Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rodičovství osob s Aspergerovám syndromem
Název práce v češtině: Rodičovství osob s Aspergerovám syndromem
Název v anglickém jazyce: Parenthood of people with Asperger syndrome
Klíčová slova: Aspergerův syndrom, rodičovství, poruchy autistického spektra, rodina, podpora
Klíčová slova anglicky: Asperger syndrome, parenthood, autism spectrum disorders, family, support
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 01.07.2019
Datum zadání: 01.07.2019
Datum a čas obhajoby: 15.09.2020 13:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:16.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 15.09.2020
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Tato práce se zabývá dospělými osobami s Aspergerovým syndromem, konkrétněji tématikou rodičovství. Vzhledem k tomu, že i tito lidé, jako všichni ostatní, mají právo
na to mít děti a být rodiče, zaměřuje se tato práce na to, jak se k této problematice staví samotní lidé s Aspergerovým syndromem.
V teoretické části je nejprve představena charakteristika Aspergerova syndromu, samotné projevy a průběh diagnostiky. Dále je popsáno období dospívání a dospělosti. V poslední řadě se práce věnuje tematice podpory osob s Aspergerovým syndromem.
Ve výzkumné části je uveden cíl práce, který zjišťuje, co pro osoby s Aspergerovým syndromem znamená rodičovství a rodina, a dále také to, zda je v České republice nabízena osobám s Aspergerovým syndromem nějaká podpora, která je zaměřena na problematiku rodičovství či výchovu dětí. Pro tvorbu práce byla zvolena kvalitativní forma výzkumu, v němž byla využita metoda dotazování, konkrétněji rozhovory, které na žádost informantů probíhaly distanční formou. Dále je uvedena charakteristika výzkumného vzorku,
kterým byly dospělé osoby s Aspergerovým syndromem, proces zpracování dat, kdy byly k jednotlivým výrokům přiděleny kódy, které byly přiřazeny k jednotlivým kategoriím.
V závěrečné části práce jsou shrnuty výsledky. Bylo zjištěno, že rodina jsou pro osoby s Aspergerovým syndromem blízcí lidé, rodiče a děti. V rodině zároveň najdou zázemí, podporu, vzájemný respekt, stabilitu a porozumění. Pro někoho je rodina spojena
i se závislostí a zátěží. Pokud jde o rodičovství, z informací vyplývá, že stát se rodičem je z pohledu jedinců s Aspergerovým syndromem dar, závazek, zodpovědnost. Je třeba přehodnotit život, být dítěti kamarádem, vychovávat ho a umožnit mu vzdělávání.
To všechno je spojeno s energetickou náročností. Z hlediska samotné podpory poskytované státem dospělým osobám s Aspergerovým syndromem bylo zjištěno, že lidé s touto poruchou postrádají služby zaměřené na dospělou populaci, tedy i například na nácvik komunikace pro dospělé. Někteří by uvítali kurzy či workshopy, které by přibližovaly myšlení intaktní populace lidem s Aspergerovým syndromem. Zároveň by většina
z nich ocenila služby zaměřené na výchovu dětí.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis focuses on adults with Asperger syndrome, more specifically on parenthood.
As these people, just like everyone else, have a right to have children and become parents, this thesis deals with how people with Asperger syndrome themselves view this issue.
The theoretical part first presents a description of Asperger syndrome, how it manifests and the process of diagnosis. Then the period of adolescence and adulthood is described. Finally, the thesis deals with the issue of supporting people with Asperger syndrome.
The research part states the objective of the thesis which is to find out what parenthood
and family means to people with Asperger's, and whether in the Czech Republic there is any form of support offered to these people regarding parenthood and raising children.
The qualitative research method was selected for this thesis and the specific method
of questioning, or more specifically, interviewing. The interviews were conducted remotely per the request of the respondents. Subsequently, the thesis presents a characteristic
of the sample group which comprised adults with Asperger syndrome, then the process
of data processing during which each statement was given a code which was then assigned to a specific category.
The final part of the thesis presents the results. It has been determined that to people
with Asperger syndrome, family means close individuals, parents and children. Furthermore, family offers them a safe haven, support, mutual respect, a sense of stability,
and understanding. Some of the respondents also associate family with dependency
and a burden. Regarding the question of parenthood, the research showed that for people with Asperger's it means a gift, commitment, a responsibility. One must reevaluate one's life, be a friend to one's child, to raise the child and provide the child with an education,
all of which requires a great effort. In regards to the support potentially provided to people with Asperger's by the government, the research shows that these people are not provided with services focused on adults, for example communication training for adults.
Some of the respondents would welcome courses or workshops which would explain the thinking of the "intact" population to people with Asperger's. Furthermore, the majority of respondents would welcome services focused on raising children.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK