Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Libeňský plynojem v českém moderním umění
Název práce v češtině: Libeňský plynojem v českém moderním umění
Název v anglickém jazyce: Libeň Gasholder within the Czech Modern Art
Klíčová slova: Libeň, Libeňský plynojem, české moderní umění, průmyslové město, absolutní formy v architektuře, koule ve vizuální kultuře
Klíčová slova anglicky: Libeň, Libeň gasholder, Czech modern art, industrial city, absolute forms in architecture, sphere in the visual culture
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: PhDr. Vladimír Czumalo, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.05.2019
Datum zadání: 24.05.2019
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.06.2019
Datum a čas obhajoby: 25.06.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.05.2020
Datum odevzdání tištěné podoby:25.06.2020
Datum proběhlé obhajoby: 25.06.2020
Oponenti: PhDr. Milan Pech, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Dosavadní stav poznání
3. Libeňský plynojem, jeho historie a kontexty
4. Plynojem, jeho funkce, determinanty tvaru a konstrukce, typologie
5. Absolutní formy v architektuře, koule ve vizuální kultuře
6. Obraz libeňského plynojemu v literatuře
7. Libeňský plynojem v moderním českém výtvarném umění – historie a typologie
8. Závěr
9. Prameny a literatura
10. Obrazová příloha
Seznam odborné literatury
BERAN 2005 – Lukáš BERAN: Pražský industriál. Praha 2005.
BYDŽOVSKÁ 2004 – Lenka BYDŽOVSKÁ: Libeňský plynojem. Praha 2004.
JANEČEK 2018 – Petr JANEČEK: Mýtus o Pérákovi. Praha 2018.
JUNGMAN 2010 – Jan JUNGMAN: Libeň – zmizelý svět. Praha 2010.
KOSTROŇ 2011 – Lubomír KOSTROŇ: Psychologie architektury. Praha 2011.
MAZAL 2009 – Tomáš MAZAL: Moje Libeň. Praha 2009.
MICHÁLEK 2010 – Ladislav MICHÁLEK: Libní s Bohumilem Hrabalem. Praha 2010.
NORBERG-SCHULZ – Christian NORBERG-SCHULZ: Genius loci. Praha 2010.
NOVÁK 2003 – Rudolf NOVÁK: Kronika pražského plynárenství. Praha 2003.
NOVÁK 1997 – Rudolf NOVÁK: Kronika plynárenství. Praha 1997.
PEŠAT 2000 – Zdeněk PEŠAT: Skupina 42. Praha 2000.
PETROVÁ 1998 – Eva PETROVÁ: Skupina 42. Praha 1998.
RUT 2003 – Přemysl RUT: Náměsíčný průvodce Prahou. Praha 2003.
TOMEŠ 1989 – Josef TOMEŠ: Libeňskou minulostí. Praha 1989.
VÁŇA 2005 – Radek VÁŇA: Libeňský plynojem, in: ? (MKP)
VLČEK 2012 – Pavel VLČEK (ed.): Umělecké památky Prahy (Díl 5). Praha 2012.
Předběžná náplň práce
Diplomantka zpracuje studii o postavení a významech libeňském plynojemu v ikonografii českého moderního umění. V její první části exponuje samotný libeňský plynojem, jeho vznik a další osudy poté, co přestal plnit svou původní funkci, a pojmenuje posuny kontextů jeho vnímání v obrazu města. Vyjde při tom od nástinu vývoje Libně v průmyslové město. V další části stručným nástinem technologií výroby, transportu a skladování plynu objasní, čím je determinován tvar plynojemu a představí jeho základní typologii. V samostatné kapitole se bude věnovat problematice absolutní formy v architektuře a významům koule ve vizuální kultuře. K otázkám přechodů mimouměleckého v umělecké přistoupí nejprve prostřednictvím obrazu libeňského plynojemu v literatuře. Těžiště práce pak bude spočívat v analýze soustředěného a typologicky utříděného výtvarného materiálu. Na jejím základě v závěru práce objasní a shrne významy, které obraz libeňského plynojemu v českém umění nesl. Součástí diplomové práce bude obrazová příloha.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diplomate will work out a study of importance and meanings of Libeň gasholder within the iconography of the Czech modern art. The first part will expose the gasholder itself, its creation and its later life when it did not serve its original function any more, and will define the shifts of context in the perception of the gasholder as a part of the city. She will first briefly describe how Libeň transformed into an industrial city. The brief outline of the technology of gas production, transport and storage in the following part will clarify what determines the shape of the structure and will provide its basic typology. An independent chapter will deal with absolute forms in architecture and various meanings of sphere in the visual culture. The issues of transitions of things outside the artistic world into artistic ones will first be addressed by the depiction of Libeň gasholder in literature. The core of the thesis will lay in an analysis of a concentrated and typologically sorted art material. Based on that, the thesis will conclude with a clarification and summary of meanings ascribed to Libeň gasholder image in the context of Czech art. An image documentation will be attached to the thesis.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK