Využítí písně v hodinách německého jazyka jako prostředku k rozvoji komunikační kompetence
Název práce v češtině: | Využítí písně v hodinách německého jazyka jako prostředku k rozvoji komunikační kompetence |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The use of music in German lessons as a means of developing communicative competence |
Klíčová slova: | němčina jako cizí jazyk, píseň, didaktika německého jazyka jako cizího jazyka, základní škola, střední škola |
Klíčová slova anglicky: | German as a foreign language, song, didactics of German as a foreign language, basic school, secondary school |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra germanistiky (41-KG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.06.2019 |
Datum zadání: | 18.12.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 13.01.2021 09:30 |
Místo konání obhajoby: | Celetná 13, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.01.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PaedDr. Dagmar Švermová |
Zásady pro vypracování |
Rešerše odborné literatury ke klíčovým pojmům: němčina jako cizí jazyk, komunikační kompetence, aktivizační metody výuky CJ, motivace, píseň jako motivační prvek
Úvod - cíl práce, odůvodnění tématu, zvolené metody a techniky výzkumného šetření, popis současného stavu zkoumaného problému Teoretická část: - Výuka CJ - postavení němčiny v současném vzdělávání - Rozvoj komunikační kompetence, metody VCJ a aktivizační metody - Vývojové zvláštnosti, motivace žáků - Využití hudby ve VCJ, využití písní ve VCJ Praktická část: - popis designu výzkumu (výzkumné techniky: vstupní dotazníkové šetření u učitelů a žáků, expertní posouzení vytvořených metodických listů ze strany vyučujících, strukturovaný rozhovor s učiteli i žáky po verifikaci) - tvorba výzkumného vzorku (výběr písní, výběr učitelů, výběr žáků) - rozdělení žáků na skupiny dle věku, pro každou skupinu vytvoření cca 3 metodických listů, po expertním posouzení výběr nejlepšího metodického listu v každé skupině - tvorba metodických listů - expertní posouzení - verifikace v praxi vč. videonahrávky - rozhovor s učiteli a žáky - Vyhodnocení výzkumu a diskuse ke zjištěným faktům, možnosti využití ve VCJ Závěr práce - formulace závěrů na základě zjištěných údajů - možnosti dalšího zkoumání |
Seznam odborné literatury |
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2001.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání HENRICI, G., RIEMER, C. (2001) Einführung in die Didaktik des Unterrichts DaF. S. 403-404. HUNFELD, HANS; NEUNER, GERHARD. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Fernstudieneinheit 4. Germanistik. Deutsch als Fremdsprache. Berlin, u.a.: Langenscheidt, 1993. BOHN, RAINER. Probleme der Wortschatzarbeit. Fernstudieneinheit 22. Germanistik. Deutsch als Fremdsprache. Berlin, u.a.: Langenscheidt, 1999. FUNK, HERMANN; KOENIG, MICHAEL. Grammatik lehren und lernen. Fernstudieneinheit 1. Germanistik. Deutsch als Fremdsprache. Berlin, u.a.: Langenscheidt, 1991. RÖSLER, WÜRFFEL (2014), Medien und Lernmaterialien. S. 54. Wagner, Detlev. Mit Liedern lernen. Lieder für den Unterricht mit Erwachsenen und Jugendlichen in der Grundstufe „Deutsch als Fremdsprache". München: Verlag für Deutsch. 1996. ISBN 3-88532-660-4. Balzer, Jörg (1999): „Musik and Song. Einsatz von Popmusic im Englischunterricht". In: Oebel, Guido (2002): „ Deutsche Populärmusik im DaF-Unterricht". Janíková, Věra; Michels-McGovern, Monika. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: Masarykova univerzita. 2002. ISBN 80- 210-2344-9. 40 St. BIEL, Kerstin. Motivation und Fremdsprachenunterricht: Theorie, Forschung und Praxis. 1. Aufl. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2007. 100 S. ISBN-13: 978-3-8364-1200-1. HRABAL, Vladimír; MAN, František; PAVELKOVÁ, Isabella. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 233 s. ISBN 80-04-23487-9. |