Utváření identity u dětí z etnicky smíšených vztahů
Název práce v češtině: | Utváření identity u dětí z etnicky smíšených vztahů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Constructing Self-Identity of Biracial Youth |
Klíčová slova: | Vlastní identita, etnicita, interkulturalita, smíšené manželství |
Klíčová slova anglicky: | Selfidentity, ethnicity, cross-culturalism, interracial marriage |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Markéta Klásková |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 30.05.2019 |
Datum zadání: | 30.05.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 24.06.2020 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J3019, Jinonice - místn. č. 3019 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.06.2020 |
Oponenti: | Mgr. Ivan Cuker |
Kontrola URKUND: |
Zásady pro vypracování |
Jaké faktory ovlivňují utváření etnické identity a vnímání sebe sama?
Co je určující ke stanovení vlastního vnímání národnostní příslušnosti jedince? Jaké jsou strategie překonávání rozporu mezi oficiální státní příslušností jedince a vlastním národnostním seberučením? Teoretická východiska Jedním z hlavních teoretických východisek této práce bude pětistupňový model vývoje identity lidí příslušejících k více rasám podle W. C. Carlose Postona, který jednotlivá stádia definuje následovně: 1. Osobní identita; 2. Volba skupinové kategorizace; 3. Vyrovnání/popření; 4. Uznání; 5. Integrace Poston 1990. V oblasti řešení problému vyrovnání se s vlastním sebeurčením je mnoho teorií, jejichž výraznou osobou, zejména v multirasových teoriích, je Maria Root, která představuje čtyři možnosti řešení tenze vznikající z příslušnosti k více rasám. Možnosti řešení jsou následující: 1. Přijetí identity přidělené společností; 2. Identifikace s oběma rasami; 3. Identifikace s jednou rasou; 4: Identifikace s novou rasou Root 1990. Teoretický rámec Postona a Rootové použiji jako teoretický model, se kterým budu porovnávat výsledky mé analýzy, abych zjistila, zda-li tato typologie je aplikovatelná i v českém prostředí. Výzkumný plán V rámci této práce volím kvalitativní přístup, abych byla schopná hlubšího a podrobnějšího mapování a pochopení problému. Výzkum tedy bude založen na hloubkových polostrukturovaných rozhovorech s přibližně pěti až šesti respondenty ve věku mladistvých a mladých dospělých, tedy věková kategorie od 15 do přibližně 25 let, žijících v Praze. |
Seznam odborné literatury |
BUDIL, Ivo T., Vladimír BLAŽEK a Vladimír SLÁDEK, ed. Dějiny, rasa a kultura: sborník příspěvků z interdisciplinárního symposia o problematice ras, Plzeň, 12.5.2005. Ústí nad Labem: Nakladatelství a vydavatelství Vlasty Králové, 2005. ISBN 8090341241.
ČENĚK, Jiří, Josef SMOLÍK a Zdeňka VYKOUKALOVÁ. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 9788024754147. ERIKSEN, Thomas Hylland. Etnicita a nacionalismus: antropologické perspektivy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-053-7. KEITH, Kenneth D. The encyclopedia of cross-cultural psychology. Malden, MA: Wiley-Blackwell, an imprint of John Wiley, 2013. ISBN 9780470671269. POSTON, W. S. CARLOS. The Biracial Identity Development Model: A Needed Addition. Journal of Counseling & Development [online]. 1990, 69(2), 152-155 [cit. 2019-05-28]. DOI: 10.1002/j.1556-6676.1990.tb01477.x. ISSN 07489633. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1002/j.1556-6676.1990.tb01477.x ROOT, Maria P. P. Resolving "Other" Status. Women & Therapy[online]. 1990, 9(1-2), 185-205 [cit. 2019-05-28]. DOI: 10.1300/J015v09n01_11. ISSN 0270-3149. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J015v09n01_11 SHIRAEV, Eric a David A. LEVY. Cross-cultural psychology: critical thinking and contemporary applications. Sixth Edition. New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1138668386. JAKOUBEK, Marek, ed. Teorie etnicity: čítanka textů. Praha: Slon, 2016. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-185-5. |
Předběžná náplň práce |
Téma této bakalářské práce, tedy utváření identity dětí z etnicky smíšených vztahů, v českém kontextu není velmi obvyklé, na rozdíl od Velké Británie či Spojených států amerických, kde „being biracial“ je velmi frekventované téma. V českém kontextu je v rámci nejen diplomových prací běžným tématem otázka smíšených manželství, zejména manželství česko-romských. Jsou také práce, které se zabývají právě identitou potomků z etnicky smíšených manželství jako například česko-polské. Běžným motivem je také česko-muslimské manželství se všemi svými aspekty.
V mé práci bych chtěla se na problematiku smíšených partnerství podívat o generaci níže, kdy se těmto párům rodí děti, které se potýkají s naprosto specifickými problémy. Tyto děti jsou oficiálně občany České republiky, ale samy se jako Češi necítí, nebo je jejich národní identita často společností zpochybňována, například kvůli „nečeskému“ vzhledu a jsou vnímáni jako cizinci, přestože v České republice vyrostly a žily celý život. Témata výzkumu této oblasti vnímám jako odraz fenoménů, které ve společnosti rezonují a stávají se problémem. Právě se stále rostoucí globalizací a s ohledem na dosavadní vědění v českém kontextu bych se chtěla zabývat právě potomky z národnostně smíšených manželství a vztahů, kdy je jinakost často zdrojem nejasnosti sebeurčení. Problematika definování a budování vlastní identity je diskutována napříč vědeckými disciplínami, kterým vévodí mimo jiné interkulturní psychologie. Právě poměrně homogenní prostředí České republiky se mi zdá zajímavé pro pochopení širšího kontextu prolínání se kultur. Hlavním výzkumným problémem tedy je identifikace faktorů ovlivňující proces utváření etnické identity u dětí ze smíšených vztahů. Cíle diplomové práce Cílem této bakalářské práce je identifikovat a charakterizovat procesy utváření etnické identity jedinců, jejichž jeden rodič je Čech/Češka a druhý rodič je cizinec nebo imigrant. Druhým cílem je identifikovat hlavní faktory, které konstrukci etnické identity zásadně ovlivňují, zejména etnické kategorizace ze strany druhých, které mohou být v rozporu se sebeurčením jedince. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis named Creating Self-Identity of Biracial Youth is based on multiple semi-structured interviews. The interviewees are teenagers and young adults in age of 15 to 25 years. The main goal of this paper is to detect and describe significant factors which affect the process of developing self identity and self perception of biracial people and people who were raised in biracial families |