Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role médií v konzumní socializaci dětí
Název práce v češtině: Role médií v konzumní socializaci dětí
Název v anglickém jazyce: The role of media in consumer socialization of children
Klíčová slova: Spotřebitelská socializace, socializace, spotřeba, spotřební společnost, média, nová média, prosuming
Klíčová slova anglicky: Consumer socialization, socialization, consumption, consumer society, media, new media, prosuming
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.07.2019
Datum zadání: 02.07.2019
Datum a čas obhajoby: 22.09.2020 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H013, Hollar - místn. č. 013
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 22.09.2020
Oponenti: PhDr. Radim Wolák
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ACHENREINER, Gwen Bachmann a Deborah Roedder JOHN. The meaning of brand names to children: A developmental investigation. [online] JOURNAL OF CONSUMER PSYCHOLOGY. Lawrence Erlbaum Associates, 2003, 13(3), 205–219. [cit. 2020-06-20]
Dostupné z:
https://usearch.umn.edu/all-campuses?query=The%20meaning%20of%20brand%20names%20to%20children%3A%20A%20developmental%20investigation

BANDURA, Albert. Social learning theory. [online] General Learning Corporation, 1971. [cit. 2020-06-15]
Dostupné z: http://www.asecib.ase.ro/mps/Bandura_SocialLearningTheory.pdf

BANDURA, Albert, Dorothea ROSS a Sheila A. ROSS. Imitation of film-mediated aggressive models. [online] Journal of Abnormal and Social Psychology. General Learning Corporation, 1963, 66(1), 3-11. [cit. 2020-07-10] Dostupné z: http://papersmarketplace.s3.amazonaws.com/production/froala/723aa25a031aa804f5892f6fc6a38126.pdf

BAUDRILLARD, Jean. The Consumer Society: Myths and Structures. London: Sage Publications, 1998. ISBN 0-7619-5691-3.

BAUMAN, Zygmunt. Work, consumerism and the new poor. Second edition. London: Open University Press, 2005. ISBN 033521598X.

BELCH, George, Michael A. BELCH a Gayle CERESINO. Parental and teenage child influences in family decision making. [online] Journal of Business Research. Lawrence Erlbaum Associates, 1985, 13(2), 163-176. [cit. 2020-06-20]. Dostupné z:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0148296385900384?via%3Dihub

BELK, Russel W. Possessions and the Extended Self. [online] JOURNAL OF CONSUMER RESEARCH. 1988, 15(2), 139–168. [cit. 2020-07-20] Dostupné z:
https://academic.oup.com/jcr/article/15/2/139/1841428

BELK, Russel W. Extended self and the digital world. [online] Elsevier, 2016, (10), 50-54. [cit. 2020-07-20] Dostupné z:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352250X15003000?via%3Dihub

BELL, Daniel. The Coming of Post-Indistrial Society: A Venture in Social Forecasting. Special Anniversary Edition. New York: Basic Books, 1999. ISBN 0-465-01281-7.
BOYD, danah. Je to složitější: sociální život teenagerů na sociálních sítích. Praha: Akropolis, 2017. ISBN 978-80-7470-165-8.
BRUSDAL, Ragnhild a Ivar FRØNES. Children as consumers. 2014. in: MELTON, Gary B., Asher BEN-ARIEH, Judith CASHMORE, Gail S. GOODMAN a Nathalie K. WORLEY, ed. The SAGE Handbook of Child Research. London: SAGE, 2014. ISBN 978-1-4129-3016-1.

BUTTER, Eliot. J., POPOVICH, Paula. M., STACKHOUSE, Robert. H., & GARNER, Roger. K. Discrimination of television programs and commercials by preschool children. [online] 1981 Journal of Advertising Research, 21(2), 53–56. [cit. 2020-06-25]. Dostupné z: https://psycnet.apa.org/record/1981-24602-001

CALVERT, Sandra L. Children as consumers: Advertising and marketing. [online] Children and Electronic Media. 2008, 18(1), 205-234. [cit. 2020-07-13] Dostupné z:
https://www.jstor.org/stable/20053125

COOLEY, Charles H. Human nature and the social order. New York: Charles Scribner's Sons, 1902.

CUSHING, Amber E. POSSESSIONS AND SELF EXTENSION IN DIGITAL ENVIRONMENTS: IMPLICATIONS FOR MAINTAINING PERSONAL INFORMATION. Chapel Hill, 2012.

Český statistický úřad: Internet používá přes 80 % obyvatel Česka. 2020a [online] [cit. 2020-07-15]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/internet-pouziva-pres-80-obyvatel-ceska

Český statistický úřad: 99 % studentů používá denně internet. 2020b [online] [cit. 2020-07-15]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/99-studentu-pouziva-denne-internet

DEBORD, Guy. Společnost spektáklu. :intu:, 2007. ISBN 987-80-903355-5-4.

DERSCHEID, Linda E., Yoon-Hee KWON a Shi-Ruei FANG. Preeschoolers' Socialization as Consumers of Clothing and Recognition of Symbolism. 1996(82), 1171-1181 in: JOHN, Deborah Roedder. Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look At Twenty‐Five Years of Research. [online] Journal of Consumer Research, vol. 26, no. 3, 1999, pp. 183–213. [cit. 2020-06-15]. Dostupné z: www.jstor.org/stable/10.1086/209559

DEUZE, Mark. Media life: Život v médiích. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2815-8.

DOUGLAS, Mary a Baron ISHERWOOD. The World of Goods: Towards an Anthropology of Consumption. Taylor & Francis e-Library, 2002. ISBN 0-203-43485-4.

DUBOW, Eric F., HUESMANN, Rowell L., a GREENWOOD, Dara. Media and Youth Socialization. Underlying Processes and Moderators of Effects. 2007. In: GRUSEC, Joan. - HASTINGS, Paul. (ed.). Handbook of Socialization: Theory and Research. 1. vyd. New York: Guilford Press, 2007

ELKIND, David. The Hurried Child: Growing Up Too Fast Too Soon. 1981.
EU KIDS ONLINE 2020: New European study on children and the internet in 19 countries [online]. [cit. 2020-04-29]. Dostupné z: https://www.lse.ac.uk/media-and-communications/research/research-projects/eu-kids-online/eu-kids-online-2020

FROMM, Erich. Mít, nebo být?. 2. vyd. tohoto překladu. Praha: Aurora, 2014. ISBN 978-80- 7299-106-8.

FSV UK, 2018. Skrytou reklamu na internetu pozná jen jedno dítě z deseti, zjistili výzkumníci z Univerzity Karlovy. [online] In: Fakulta sociálních věd: Univerzita Karlova Praha: FSV UK. [cit. 2020-06-23] Dostupné z: https://fsv.cuni.cz/skrytou-reklamu-na-internetu-pozna-jen-jedno-dite-z-deseti-zjistili-vyzkumnici-z-univerzity-karlovy

GIDDENS, Anthony. Sociologie: Aktualizované a rozšířené vydání revidované Philipem W. Suttonem. Vydání první. Praha: AGRO, 2013. ISBN 987-80-257-0807-1.

GUEST, Lester. Brand loyalty—twelve years later. [online] 1995. Journal of Applied Psychology, 39(6), 405–408. [cit. 2020-05-10]
Dostupné z: https://doi.org/10.1037/h0043528

HALADA, Jan, ed. Marketingová komunikace a public relations: Výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3075-5.

HAYNES, Janice, Diane C. BURTS, Alice DUKES a Rinn CLOUD. Consumer Socialization of Preeschoolers and Kindergartners as Related to Clothing Consumption. Psychology and Marketing. 1993(10), 151-166 in: JOHN, Deborah Roedder. Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look At Twenty‐Five Years of Research. [online] Journal of Consumer Research, vol. 26, no. 3, 1999, pp. 183–213. [cit. 2020-06-15]. Dostupné z: www.jstor.org/stable/10.1086/209559.


HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.

JANS, Steffi De, Veroline CAUBERGHE a Liselot HUDDERS, 2019. How an Advertising Disclosure Alerts Young Adolescents to Sponsored Vlogs: The Moderating Role of a Peer-Based Advertising Literacy Intervention through an Informational Vlog [online]. Journal of Advertising. Taylor & Francis, 47(4), 309-325. [cit. 2020-07-26] Dostupné z: https://doi.org/10.1080/00913367.2018.1539363

JANSSON-BOYD, Catherine V. Consumer psychology. Second edition. London: Open University Press, 2019. ISBN 9870335247967.

JOHN, Deborah Roedder. Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look At Twenty‐Five Years of Research. [online] Journal of Consumer Research, vol. 26, no. 3, 1999, pp. 183–213. [cit. 2020-06-15]. Dostupné z: www.jstor.org/stable/10.1086/209559.

KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Páté vydání. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2010. ISBN 978-80-86429-39-7.

LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2.aktual. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9

LIPOVETSKY, Gilles. Paradoxní štěstí: Esej o hyperkonzumní společnosti. Praha: Prostor, 2007. ISBN 978-80-7260-184-4.

MCNEAL, James U. On Becoming A Consumer: The Development of Consumer Information-processing Skills. Oxford: Elsevier, 2007. ISBN 978-0-7506-8335-7.

MCNEAL, James U. Kids as customers: a handbook of marketing to children. New York: Maxwell Macmillan International, 1992. ISBN 06-692-7627-8

NEELEY, Sabrina. Influences on consumer socialisation. 2005, Young Consumers Insight and Ideas for Responsible Marketers 6(2):63-69, DOI: 10.1108/17473610510701115

NOUZOVÝ STAV, Ministerstvo vnitra České republiky. Ministerstvo vnitra České republiky [online]. Praha: Ministerstvo vnitra České republiky, 2020, 12. 3. 2020 [cit. 2020-07-30]. Dostupné z: https://www.mvcr.cz/clanek/zpravodajstvi-nouzovy-stav.aspx

PALAN, Kay M. a Robert E. WILKES. Adolescent‐Parent Interaction in Family Decision Making. Journal of Consumer Research. Oxford University Press, 1997, 24(2), 159-169. [cit. 2020-05-09] Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/10.1086/209501?seq=1#metadata_info_tab_contents

PARSONS, Talcott a Neil J. SMELSER. Economy and society: A Study in the Integration of Economic and Social Theory. Routledge, 2002. ISBN 0-415-17527-5.

PETRUSEK, Miloslav. Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009. ISBN 978-80-87207-02-4.

PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-146-0.

ROBERTSON, Thomas S. a John R. ROSSITER. Children and Commercial Persuasion: An Attribution Theory Analysis. [online] Journal of Consumer Research. June 1974(1,1), 13–20. [cit. 2020-06-15]. Dostupné z: https://doi.org/10.1086/208577

SAMMOND, Nicholas. Babes in Tomorrowland: Walt Disney and the making of the American child, 1930-1960. Durham and London: DUKE UNIVERSITY PRESS, 2005.

SLOBODA, Zdeněk. Mediální socializace v rodině: několik poznámek k její konceptualizaci. 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.

ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.

TOFFLER, Alvin a Heidi TOFFLER. Nová civilizace: Třetí vlna a její důsledky. Dokořán, 2001. ISBN 80-86569-00-4.

VEBLEN, Thorstein. Teorie zahálčivé třídy. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999.

WARD, Scott. Consumer Socialization. Journal of Consumer Research, vol. 1, no. 2, 1974, pp. 1–14. [cit. 2020-04-25]. Dostupné z: www.jstor.org/stable/2489100

WARD, Scott., WACKMAN, Daniel. B., & WARTELLA, Ellen. How children learn to buy: The development of consumer information-processing skills. 1977. Sage. in: JOHN, Deborah Roedder. Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look At Twenty‐Five Years of Research. [online] Journal of Consumer Research, vol. 26, no. 3, 1999, pp. 183–213. [cit. 2020-06-15]. Dostupné z: www.jstor.org/stable/10.1086/209559.
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce se zabývá problematikou spotřebitelské socializace. Ta probíhá prostřednictvím několika hlavních faktorů, jimiž jsou média, rodina, vrstevníci a škola. Cílem práce je prozkoumání role, kterou média hrají v procesu spotřebitelské socializace. Média jsou zkoumána v kontextu ostatních faktorů, které jsou od sebe navzájem neoddělitelné a nelze je tedy studovat zvlášť. Teoretická část práce se zabývá fenoménem spotřeby a spotřební společnosti, které jsou předpokladem spotřebitelské socializace. Dále představuje základní poznatky z oblasti socializace, médií jako socializačního faktoru a v neposlední řadě také dosavadní poznatky a výzkumy spojené se socializací spotřebitelskou. Prostřednictvím kvalitativních rozhovorů s dětmi ve věku deseti až dvanácti let byla nasbírána data, jež byla následně interpretována tematickou analýzou. Z analýzy vyplývá, že děti ve své spotřebě a spotřebních přáních reflektují to, co se odehrává v médiích. Média sama jsou dětmi také konzumována, avšak v prostředí nových médií jde často o prosuming, tedy že děti jsou zároveň producenty i konzumenty mediálních obsahů. Média lze v procesu spotřebitelské socializace vnímat jako výrazného aktéra a zároveň jako pojítko, které interaguje s ostatními socializačními faktory a vstupuje do vztahů mezi nimi.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis deals with the issue of consumer socialization. Socialization is influenced by four main factors, which are the media, family, peers and school. The aim of this work is to examine the role that the media play in the process of consumer socialization. The media are examined in the context of other factors that are inseparable from each other and therefore cannot be studied separately. The theoretical part deals with the phenomenon of consumption and consumer society, which are a prerequisite for consumer socialization. It also presents basic knowledge in the field of socialization, the media as a socialization factor and, last but not least, existing knowledge and research associated with consumer socialization. Through qualitative interviews with children aged ten to twelve, data were collected, which was then interpreted by thematic analysis. The analysis shows that children reflect their consumption and consumer desires by what is happening or seen in the media. The media itself is also consumed by children, but in the environment of new media it is often a matter of prosuming, ie that children are both producers and consumers of media content. In the process of consumer socialization, the media can be perceived as a significant actor and at the same time as a link that interacts with other socialization factors and enters into relations among them.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK