Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Prezentace těla a tělesnosti na Instagramu v souvislosti s interakcemi uživatelek a uživatelů
Název práce v češtině: Prezentace těla a tělesnosti na Instagramu v souvislosti s interakcemi uživatelek a uživatelů
Název v anglickém jazyce: The Presentation of Body and Corporeality in Instagram with Regard to Interactions of Its Users
Klíčová slova: Instagram, sociální sítě, symbolický interakcionismus, sebeprezentace, tělo, osobní značka, dramaturgická teorie
Klíčová slova anglicky: Instagram, social network, symbolic interactionism, self-presentation, body, self-branding, dramaturgical theory
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.07.2019
Datum zadání: 02.07.2019
Datum a čas obhajoby: 29.06.2020 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Datum odevzdání elektronické podoby:20.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 29.06.2020
Oponenti: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury

ARISTOTELÉS. O duši. Praha, 1996. ISBN 80-901796-9-x.

BARNES, John Arundel. Class and committees in a Norwegian island parish. Human Relations [online]. 1954, vol. 7, no. 1, s. 39-58 [cit. 20. 11. 2019]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/001872675400700102?journalCode=huma

BEER, David. Social network(ing) sites revisiting the story so far: A sesponse to danah boyd & Nicole Ellison. Journal of Computer-Mediated Communication [online]. 2008, vol. 13, no. 2, s. 516-529 [cit. 20. 11. 2019]. Dostupné z: http://www3.interscience.wiley.com/cgibin/fulltext/119414153/HTMLSTART. Str.518

BERGER, Arthur Asa. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches. Los Angeles: SAGE, 2014.

BLUMER, Herbert. Symbolic interactionism: perspective and method. Berkeley: University of California Press, 1998.

BOYD, Danah; ELLISON, Nicole. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication [online]. 2007, vol. 13, no. 1 [cit. 20. 11. 2019]. Dostupné z: http://www.danah.org/papers/JCMCIntro.pdf

CASTELLS, Manuel. The Network Society: A Cross-cultural Perspective. Cheltenham: Edward Elgar, 2004, 464 s. ISBN 1-84376-505-5.

CASTELLS, Manuel. Toward a Sociology of the Network Society. Contemporary Sociology [online]. 2008 [cit. 17. 1. 2020]. Dostupný z: https://llk.media.mit.edu/courses/readings/csik/sociology-network-society.pdf

DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2002.

ELLISON, Nicole B.; BOYD, Danah M. Sociality through social network sites. Oxford: The Oxford handbook of internet studies. 2013. ISBN: 978-0-199-58907-4. Dostupné také z: https://www.danah.org/papers/2013/SocialityThruSNS-preprint.pdf

ELLISON, Nicole; Rebecca HEINO, Jennifer Gibbs. Managing impressions online: Self-presentation processes in the online dating enviroment. Journal of computer-mediated communication [online]. 2006, vol. 11, no. 2, s. 415-441 [cit. 13. 9. 2019]. Dostupné z: https://academic.oup.com/jcmc/article/11/2/415/4617726

FESTINGER, Leon. A theory of social comparison processes. Human Relations [online]. 1954, vol. 7, no. 1, s. 117-140 [cit. 13. 9. 2019]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/001872675400700202?journalCode=huma

FLICK, Uve. An Introducion to Qualitative Research. SAGE, 2018.

FRANCO, James. The meaning of the selfie. New York Times [online]. 2013 [cit. 13. 9. 2019]. Dostupné z: http://www.nytimes.com/2013/12/29/arts/the-meanings-of-the-selfie.html

GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999.

GIDDENS, Anthony. Central problems in social theory. London: Pal-grave, 1979.

GILES, David. Psychologie médií. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3921-2.

GOFFMAN, Erving. Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1974.

GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1.

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.

HU, Yuheng; MANIKONDA, Lydia; KAMBHAMPATI, Subbarao. What we instagram: A first analysis of instagram photo content and user types. Eighth International AAAI conference on weblogs and social media [online]. ICWSM 2014, s 595-598 [cit. 9. 12. 2019]. Dostupné z: https://asu.pure.elsevier.com/en/publications/what-we-instagram-a-first-analysis-of-instagram-photo-content-and

HUSSERL, Edmund. Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii. 2004.

CHEUNG, Ting Ting. A study on motives, usages, self-presentation and number of followers on Instagram. Discovery – SS Student E-journal [online]. 2014, vol. 3, s. 1-35 [cit. 6. 9. 2019].
Dostupné z: http://ssweb.cityu.edu.hk/download/RS/E-Journal/Vol3/journal1.pdf

JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.

KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: SLON, 2010.

KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1992.

KUBINA, Lukáš; MUSILOVÁ, Martina. Svět je symbolická interakce: symbolická interakcionismus jako východisko výzkumu teatrality veřejných událostí. Theatralia [online]. 2018, vol. 21, no. 1, s. 9-32 [cit. 11. 9. 2019]. Dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/137908

LEARY, Mark R.; KOWALSKI, Robin M. Impression management: A literature re-view and two-component model. Psychological bulletin [online]. 1990, no. 1, s 1-34 [cit. 8. 8. 2019]. Dostupné z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.463.776&rep=rep1&type=pdf

MACEK, Jakub. Média v pohybu: k proměně současných českých publik. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8033-1.

MACEK, Jakub. Úvod do nových médií. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-025-4.

MARWICK, Alice. Instafame: Luxury Selfies in the Attention Economy. Celebrities and Publics in the Internet Era, New York University, New York. 2013a.

MARWICK, Alice. They’re really profound women, they’re entrepreneurs: Conceptions of authenticity in fashion blogging. Seventh International AAAI Conference, Weblogs and Social Meda, Cambridge. 2013b.

MARWICK, Alice. Instafame: Luxury Selfies in the Attention Economy. Public Culture [online]. 2015. vol. 27, no. 1, s. 137-160 [cit. 20. 9. 2019]. Dostupné z: https://doi.org/10.1215/08992363-2798379

MARWICK, Alice, BOYD danah. I Tweet Honestly, I Tweet Passionately: Twitter Users, Context Collapse, and the Imagined Audience. New Media & Society [online]. 2011, vol. 13, no. 1, s. 114-33 [cit. 23. 10. 2019]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444810365313

MERLEAU-PONTY, Maurice. Struktura chování. Praha: Filosofia, 2008. Základní filosofické texty. ISBN 978-80-7007-290-5.

MAYFIELD, Antony. What is social media?. Velká Británie: ICrossing, 2008.

OBAR, Jonathan A.; WILDMAN, Steven S. Social media definition and the governance challenge: An introduction to the special issue. Telecommunications Policy. 2015, vol. 39, no. 9, s 745-750 [online]. Dostupné z: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2647377

ORLANDER, Sophia. 4 trends on Instagram exposed. Huffington Post [online]. 2014, vol. 9, no. 1 [cit. 2. 9. 2019]. Dostupné z: http://www.huffingtonpost.com/uloop/4- trends-on-instagram-exp_b_4565076.html

PETRUSEK, Miloslav; MAŘÍKOVÁ, Hana; VODÁKOVÁ, Alena. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-311-3.

PETRUSEK, Miloslav; MILTOVÁ Alena; VODÁKOVÁ, Alena Sociologické školy, směry, paradigmata. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994. Sociologické pojmosloví. ISBN 80-85850-04-4.

SANDYWELL, Barry. Dictionary of visual discourse: a dialectical lexicon of terms. Burlington, VT: Ashgate, 2011. ISBN 9781409401889.

SEIDMAN, Irving. Interviewing as Qualitative Research: A Guide for Researchers in Education. Teachers College Press: New York. 2013. ISBN: 0-8077-5404-7.

STRAUSS, Anselm L.; Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.

ŠUBRT, Jiří. Dramaturgický přístup Ervinga Goffmana. Sociologický časopis / Czech Sociological Review [online]. 2001, vol. 37, no. 2, s. 241-250 [cit. 8. 8. 2019]. Dostupné z: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/d2c620198dbbc47642609750b19634193e185d07_150_01-2SUBRT.pdf

ŠUBRT, Jiří. Anthony Giddens: Teorie strukturace, teorie modernity. Soudobá sociologie.. Praha: Karolinum, 2007

ŠVAŘÍČEK, Roman; Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.

THOMAS, William Isaac; SWAINE, Dorothy; THOMAS, Thomas. 1928. The child in America: behavior problems and programs. New York: A. A. Knopf, 1928.

WELLMAN, Barry. Physical Place and Cyber Place: The Rise of Networked Individualism. International Journal of Urban and Regional Research [online]. 2001, vol. 25, no. 2, s. 227-52 [cit. 7. 10. 2019]. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1468-2427.00309

ZHAO, Shanyang; GRASMUCK, Sherri; MARTIN, Jason. Identityc onstruction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in human behavior [online]. 2008, vol. 24, no. 5, s. 1816-1836 [cit. 7. 10. 2019]. Dostupné z: https://www.semanticscholar.org/paper/Identity-construction-on-Facebook%3A-Digital-in-Zhao-Grasmuck/57c2cdd004ba193e2a8307dbb821eb036776583e

ZHAO, Xuan, et al. The many faces of Facebook: Experiencing social media as per- formance, exhibition, and personal archive. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems [online]. 2013 s. 1-10 [cit. 4. 11. 2019]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/262215385_The_many_faces_of_Facebook_Experiencing_social_media_as_performance_exhibition_and_personal_archive
Předběžná náplň práce
Předkládaná diplomová práce si nese za cíl poskytnout náhled na problematiku sociálních sítí, konkrétně stále populárnějšího Instagramu, v souvislosti s vnímáním těla a tělesnosti svých uživatelů a mezilidskými interakcemi. V teoretické části se práce věnuje symbolickému interakcionismu, který zkoumá společnost skrze interakce jedinců a zabývá se jejich následnou interpretací. Další teoretické kapitoly jsou věnovány pojmům sebeprezentace a tělo ze sociologického pohledu a aktuálním výzkumům sebeprezentace a interakcí v prostředí Instagramu. V empirické části této závěrečné práce je zvolen kvalitativní přístup. Vzorek zkoumaných jedinců byl složen pomocí účelového výběru a metody sněhové koule, za dodržení definovaných sociodemografických kritérií. Vzorek tvoří muži i ženy ve věku 20 až 30 let, pobývající v České republice, kteří studují, nebo dostudovali vysokou školu. Data byla získána pomocí polostrukturovaného rozhovoru a deníčkových výzkumů. Zvukový záznam, text i fotografie byly analyzovány po vzoru zakotvené teorie.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis aims to provide an overview of social networks issue, specifically of increasingly popular Instagram with regard to body and corporeality perception of its users and interpersonal interactions. The theoretical part of this thesis cover symbolic interactionism, which analyse the society through individual interactions and interprets them. Other theoretical chapters are dedicated to notions of self-presentation and body from the sociological point of view and current research of self-presentation and interactions in the Instagram environment. For the empirical part of this diploma thesis the qualitative approach has been chosen. The sample of studied individuals was composed using the purposive sample and the snow ball method, with respect to defined socio-demographic criterions. The sample is composed of man and women in the age of twenty to thirty years old, living in the Czech Republic, who are university students or absolvents. The data were obtained using semi-structured interviews and diary research. The audio record, text and photographs were analysed following the example of the grounded theory.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK