Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití Twitteru Českou tiskovou kanceláří a agenturou Reuters
Název práce v češtině: Využití Twitteru Českou tiskovou kanceláří a agenturou Reuters
Název v anglickém jazyce: The Use of Twitter by the Czech News Agency and Reuters
Klíčová slova: Česká tisková kancelář (ČTK), Reuters, sociální média, sociální sítě, tiskové agentury, Twitter, zpravodajská média, zpravodajské agentury
Klíčová slova anglicky: Czech News Agency (CTK), news agencies, news media, news wires, Reuters, social media, social networks, Twitter
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.07.2019
Datum zadání: 11.07.2019
Datum a čas obhajoby: 15.06.2021 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H011, Hollar - místn. č. 011
Datum odevzdání elektronické podoby:29.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2021
Oponenti: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
AFP. 2011. AFP hits 3,500 subscribers in 2010, up 27 percent in five years. In: AFP.com [online]. 19.1.2011 [cit. 7.2.2021]. Dostupné z: https://www.afp.com/en/agency/press-releases-newsletter/afp-hits-3500-subscribers-2010-27-percent-five-years
ARRABAL-SÁNCHEZ, Gabriel a DE AGUILERA MOYANO, Miguel. 2016. Communicating in 140 Characters. How Journalists in Spain use Twitter. Comunicar. 2016; (46), 9–17. https://doi.org/10.3916/C46-2016-01
AUSTIN, Shaun. 2014. How News and Stories are Followed on Twitter. In: Digital News Report, Reuters Institute for the Study of Journalism [online]. 2014 [cit. 5.3.2021]. Dostupné z http://www.digitalnewsreport.org/essays/2014/how-news-and-stories-are-followed-on-twitter/
BAIRD, Dugald. 2015 Reuters launches 'Netflix for news' app. In: The Guardian [online]. 5.2.2015 [cit. 4.1.2021]. Dostupné z: https://www.theguardian.com/media/2015/feb/05/reuters-tv-app-netflix-for-news-iphone#maincontent
BARNARD, Stephen A. 2018. Citizens at the Gates: Twitter, Networked Publics, and the Transformation of American Journalism. Londýn: Palgrave Macmillan, 2018. ISBN 978-3-319-90446-7
BARNARD, Stephen R. 2016. ‘Tweet or be sacked’: Twitter and the new elements of journalistic practice. Journalism. 2016; 17(2), 190–207. https://doi.org/10.1177%2F1464884914553079
BIELSA, Esperança. 2008. The pivotal role of news agencies in the context of globalization: A historical approach. Global Networks. 2008; 8(3). 347–366. https://doi.org/10.1111/j.1471-0374.2008.00199.x
BOYD-BARRETT, Oliver (ed.). 2010. News Agencies in the Turbulent Era of the Internet. Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2010. ISBN: 978-84-393-8303-1
BROWN, Emily. 2020. Optimal and Ideal Post lengths for Maximum Engagement on Social Media. In: Heropost [online]. 13.3.2020 [cit. 6.2.2021]. Dostupné z: https://www.heropost.io/optimal-and-ideal-post-lengths-for-maximum-engagement-on-social-media/
CARTER, Rebekah. 2019. How to use Twitter effectively & grow your brand. In: Sprout Social [online]. 9.10.2019 [cit. 14.3.2021]. Dostupné z: https://sproutsocial.com/insights/how-to-use-twitter-effectively/
CORNIA, Alessio, SEHL, Annika, LEVY, David A.L. a NIELSEN, Rasmus, Kleis. 2018. Private Sector News, Social Media Distribution, and Algorithm Change. Reuters Institute for the Study of Journalism, 2018. Dostupné z https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2018-10/Cornia_Private_Sector_News_FINAL.pdf
CROWELL, Colin. 2017. Our approach to bots & misinformation. In: Twitter Blog [online]. 14.6.2017 [cit. 5.12.2020]. Dostupné z https://blog.twitter.com/official/en_us/topics/company/2017/Our-Approach-Bots-Misinformation.html
ČERNÝ, Michal. b.r. Manipulace s grafy. In: Katedra informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity [online]. b.r. [cit. 12.3.2021]. Dostupné z: https://kisk.phil.muni.cz/onlife/student/media-a-obcanstvi/manipulace-s-grafy
ČTK. 2019. Tiskové agentury hledají nové zdroje příjmů. In: ČTK [online]. 14.11.2019 [cit. 7.2.2020]. Dostupné z: https://www.ctk.cz/novinky/?id=2909
ČTK. 2020. Nová příloha o boji evropských institucí s koronavirem. In: ČTK [online]. 12.5.2020 [cit. 7.2.2021]. Dostupné z: https://www.ctk.cz/novinky/?id=3024
DOČEKAL, Daniel. 2017. TIP#719: Co je to engagement neboli zapojení? A o čem to vlastně vypovídá? In: 365tipu.cz [online]. 9.2.2017 [cit. 23.2.2021]. Dostupné z: https://365tipu.cz/2017/02/09/tip719-co-je-to-engagement-neboli-zapojeni-a-o-cem-to-vlastne-vypovida/
ECKSTEIN, Mike. b.r. Social Media Engagement: Why it Matters and How to Do it Well. In: The Buffer Blog [online]. b.r. [cit. 14.3.2021]. Dostupné z: https://buffer.com/library/social-media-engagement/
ELLISON, Nicole B. a BOYD, Danah M. 2013. Sociality Through Social Network Sites. In: DUTTON, William H. The Oxford Handbook of Internet Studies. Oxford: Oxford University Press, 2013, 151–172. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199589074.013.0008
EMMET, Arielle. 2009. Networking News. In: American Journalism Review Archives [online]. 2009 [cit. 10.11.2020]. Dostupné z https://ajrarchive.org/article.asp?id=4646&id=4646
Facebook. 2019. Facebook Q4 2019 Results. Facebook, 2019. Dostupné z: https://s21.q4cdn.com/399680738/files/doc_financials/2019/q4/Q4-2019-Earnings-Presentation-_final.pdf
FARHI, Paul. 2016. #Biased? Reporters on Twitter don’t hold back about Trump. In: The Washington Post [online]. 27.10.2016 [cit. 5.11.2020]. Dostupné z https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/biased-reporters-on-twitter-dont-hold-back-about-trump/2016/10/26/a1002ce4-9b9c-11e6-9980-50913d68eacb_story.html
GELBER, Katherine. 2021. No, Twitter is not censoring Donald Trump. Free speech is not guaranteed if it harms others. In: The Conversation [online]. 12.1.2021 [cit. 18.3.2021]. Dostupné z: https://theconversation.com/no-twitter-is-not-censoring-donald-trump-free-speech-is-not-guaranteed-if-it-harms-others-153092
GRIESSNER, Christoph. 2012. News Agencies and Social Media: A Relationship with a Future? In: Reuters Institute for the Study of Journalism [online]. 2012 [cit. 20.12.2020]. Dostupné z https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/news-agencies-and-social-media-relationship-future
HANUSCH, Folker. 2017. Political journalists’ corporate and personal identities on Twitter profile pages: A comparative analysis in four Westminster democracies. New Media & Society. 2017; 20(4), 14881505. https://doi.org/10.1177%2F1461444817698479
HERMIDA, Alfred. 2010. Twittering the News: The Emergence of Ambient Journalism. Journalism Practice. 2010; 4(3), 297–308. Dostupné z https://ssrn.com/abstract=1732598
HERN, Alex. 2019. What do major copyright changes mean for internet freedom? 26.3.2019 [cit. 12.12.2020]. In: The Guardian [online]. Dostupné z: https://www.theguardian.com/technology/2019/mar/26/what-do-major-copyright-changes-mean-for-internet-freedom
HUTCHINSON, Andrew. 2020. Twitter Tests Making 'Quote Tweet' the Default Retweeting Option. In Social Media Today [online]. 7.10.2020 [cit. 6.2.2021]. Dostupné z: https://www.socialmediatoday.com/news/twitter-tests-making-quote-tweet-the-default-retweeting-option/586621/
CHEE, Foo Yun. 2019. EU approves tougher EU copyright rules in blow to Google, Facebook. In: Reuters [online]. 15.4.2019 [cit. 13.11.2020]. Dostupné z https://www.reuters.com/article/us-eu-copyright/eu-approves-tougher-eu-copyright-rules-in-blow-to-google-facebook-idUSKCN1RR0NY
KANE, Gerald C., ALAVI, Maeyam, LABIANCA, Giuseppe a BORGATTI, Stephen P. 2014. What’s Different about Social Media Networks? A Framework and Research Agenda. MIS Quarterly. 2014; 38(1): 275–304.
KASÍK, Pavel. 2017. Sociální sítě. In: HALADA, Jan (ed.) a OSVALDOVÁ, Barbora (ed.). Slovník žurnalistiky: Výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3752-5
KASTRENAKES, Jacob. 2019. Twitter’s final monthly user count shows a company still struggling to grow. In: The Verge [online]. 23.4.2019 [cit. 26.12.2020]. Dostupné z https://www.theverge.com/2019/4/23/18511383/twitter-q1-2019-earnings-report-mau
KIETZMANN, Jan H., HERMKENS, Kristopher, MCCARTHY, Ian P. a SILVESTRE, Bruno S. 2011. Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons. 2011; 54(3), 241–251. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2011.01.005
KELLY, Makena. 2019. Twitter will ban all political advertising starting in November. 30.10.2019. In: The Verge [online]. Dostupné z https://www.theverge.com/2019/10/30/20940587/twitter-political-ad-ban-election-2020-jack-dorsey-facebook
KEMP, Simon. 2020. More than 50% of humans in the world use social media — here’s what you need to know. 20.10.2020 [cit. 14.2.2021]. In: The Next Web [online]. Dostupné z: https://thenextweb.com/growth-quarters/2020/10/20/more-than-50-of-humans-in-the-world-use-social-media-heres-what-you-need-to-know/
KUBÁČEK, Jan. 2018. Gatekeeping. In: HALADA, Jan (ed.). Marketingová komunikace a public relations: Výklad pojmů a teorie oboru. První vydání. Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 9788024630755
KÜTNER, Dušan. 2012. ČT zvažuje posty v Jeruzalémě a Paříži. In: E15.cz [online]. 21.11.2012 [cit. 8.4. 2021]. Dostupné z: https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/ct-zvazuje-posty-v-jeruzaleme-a-parizi-934067
LASORSA, Dominic L., LEWIS, Seth C. a HOLTON, Avery E. 2011. Normalizing Twitter. Journalism Studies. 2011; 13(1), 19–36. https://doi.org/10.1080/1461670X.2011.571825
LEE, Kevan. 2014. The Proven Ideal Length Of Every Tweet, Facebook Post, And Headline Online. In: Fast Company [online]. 7.4.2014 [cit. 6.2.2021]. Dostupné z: https://www.fastcompany.com/3028656/the-proven-ideal-length-of-every-tweet-facebook-post-and-headline-online
LEETARU, Kalev. 2019. In Less Than A Decade Twitter Has Gone From Empowering Democratic Activists To Silencing Them. 6.6.2019 [cit. 10.11.2020]. In: Forbes [online]. Dostupné z https://www.forbes.com/sites/kalevleetaru/2019/06/06/in-less-than-a-decade-twitter-has-gone-from-empowering-democratic-activists-to-silencing-them/#40dc83fc5fca
LOSEKOOT, Michelle a Eliška VYHNÁNKOVÁ. 2019. Jak na sítě: ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích. Brno: Jan Melvil Publishing, 2019. ISBN 9788075550842.
MEJÍA RAMOS, Jairo. 2014. Reinventing the wire: how to prepare for constant disruptions. In: Reuters Institute for the Study of Journalism [online]. 2014 [cit. 22.12.2020]. Dostupné z https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/reinventing-wire-how-prepare-constant-disruptions
MELLON, Jonathan. PROSSER, Christopher. 2017. Twitter and Facebook are not representative of the general population: Political attitudes and demographics of British social media users. Research & Politics. 13.7.2017 [cit. 7.12.2019]. https://doi.org/10.1177/2053168017720008
MICHL, Petr. 2019. Infografika: Sociální sítě v Česku v roce 2019. 8.11.2019 [cit. 23.12.2020]. In: Marketing journal. Dostupné z: https://www.focus-age.cz/m-journal/aktuality/infografika--socialni-site-v-cesku-v-roce-2019__s288x14828.html
MURTHY, Dhiraj. 2018. Twitter: Social Communication in the Twitter Age. Cambridge: Polity Press, 2018. ISBN-13: 978-1-5095-1253-9
NEWBERRY, Christina. 2021. Social Media Customer Service: Tips and Tools to Do it Right. In: Hootsuite [online]. 4.2.2021 [cit. 6.3. 2021]. Dostupné z: https://blog.hootsuite.com/social-media-customer-service/
NEWMAN, Nick, FLETCHER, Richard, KALOGEROPOULOS, Antonis a NIELSEN, Rasmus Kleis. 2019. Reuters Institute Digital News Report 2019. Reuters Institute for the Study of Journalism. 2019. Dostupné z https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/inline-files/DNR_2019_FINAL.pdf
NEWMAN, Nic, FLETCHER, Richard, SCHULZ, Anne, ANDI, Simge a NIELSEN, Rasmus Kleis. 2020. Reuters Institute Digital News Report 2020. Reuters Institute for the Study of Journalism. 2020. Dostupné z https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf
NIELSEN, Rasmus Kleis a GANTER, Sarah Anne. 2018. Dealing with digital intermediaries: A case study of the relations between publishers and platforms. New Media & Society. 2018; 20(4), 1600–1617. https://doi.org/10.1177/1461444817701318
PATEL, Niketa. 2018. The best ways for news organizations to engage with their audience. 2018 [cit. 28.1.2021]. In: Twitter Media [online]. Dostupné z: https://media.twitter.com/en/articles/best-practice/2018/the-best-ways-for-news-organizations-to-engage-with-their-audience.html
Rada České tiskové kanceláře. 2019. Výroční zpráva o činnosti a hospodaření České tiskové kanceláře v roce 2019. Rada České tiskové kanceláře, 2020. Dostupné z: https://i3.cn.cz/.filedefault/1599816663_VZ_CTK_2019_final.pdf
RANTANEN, Terhi a BOYD-BARRET, Oliver. 2009. Global and National News Agencies. In: DE BEER, Arrie (ed.) a MERRILL, John Calhoun (ed.). Global Journalism: Topical Issues and Media Systems. Boston: Pearson, Allyn and Bacon, 2009. ISBN: 9780205608119
RANTANEN, Terhi, JÄÄSKELÄINEN, Atte, BHAT, Ram, STUPART, Richard AND KELLY, Anthony. 2019. The future of national news agencies in Europe: executive summary. Londýn: London School of Economics and Political Science, 2019. ISBN 9781909890602. Dostupné z: http://eprints.lse.ac.uk/100062/1/news_agencies_exec_summary.pdf
REID, Alastair. 2014. 10 social media tips for local news organisations. 4.6.2014 [cit. 16.11.2020]. In: Journalism.co.uk [online]. Dostupné z https://www.journalism.co.uk/news/10-social-media-tips-for-local-news-organisations/s2/a556974/
Reuters Communications. 2020. Reuters remains at the forefront of global Coronavirus coverage. In: Reuters.com [online]. 11.3.2020 [cit. 12.2.2021]. Dostupné z: https://www.reuters.com/article/rbp-coronaviruscoverage/reuters-remains-at-the-forefront-of-global-coronavirus-coverage-idUKKBN20Y30Z
ROBERTSON, Katie. 2021. Reuters puts its website behind a paywall. In: The New York Times [online]. 15.4.2021 [cit. 16.4.2021]. Dostupné z: https://www.nytimes.com/2021/04/15/business/reuters-website-paywall.html
ROMANO, Aja. 2021. In: Vox [online]. 21.1.2021 [cit. 18.3.2021]. Dostupné z: https://www.vox.com/culture/22230847/deplatforming-free-speech-controversy-trump
RUSBRIDGER, Alan. 2010. Why Twitter matters for media organisations. 19.11.2010 [cit. 13.11.2020]. In: The Guardian [online]. Dostupné z https://www.theguardian.com/media/2010/nov/19/alan-rusbridger-twitter
SAROFF, John. 2020. In: NAVARRA, Matt a BRYANT, Martin SFP. Geekout with Matt Navarra [podcast]. 7.4.2020 [cit. 8.2.2021]. Dostupné z: https://anchor.fm/geekoutmattnavarra/episodes/13--Coronavirus-edition-with-Sara-Fischer-Axios-and-John-Saroff-Chartbeat-ecg8if
SEDLÁKOVÁ, Renáta. 2014. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. ISBN 9788024735689.
