v televizi. Přeložil Danica KOZLOVÁ. Praha: Novinář, 1984. Knihovnička Novináře MCCALMAN, Ian a Paul A. PICKERING. Historical Re-Enactment: From Realism to the Affective Turn. Londýn: Palgrave MacMillan, 2010. ISBN 978–0–230–20287–0. MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5. NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN ISBN978-80-7331-181-0. ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-246-6. RUSS-MOHL, Stephan. Žurnalistika: komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Přeložila Hana BAKIČOVÁ. Praha: Grada, 2005. ISBN 8024701588. SKLENÁŘ, Václav. Deset kapitol o dokumentárním televizním filmu: pro posluchače fakulty filmové a televizní. 2. vyd. Praha: SPN, 1983. Učební texty vysokých škol. Akademické práce: PROCHÁZKA, Filip. Historie českého (československého) reenactingu. Praha, 2013. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií. Vedoucí práce Pavel Mücke. |
Předběžná náplň práce |
Hlavní náplní práce je patnáctiminutový publicistický dokument Reenactment a historická rekonstrukce jako kulturní fenomén. Jeho cílem je přiblížit divákovi fenomén tzv. reenactmentu či living history a upozornit na něj. Většina takových akcí je totiž lidem mimo jejich komunitu nepřístupná. Původním cílem reenactorů přitom bylo proniknout přes stereotypy, které vznikly díky „historickým“ filmům, a zažít středověk takový, jaký doopravdy byl. Za každým kusem kostýmu, každou zbraní či stanem tak stojí dlouhé prohledávání archivů a hodiny s jehlou a nití v ruce.
Dokument tvoří praktickou část práce. Teoretická část se pak zabývá definicí publicistického dokumentu, postupy použitými při tvorbě představovaného snímku a stručným seznámením čtenáře s historií sledovaného fenoménu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The main goal of this thesis is to present the journalistic documentary Historical reenactment as a cultural phenomenon. It aims to show the viewer the phenomenon of reenactment or living history and point out to it. Most events like this are, however, closed to the public. Even though their original purpose was to break stereotypes and enjoy medieval times in the way it really felt. Every piece of costume, every weapon or tent are hours upon hours of work, searching in archives and sewing.
The theoretical part of the thesis focuses on defining the journalistic document as a genre, methods used during its making and a short introduction into the history of the perceived phenomenon. |