Stolní hra otázek a odpovědí jako podpora výuky dějin umění
Název práce v češtině: | Stolní hra otázek a odpovědí jako podpora výuky dějin umění |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Table game of questions and answers as a support for teaching the history of art |
Klíčová slova: | stolní hra, dějiny umění, vzdělávání, kvíz, otázky, odpovědi |
Klíčová slova anglicky: | table game, history of art, education, quiz, questions, answers |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 15.02.2019 |
Datum zadání: | 15.05.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 13.01.2021 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.01.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka bude samostatně koncipovat stolní kvízovou hru s otázkami a odpověďmi z dějin umění, která bude herní formou rozvíjet znalosti a vědomosti v uměleckohistorické oblasti. Uměleckohistorická část práce se zaměří na ikonografii stolních her od starověku po současnost. Vlastní výtvarná práce se uplatní v designu a řemeslném provedení prototypu hry. Didaktická část práce se zaměří na ověření funkčnosti a splnění očekávaného vzdělávacího účelu a její součástí bude tvorba metodiky pro učitele, jak s hrou ve výuce zacházet. |
Seznam odborné literatury |
BLAŽÍČEK, Oldřich J., KROPÁČEK, Jiří, Slovník pojmů z dějin umění: Názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malířství a užitého umění, Praha, Aurora, 2013
HUYGHE, René a kol., Umění pravěku a starověku, Praha, Odeon, 1967 HUYGHE, René a kol., Umění středověku, Praha, Odeon, 1969 HUYGHE, René a kol., Umění renesance a baroka, Odeon, 1970 HUYGHE, René a kol., Umění nové doby, Praha, Odeon, 1974 ŠAMŠULA, Pavel, ADAMEC, Jaromír, Průvodce výtvarným uměním I, Umění pravěku a starověku, Praha, Albra, 2000ŠAMŠULA, Pavel, ŠAMŠULA, Pavel, ADAMEC, Jaromír, Průvodce výtvarným uměním II, Praha, Albra, 2000 ŠAMŠULA, Pavel, BLÁHA, Jaroslav, Průvodce výtvarným uměním III, Renesance, Baroko, Romantismus, Praha, Albra, 2000HISCHOVÁ, Jarmila, Průvodce výtvarným uměním IV, Umění 1. pol. 20. století, Praha, Albra, 2010 BLÁHA, Jaroslav, SLAVÍK, Jan, Průvodce výtvarným uměním V, Výtvarné umění a kultura 2 pol. 20. století od roku 1945 do současnosti, Praha, Albra, 2006 BLÁHA, Jaroslav, Výtvarné umění a hudba: Tvar prostor a čas I/I, Praha, Togga, 2012 BLÁHA, Jaroslav, Výtvarné umění a hudba: Tvar prostor a čas I/II, Praha, Togga, 2013 KITZBERGEROVÁ, Leonora, Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ, Didaktika výtvarné výchovy FULKOVÁ, Marie, Diskurs umění a vzdělávání, Praha, H+H, 2008 |
Předběžná náplň práce |
Autorka vytvoří koncepci stolní kvízové hry s otázkami a odpověďmi z dějin umění, která bude formou hry rozvíjet znalosti a obecné povědomí v uměleckohistorické oblasti. Vytvoří design hry a její prototyp, z literatury vybere a sestaví otázky z dějin umění, které vytiskne na jednotlivé hrací prvky.
V teoretické části se bude autorka věnovat ikonografii deskových her a hraní od starověku až po současnost. Užívání deskových her bude vyhledávat a interpretovat v ikonografii konkrétních uměleckých děl v malířství, sochařství a uměleckém řemesle a bude jednotlivá vybraná díla komentovat z hlediska dějin a teorie her. Vlastní výtvarná práce autorky bude realizována jako samostatný design a výsledné provedení herního souboru. V didaktické části bude autorka na základě vytvořené vzdělávací hry zkoumat na respondentech mezi studenty středních a vysokých škol a ve skupině, vybrané z širší veřejnosti, využití vytvořené vlastní stolní hry a výsledky jejího vzdělávacího účelu. Její součástí bude tvorba metodiky pro učitele, jak s hrou ve výuce zacházet. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The author creates a concept of a table quiz game with questions and answers from the history of art, which will develop through the game the knowledge and general awareness in the art history area. He will create a game design and its prototype, she will choose art history questions from literature, and print them on the game elements.
In the theoretical part, the author will deal with iconography of board games and playing from ancient times to the present. The use of board games will be searched for and interpreted in iconography of specific works of art in painting, sculpture and art craft, and it will be commented on selected works in terms of game history and theory. The student's own art work will be realized as her design and the resulting play set. In the didactic part, the author will use the created educational game to examine the respondents among high school and university students and in a group selected from the wider public, about the use of this board game and the results of its educational purpose. It will include the creation of a methodology for teachers on how to handle the game. |