Vliv nových médií na profesi novináře: deprofesionalizace žurnalistiky
Název práce v češtině: | Vliv nových médií na profesi novináře: deprofesionalizace žurnalistiky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Influence of New Media on Journalists: Deprofessionalization of Journalism |
Klíčová slova: | Nová média, žurnalistika, deprofesionalizce, sociální sítě, fake news |
Klíčová slova anglicky: | New media, journalism, deprofessionalization, social media, fake news |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 02.07.2019 |
Datum zadání: | 02.07.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 30.06.2020 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.06.2020 |
Oponenti: | PhDr. Martin Groman, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
1) J. Volek, M. Urbániková, Čeští novináři v komparativní perspektivě (Brno: Academia 2017).
2) M. Pítrová, „Zahraniční zpravodaj: ohrožený druh“, Newton Media 21.10.2013. 3) M. Lister, J. Dovey, S. Giddings, I. Grant, K. Jelly, New Media: a critical introduction (London: Routledge, 2009). 4) J. Hendl, Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace (Praha: Portál, 2005). 5) J.M. Hamilton, J. Eric, „The New Foreign Correspondence“, Foreign Affairs. září/říjen 2003, 82, č. 5, 131-138. 6) R. A. Eaman, Historical dictionary of Journalism (Lanham, Md.: Scarecrouw, 2009). 7) OSVALDOVÁ, Barbora - NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ Alice (eds.). Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky: proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií aneb nová média teoreticky i prakticky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 195 s. ISBN 978-80-246-1684-1. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NI-3538 8) DEUZE, Mark. Media Work: Digital Media and Society. Cambridge: Polity, 2007, 278 s. ISBN 978-0-7456-3925-3. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NI-3586 |
Předběžná náplň práce |
Jak vypadá současný stav mediální scény? Jak to vypadalo před „novými médii“? Tato práce se bude věnovat především tomu, jak se proměnilo mediální prostředí s nástupem nových médií. Předmětem výzkumu bude to, jak tzv. nová média odsunují profesionální novináře z médií, a tím dochází k deprofesionalizaci oboru žurnalistiky. Dva důležité aspekty tento fenomén dokazují: 1) proměna obsahu médií a ústup některých literárních útvarů – např. reportáž; 2) proměna zahraničního zpravodajství a úbytek zahraničních novinářů.
Tímto tématem se zabývá již kniha Čeští novináři v komparativní perspektivě, přičemž bude mým stěžejním zdrojem, který hodlám obohatit o vlastní výzkum, subjektivní pohled samotných zpravodajů a globálnější perspektivu (rozšíření za hranice České republiky). |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis deals with the transformation of the journalistic profession after the massive development and practical application of the new media. What does the current state of the media scene look like? What changes have taken place in connection with digitization and globalization? In examining these changes, I focus on how the journalistic profession has changed due to the influence of new media, the way they are used and their adaptation to them, based on the assumption that the field of journalism has been deprofessionalized. The aim of this thesis is to find and explain the key elements that caused the phenomenon, to demonstrate the correlation between the development of the new media and the declining prestige and professionalism of journalism by using quantitative and qualitative analysis. |