SEHL, Katie. 2020. How the Twitter Algorithm Works in 2020 and How to Make it Work for You. In: Hootsuite [online]. 20.5.2020 [cit. 13.3.2020]. Dostupné z: https://blog.hootsuite.com/twitter-algorithm/
SHRIVASTAVA, K.M. 2007. News Agencies: From Pigeon to Internet. New Dawn Press, 2007. ISBN 9781932705676
ŠMÍD, Milan a Ludmila TRUNEČKOVÁ. 2009. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1661-2.
STEPHENS, Mitchell. 2014. Beyond News: The Future of Journalism. New York: Columbia University Press, 2014. ISBN: 978-0231159388
SURM, Jasmin. 2019. AFP, EFE and dpa as international news agencies. Journalism. 2019. https://doi.org/10.1177%2F1464884919883491
SWASY, Alecia. 2018. How Journalists Use Twitter: The Changing Landscape of U.S. Newsrooms. Lanham: Lexington Books, 2018. ISBN 9781498532204
TRAMPOTA, Tomáš, and Martina VOJTĚCHOVSKÁ. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4
TRUNEČKOVÁ, Ludmila. 2017. Agentura tisková, též zpravodajská. In: HALADA, Jan (ed.) a OSVALDOVÁ, Barbora (ed.). Slovník žurnalistiky: Výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3752-5
TRUNEČKOVÁ, Ludmila. 1997. Tiskové agentury. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 9788071844594
TREEM, Jeffrey W., DAILEY, Stephanie L., PIERCE, Casey S. a BIFFL, Diana. 2016. What We Are Talking About When We Talk About Social Media: A Framework for Study. Sociology Compass. 2016; 10(9). 768-784. https://doi.org/10.1111/soc4.12404
Unie vydavatelů ČR. 2019. Více než 260 profesních asociací z evropských zemí podporuje směrnici o autorském právu. 15.3.2019 [cit. 23.12.2020]. In: Unie Vydavatelů ČR [online]. Dostupné z: http://www.unievydavatelu.cz/cs/home/aktuality/3574-vice_nez_260_profesnich_asociaci_z_evropskych_zemi_podporuje_smernici_o_autorskem_pravu
VAROL, Onur, FERRARA, Emilio, DAVIS, Clayton A., MENCZER, Filippo a FLAMMINI, Alessandro. 2018. Online Human-Bot Interactions: Detection, Estimation, and Characterization. International AAAI Conference on Web and Social Media. 2018, květen [cit. 5.11.2020]. Dostupné z: https://aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/ICWSM17/paper/view/15587/14817
VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. 2019. Kábele: ČTK hledá další výnosy, rozšiřuje nemediální služby. 7.5.2019 [cit. 14.11.2020]. In: MediaGuru [online]. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2019/05/kabele-ctk-hleda-dalsi-vynosy-rozsiruje-nemedialni-sluzby/
VYSLOZIL, Wolfgang and SURM, Jasmin. 2019. The future of national news agencies in Europe - case study 1: the impact of globally changing media systems on the business and innovation policy of the European international news agencies AFP, dpa and EFE. Londýn: London School of Economics and Political Science, 2019. ISBN 9781909890589. Dostupné z: http://eprints.lse.ac.uk/100064/1/cs1_vyslozil_surm_2019.pdf
WATERS, Richard and MURPHY, Hannah. 2021. In: Financial Times [online]. 15.1.2021 [cit. 18.3.2021]. Dostupné z: https://www.ft.com/content/78a3ed8c-d930-4bf5-9f6e-1b6b4751090f
WELBERS, Kasper. VAN ATTEVELDT, Wouter. KLEINNIJENHUIS, Jan a RUIGROK, Nel. 2016. A Gatekeeper among Gatekeepers: News agency influence in print and online newspapers in the Netherlands. Journalism Studies. 2016; 19(3), 315-333. https://doi.org/10.1080/1461670X.2016.1190663
WOJCIK, Stefan a HUGHES, Adam. 2019. Sizing Up Twitter Users. Pew Research Center. 24.4.2019 [cit. 10.11.2020]. Dostupné z: https://www.pewresearch.org/internet/2019/04/24/sizing-up-twitter-users/
Předběžná náplň práce
Tato bakalářská práce se zaměřuje na tiskové agentury, tedy organizace, které shromažďují, zpracovávají a poskytují zpravodajské informace o domácím i zahraničním dění svým klientům (například médiím), a jejich vztah se sociálními sítěmi. Cílem práce je zjistit, jak Česká tisková kancelář (ČTK), největší agentura v České republice, využívá Twitter k šíření svých zpravodajských výstupů publikovaných na agenturním webu České noviny. Toho je docíleno mimo jiné srovnáním s agenturou Reuters, jednou z největších a nejstarších agentur na světě. Práce se skládá z teoretické části, jež poskytuje informace o Twitteru a jeho vlivu na zpravodajská média a žurnalistiku, popisuje specifika zpravodajských agentur, stejně jako jejich fungování v digitální době, a výzkumné části, která se dále dělí na kvantitativní a kvalitativní. Kvantitativní výzkum pomocí programovacího jazyka R analyzuje tweety zpravodajského účtu ČTK ve vybraných dnech ve srovnání s příspěvky agentury Reuters ze stejného období a obecnými doporučenými postupy pro používání Twitteru. Kvalitativní výzkum poté tvoří polostrukturovaný rozhovor s šéfredaktorkou ČTK Radkou Matesovou Markovou a mluvčí ČTK Martinou Vašíčkovou o vztahu agentury k sociálním sítím, fungování na Twitteru, přístupu novinářů agentury k Twitteru apod. Kvalitativní výzkum poskytuje kontext k výzkumu kvantitativnímu a objasňuje výsledky analýzy. Samotná práce obsahuje doporučení pro ČTK a představuje možnosti dalšího výzkumu tiskových agentur, zpravodajských médií a sociálních sítí.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This Bachelor's Thesis focuses on news agencies, organizations that collect, process and provide intelligence information on domestic and foreign events to its clients (such as media), and their relationship with social media. This work aims to find out how the Czech News Agency (ČTK), the largest wire service in the Czech Republic, uses Twitter to disseminate its news outputs published on the České noviny website. This is achieved, among others, by comparison with Reuters, one of the largest and one of the world's oldest news agencies. The thesis consists of the theoretical section that provides information on Twitter and its influence on news media and journalism, describes specifics of news agencies, as well as their functioning in digital times, and the research section, which is further divided into quantitative and qualitative. Using the R programming language, the quantitative research analyses tweets of ČTK news account in selected days in comparison to Reuters' posts from the same period and general recommendations for using Twitter. The qualitative research contains a semi-structured interview with ČTK editor-in-chief Radka Matesová Marková and ČTK spokeswoman Martina Vašíčková about the agency's relationship with social media, its use of Twitter, ČTK's journalists' approach to Twitter, etc. The qualitative research provides context to the quantitative research and clarifies the results of the analysis. The work itself contains recommendations for ČTK and presents the possibilities of further research of news agencies, news media and social media.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK