Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Fenomen deepfakes jako hrozba žurnalistiky
Název práce v češtině: Fenomen deepfakes jako hrozba žurnalistiky
Název v anglickém jazyce: Fenomen deepfakes as a threat for journalism
Klíčová slova: Deepfake video, umělá inteligence, neuronová síť, technologické firmy, algoritmy, dezinformace, fake news, manipulace, propaganda, kritické myšlení, bubliny
Klíčová slova anglicky: Deepfake videos, artificial intelligence, neural network, technological companies, algorithms, disinformation, fake news, manipulation, propaganda, critical thinking, echo chambers
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. MgA. Filip Láb, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.07.2019
Datum zadání: 11.07.2019
Datum a čas obhajoby: 22.06.2020 00:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H011, Hollar - místn. č. 011
Datum odevzdání elektronické podoby:20.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 22.06.2020
Oponenti: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
Knižní zdroje:
1. GREGOR, Miloš; VEJVODOVÁ, Petra; ZVOL SI INFO. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! Praha: CPress, 2018. ISBN 978-80-264- 1805-4.
2. ČERMÁK, Miloš, OSVALDOVÁ, Barbora a Alice NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, ed. Žurnalistika v informační společnosti – digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. V Praze: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1684-1.
3. ENTMAN, Robert M.: Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. In Journal of Communication, roč. 43, č. 4, 1993.
4. PARISER, Eli. The filter bubble: what the Internet is hiding from you. New York: Penguin Press, 2011. ISBN 15-942-0300-8.
5. MÜLLER, Jan. Průvodce budoucností: jak si užít globální krizi, přežít pubertu umělé inteligence, počítat s vypnutým bankomatem, přeplout oceán socnetu, nebát se disrupce v rodině a oslavit návrat magie. Praha: Mladá fronta, 2018. ISBN 978-80-204-4634-3.
6. LÁBOVÁ, Alena a Filip LÁB. Soumrak fotožurnalismu?: manipulace fotografií v digitální éře. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1647-6.
7. CÍSAŘ, Karel, 2004. Co je to fotografie?. Vyd. 1. Praha: Herrmann a synové.
8. HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-549-3.
9. VODÁKOVÁ, Alena; PETRUSEK, Miloslav. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-310-5.
10. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
11. STAKE, Robert E. The art of case study research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1995. ISBN 0-8039-5767-X.


Akademické práce:
12. ŻUBROWSKA, Elżbieta. Fotografie při utváření image politikům. Opava, 2004. Bakalářská práce. Slezská universita. Vedoucí práce Odb. as. Mgr. Jiři Siostrzonek, Ph.D.
13. ŠIMŮNKOVÁ, Petra. Manipulovaná fotografie jako klamavé médium. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2015. Vedoucí bakalářské práce Mgr. Aleš Svoboda.
14. LAWSON C., Looking Like a Winner: Candidate Appearance and Electoral Success in New Democra- cies, World Politics, Cambridge University press, October 2010
15. JAYACHANDRAN, J. (2018). Media Literacy and Education in India During Times of Communication Abundance. Journal of Creative Communications, 13(1), 73–84. https://doi.org/10.1177/0973258617743625

Internetové zdroje:
16. CHESNEY, Bobby a Danielle CITRON. Deep Fakes: A Looming Challenge for Privacy, Democracy, and National Security [online]. 21. 7. 2018, , 59 [cit. 2019-04-28]. Dostupné z: https://ssrn.com/abstract=3213954
17. MUDROVÁ, Nikol. O factcheckingu s Janem Tvrdoněm: Nemůžete říct, že někdo má větší pravdu než druhý. Studenta [online]. Economia, 12.3.2019 [cit. 2019-09-09]. Dostupné z: https://www.studenta.cz/life/o-factcheckingu-sjanem-tvrdonem-nemuzete-rict-ze-nekdo-ma-ve/r~f143e93643f411e9b5e8ac1f6b220ee8/
18. KOPECKÝ, Kamil. Deep fake - stručný úvod do problematiky. E-Bezpečí, roč. 4, č. 1, s. 23-25. ISSN 2571-1679. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=1417
19. BŘEŠŤAN, Robert a Hlídací PES. Po fake news přijde fáze deep fake. Falešné video se Zemanem, Babišem a Trumpem neodhalíte. Forum 24 [online]. Forum 24, 10.9.2019 [cit. 2019-09-10]. Dostupné z: https://www.forum24.cz/po-fake-news-prijde-faze-deep-fake-falesne-video-se-zemanem-babisem-a-trumpem-neodhalite/
20. ZEMANOVÁ, Milada. DeepFake videa jsou k nerozeznání od reality. Focus Agency [online]. Focus Agency, 11.6.2018 [cit. 2019-09-10]. ISSN 1803-957X. Dostupné z: https://www.focus-age.cz/m-journal/aktuality/nova-deepfake-videa-jsou-k-nerozeznani-od-reality__s288x13750.html
21. MANIPULÁTOŘI.CZ. BUDOUCNOST FAKE NEWS: Deep fake videa. Manipulátoři.cz [online]. Manipulátoři.cz, 2.2.2019 [cit. 2019-09-10]. Dostupné z: https://manipulatori.cz/budoucnost-fake-news-deep-fake-videa/
22. Dezinformace: Co pro nás znamenají lži? Aktuálně.cz [online]. Economia [cit. 2018-01-09]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/valka-dezinformace-fake-news/r~7bfb35b23bb311e7886d002590604f2e/
23. Přehled dezinformačních a manipulativních webů. In: Evropské hodnoty: Chráníme svobodu [online]. [cit. 2018-01-12]. Dostupné z: http://www.evropskehodnoty.cz/fungovani-ceskych-dezinformacnich-webu/weby_list/
24. BURÝŠEK, Jiří. Co je to dezinformace? Bez Faulu [online]. 19.7.2019 [cit. 2019-11-01]. Dostupné z: https://bezfaulu.net/clanky/o-manipulaci/co-je-to-dezinformace/
25. CEMPER, Jan. Dezinformační média v ČR mají miliony návštěv. Zpravodajství stále dominuje web Idnes.cz a Novinky.cz. Manipulátoři.cz: na faktech nezáleží [online]. 11.6.2019 [cit. 2019-11-01]. Dostupné z: https://manipulatori.cz/dezinformacni-media-v-cr-maji-miliony-navstev-statistiky-stale-vede-idnes-cz-a-novinky-cz/
26. BURÝŠEK, Jiří. Rétorika propagandy. Bez faulu[online]. 27.7.2019 [cit. 2019-11-01]. Dostupné z: https://bezfaulu.net/clanky/o-manipulaci/retorika-propagandy/
27. ZUCCONI, Alan. Understanding the Technology Behind DeepFakes. Alan Zucconi [online]. 14. března 2018 [cit. 2019-11-23]. Dostupné z: https://www.alanzucconi.com/2018/03/14/understanding-the-technology-behind-deepfakes/
28. ZUCCONI, Alan. An Introduction to Neural Networks and Autoencoders. Alan Zucconi [online]. 14. března 2018 [cit. 2019-11-23]. Dostupné z: https://www.alanzucconi.com/2018/03/14/an-introduction-to-autoencoders/
29. FILLION, Rubina Madan. Fighting the reality of deepfakes. Niemand Lab: Pushing to the future of journalism [online]. President and Fellows of Harvard College [cit. 2019-11-25]. Dostupné z: https://www.niemanlab.org/2018/12/fighting-the-reality-of-deepfakes/
30. WEGHE, Tom Van de. Six lessons from my deepfakes research at Stanford: How should journalists address the growing problem of synthetic media. Medium [online]. 29.5.2019 [cit. 2019-11-25]. Dostupné z: https://medium.com/jsk-class-of-2019/six-lessons-from-my-deepfake-research-at-stanford-1666594a8e50
31. The State of Deepfakes: Landscape, Threats, and Impact, Henry Ajder, Giorgio Patrini, Francesco Cavalli, and Laurence Cullen, September 2019.
32. RYBOVÁ, Aneta. Ruská propaganda má své příběhy, říká Vrabel. Třeba že EU je fašistická nebo že liberalismus škodí. ČT24 [online]. 1.12.2019 [cit. 2019-12-18]. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/media/2991728-dezinformace-se-siri-sestkrat-rychleji-nez-pravda-rika-analytik-vrabel
33. MARTENS, Bertin, Louis AGUIAR, Estrella GOMEZ-HERRERA a Frank MUELLER-LANGER. The digital transformation of news media and the rise of disinformation and fake news [online]. 2018 [cit. 2019-12-18]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/jrc111529.pdf. JRC Digital Economy Working Paper 2018-02. European Commision.
34. The digital transformation of news media and the rise of online disinformation. EU Science Hub [online]. 26.4.2018 [cit. 2019-12-19]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/jrc/en/news/digital-transformation-news-media-and-rise-fake-news
35. ČTK. Facebook bojuje s dezinformacemi. Manipulativním příspěvkům sníží dosah, některé odstraní. IRozhlas [online]. 12.4.2018 [cit. 2019-12-19]. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/technologie/facebook-dezinformace-mark-zuckerberg-opatreni-socialni-site_1904122055_nkr
36. VINCENT, James. Watch Jordan Peele use AI to make Barack Obama deliver a PSA about fake news. The Verge [online]. Vox Media, 17.4.2018 [cit. 2020-01-13]. Dostupné z: https://www.theverge.com/tldr/2018/4/17/17247334/ai-fake-news-video-barack-obama-jordan-peele-buzzfeed
37. Zeman je Vlasák. HBO při propagaci seriálu Bez vědomí využívá deep fake: Symbio ve své produkci Symbiograf dotvořilo deep fake, prezidenta mluví Petr Jablonský. Mediář[online]. News Media, 20.11.2019 [cit. 2020-01-20]. ISSN 1804-7238. Dostupné z: https://www.mediar.cz/galerie-reklamy/zeman-je-vlasak-hbo-pri-propagaci-serialu-bez-vedomi-vyuziva-deep-fake/
38. FENDRYCHOVÁ, Simona. Ukazuji, co je možné. Slovák vytváří deep fake videa a varuje před šířením lží. Aktuálně.cz [online]. Economia, 13.11.2019 [cit. 2020-01-20]. ISSN 1804-7238. Dostupné z: https://magazin.aktualne.cz/kultura/film/deep-fake-ctrl-shift-face-hbo/r~fd79df18047811eab259ac1f6b220ee8/
39. FOLEY, Joseph. 9 deepfake examples that terrified and amused the internet: These deepfake examples show the tech's exciting possibilities, but the fear of abuse is growing. Creative Blog[online]. 15.11.2019 [cit. 2020-01-21]. Dostupné z: https://www.creativebloq.com/features/deepfake-examples
40. METZ, Rachel, Donie O'SULLIVAN a CNN BUSINESS. A deepfake video of Mark Zuckerberg presents a new challenge for Facebook. CNN: Business[online]. Cable News Network, 12.6.2019 [cit. 2020-01-22]. Dostupné z: https://edition.cnn.com/2019/06/11/tech/zuckerberg-deepfake/index.html
41. COLL, Samantha. Deepfake of Boris Johnson Wants to Warn You About Deepfakes: Bill Posters, who recently made viral Mark Zuckerberg and Kim Kardashian deepfakes, is back with more for the UK election. Vice [online]. Vice Media Group, 13.11.2019 [cit. 2020-01-22]. Dostupné z: https://www.vice.com/en_uk/article/8xwjkp/deepfake-of-boris-johnson-wants-to-warn-you-about-deepfakes
42. COLL, Samantha. The Kim Kardashian Deepfake Shows Copyright Claims Are Not the Answer: The deepfake of Kim Kardashian was taken down by Condé Nast, but it's an example of how copyright laws are a poor replacement for real moderation. Vice [online]. Vice Media Group, 18.6.2019 [cit. 2020-01-22]. Dostupné z: https://www.vice.com/en_ca/article/j5wngd/kim-kardashian-deepfake-mark-zuckerberg-facebook-youtube
43. BŘEŠŤAN, Robert. O tom, co nám řekne Trump, Babiš či Zeman, rozhodnou tvůrci „deep fake“. Hlídací Pes [online]. Ústav nezávislé žurnalistiky, 4.12.2018 [cit. 2020-01-22]. Dostupné z: https://hlidacipes.org/o-tom-co-nam-rekne-trump-babis-ci-zeman-rozhodnou-tvurci-deep-fake/
44. VON DEN BURCHARD, Hans. Belgian socialist party circulates ‘deep fake’ Donald Trump video: The Flemish Socialist Party says it is not an attempt to dupe supporters but to start a debate about climate change. Politico [online]. Politico SPRL, 21.5.2018 [cit. 2020-01-22]. Dostupné z: https://www.politico.eu/article/spa-donald-trump-belgium-paris-climate-agreement-belgian-socialist-party-circulates-deep-fake-trump-video/
45. BRELAND, Ali. The Bizarre and Terrifying Case of the “Deepfake” Video that Helped Bring an African Nation to the Brink: A controversial appearance by the president of Gabon portends a future where you can’t believe your eyes. Mother Jones [online]. Mother Jones and the Foundation for National Progress, 15.3.2019 [cit. 2020-01-22]. Dostupné z: https://www.motherjones.com/politics/2019/03/deepfake-gabon-ali-bongo/
46. NEWSROOM ČT24. Falešná videa jako budoucnost dezinformací. ČT 24 [online]. Česká televize, 27.1.2019 [cit. 2020-01-25]. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/porady/11030967025-newsroom-ct24/219411058170003/video/671522
47. HAO, Karen. The biggest threat of deepfakes isn’t the deepfakes themselves: The mere idea of AI-synthesized media is already making people stop believing that real things are real. MIT Technology Review [online]. MIT Technology Review, 10.10.2019 [cit. 2020-01-25]. Dostupné z: https://www.technologyreview.com/s/614526/the-biggest-threat-of-deepfakes-isnt-the-deepfakes-themselves/
48. BRANDON, John. There Are Now 15,000 Deepfake Videos on Social Media. Yes, You Should Worry. Forbes [online]. Forbes Media, 8.10.2019 [cit. 2020-01-25]. Dostupné z: https://www.forbes.com/sites/johnbbrandon/2019/10/08/there-are-now-15000-deepfake-videos-on-social-media-yes-you-should-worry/#149d8d073750
49. CHRISTIAN, Jon. Experts fear face swapping tech could start an international showdown: Video forensic specialists are worried Deepfakes could have national security repercussions. The Outline[online]. 1.2.2018 [cit. 2020-01-25]. Dostupné z: https://theoutline.com/post/3179/deepfake-videos-are-freaking-experts-out
50. BICKERTOVÁ, Monika. Enforcing Against Manipulated Media [online]. Facebook, 6.1.2020 [cit. 2020-01-25]. Dostupné z: https://about.fb.com/news/2020/01/enforcing-against-manipulated-media/
51. HAO, Karen. Google has released a giant database of deepfakes to help fight deepfakes. MIT Technology Review [online]. MIT Technology Review, 25.9.2019 [cit. 2020-01-25]. Dostupné z: https://www.technologyreview.com/f/614426/google-has-released-a-giant-database-of-deepfakes-to-help-fight-deepfakes/
52. HAO, Karen. Deepfake-busting apps can spot even a single pixel out of place: Two startups are using algorithms to track when images are edited—from the moment they’re taken. MIT Technology Review [online]. MIT Technology Review, 1.1.2018 [cit. 2020-01-25]. Dostupné z: https://www.technologyreview.com/s/612357/deepfake-busting-apps-can-spot-even-a-single-pixel-out-of-place/
53. PAMMENT, James. RESIST: Counter-disinformation toolkit [online]. Velká Británie: Government Communication Service, 2019 [cit. 2020-02-12]. Dostupné z: https://gcs.civilservice.gov.uk/wp-content/uploads/2019/08/6.5177_CO_RESIST-Disinformation-Toolkit_final-design_accessible-version.pdf
54. KAR. První politik na světě využil v kampani deepfake video. V Indii díky tomu mluvil řečí, kterou neumí. ČT24 [online]. 27. 2. 2020 [cit. 2020-04-07]. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/3054950-prvni-politik-na-svete-vyuzil-v-kampani-deepfake-video-v-indii-diky-tomu-mluvil-reci
55. NILESH, Christopher. We've Just Seen the First Use of Deepfakes in an Indian Election Campaign: AI-generated fake videos that are notoriously rampant in porn are now infiltrating politics. Vice[online]. 18. 2. 2020 [cit. 2020-04-07]. Dostupné z: https://www.vice.com/en_in/article/jgedjb/the-first-use-of-deepfakes-in-indian-election-by-bjp
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se věnuje nově se objevujícímu druhu falešných zpráv – deepfake videím. S ohledem na jejich novost a to, že zatím videa nejsou hojně zneužívána k šíření dezinformací, práce tento fenomén uchopuje úplně od základu. V první části charakterizuje, co to dezinformace vůbec jsou, kde se vzaly, jak vypadaly dříve a jak vypadají dnes. K tématu bezpochyby patří i psychologická stránka věci – tedy vysvětlení, proč je lidský mozek na první pohled neodhalí a jaké „zkratky“ v našem zpracovávání informací dezinformátoři využívají. Po tomto úvodu do problematiky následuje část vysvětlující technologii, která vytváří deepfake videa. V praktické části jsou následně analyzovány konkrétní příklady videí. Na základě poznatků z této analýzy a z rozhovoru s novinářem Jakubem Zelenkou, který se fake news dlouhodobě věnuje, práce odpovídá na otázky, jestli a jak deepfakes ovlivní žurnalistiku.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This Bachelor’s thesis tackles the newly occurring type of fake news – deepfake videos. Considering they are quite new and not profusely misused to spread disinformation yet, the thesis embraces this phenomenon right from its roots. In the first section, it defines, what disinformation is, what did it emerge from, how did it look like in the past and how does it look like now. Obviously, to the topic also applies its psychological perspective – in this case, why people’s brain does not identify fake news and which short-cuts in processing information take disinformators an advantage from. After such an introduction to the problematics follows a part, which explains the technology behind producing deepfake videos. In a practical part of the thesis concrete deepfake examples are analyzed. Based on this analysis and an interview with Jakub Zelenka, a journalist focusing on fake news, the thesis answers a question of whether and how deepfake videos influence journalism.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK