Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využítí písně v hodinách německého jazyka jako prostředku k rozvoji komunikační kompetence
Název práce v češtině: Využítí písně v hodinách německého jazyka jako prostředku k rozvoji komunikační kompetence
Název v anglickém jazyce: The use of music in German lessons as a means of developing communicative competence
Klíčová slova: němčina jako cizí jazyk, píseň, didaktika německého jazyka jako cizího jazyka, základní škola, střední škola
Klíčová slova anglicky: German as a foreign language, song, didactics of German as a foreign language, basic school, secondary school
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra germanistiky (41-KG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 27.06.2019
Datum zadání: 18.12.2019
Datum a čas obhajoby: 13.01.2021 09:30
Místo konání obhajoby: Celetná 13, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:04.12.2020
Datum proběhlé obhajoby: 13.01.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PaedDr. Dagmar Švermová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Rešerše odborné literatury ke klíčovým pojmům: němčina jako cizí jazyk, komunikační kompetence, aktivizační metody výuky CJ, motivace, píseň jako motivační prvek
Úvod
- cíl práce, odůvodnění tématu, zvolené metody a techniky výzkumného šetření, popis současného stavu zkoumaného problému
Teoretická část:
- Výuka CJ - postavení němčiny v současném vzdělávání
- Rozvoj komunikační kompetence, metody VCJ a aktivizační metody
- Vývojové zvláštnosti, motivace žáků
- Využití hudby ve VCJ, využití písní ve VCJ
Praktická část:
- popis designu výzkumu (výzkumné techniky: vstupní dotazníkové šetření u učitelů a žáků, expertní posouzení vytvořených metodických listů ze strany vyučujících, strukturovaný rozhovor s učiteli i žáky po verifikaci)
- tvorba výzkumného vzorku (výběr písní, výběr učitelů, výběr žáků) - rozdělení žáků na skupiny dle věku, pro každou skupinu vytvoření cca 3 metodických listů, po expertním posouzení výběr nejlepšího metodického listu v každé skupině
- tvorba metodických listů
- expertní posouzení
- verifikace v praxi vč. videonahrávky
- rozhovor s učiteli a žáky
- Vyhodnocení výzkumu a diskuse ke zjištěným faktům, možnosti využití ve VCJ
Závěr práce
- formulace závěrů na základě zjištěných údajů
- možnosti dalšího zkoumání
Seznam odborné literatury
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2001.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
HENRICI, G., RIEMER, C. (2001) Einführung in die Didaktik des Unterrichts DaF. S. 403-404.
HUNFELD, HANS; NEUNER, GERHARD. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Fernstudieneinheit 4. Germanistik. Deutsch als Fremdsprache. Berlin, u.a.: Langenscheidt, 1993.
BOHN, RAINER. Probleme der Wortschatzarbeit. Fernstudieneinheit 22. Germanistik. Deutsch als Fremdsprache. Berlin, u.a.: Langenscheidt, 1999.
FUNK, HERMANN; KOENIG, MICHAEL. Grammatik lehren und lernen. Fernstudieneinheit 1. Germanistik. Deutsch als Fremdsprache. Berlin, u.a.: Langenscheidt, 1991.
RÖSLER, WÜRFFEL (2014), Medien und Lernmaterialien. S. 54.
Wagner, Detlev. Mit Liedern lernen. Lieder für den Unterricht mit Erwachsenen und Jugendlichen in der Grundstufe „Deutsch als Fremdsprache". München: Verlag für Deutsch. 1996. ISBN 3-88532-660-4.
Balzer, Jörg (1999): „Musik and Song. Einsatz von Popmusic im Englischunterricht". In: Oebel, Guido (2002): „ Deutsche Populärmusik im DaF-Unterricht".
Janíková, Věra; Michels-McGovern, Monika. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: Masarykova univerzita. 2002. ISBN 80- 210-2344-9. 40 St.
BIEL, Kerstin. Motivation und Fremdsprachenunterricht: Theorie, Forschung und Praxis.
1. Aufl. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2007. 100 S. ISBN-13: 978-3-8364-1200-1.
HRABAL, Vladimír; MAN, František; PAVELKOVÁ, Isabella. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 233 s. ISBN 80-04-23487-9.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK