Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Bezpečnost a ochrana zdraví dětí v předškolním věku
Název práce v češtině: Bezpečnost a ochrana zdraví dětí v předškolním věku
Název v anglickém jazyce: Safety and protection of the health of children in pre-school age
Klíčová slova: bezpečnost, ochrana zdraví, předškolní věk, vzdělávání, mateřská škola
Klíčová slova anglicky: safety, health protection, pre-school age, education, nursery school
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.05.2019
Datum zadání: 07.05.2019
Datum a čas obhajoby: 13.09.2021 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP)
Oponenti: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice (ochrana zdraví a bezpečnost v mateřské škole). V souladu se zvolenou výzkumnou metodologií navrhne, připraví a realizuje empirické šetření v mateřské škole (ověří edukační projekt v praxi). Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s teoretickými poznatky.
Veškeré zásadní kroky studentka průběžně konzultuje s vedoucí práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům Opatření děkana.
Seznam odborné literatury
ARONOVÁ, J. Ze zkušenosti dětského lékaře. Praha: Amosia, 2006. ISBN 9788086966137.
GRIVNA, M. Dětské úrazy a možnosti jejich prevence. Praha: Centrum úrazové prevence UK 2. LF a FN Motol, 2003. ISBN 9788023920635.
THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026207146.
TOŠOVSKÝ, V. Chraňme děti před úrazy: prevence úrazů dětí a mládeže. Praha: Alfa-Omega, 2006. ISBN 9788086318790.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531.
Zákon č. 561 ze dne 24. 9. 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In: sbírka zákonů České republiky. 2004. Dostupné také z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561/zneni-20210227
Vyhláška č. 14 ze dne 29. 12. 2004, o předškolním vzdělávání. In: Sbírka zákonů České republiky, 2005. Dostupné také z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-14/zneni-20201023
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2018 [cit. 1. 7. 2021]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/45304/
Zdravotnictví ČR: Stručný přehled činnosti oboru chirurgie za období 2007-2018 NZIS REPORT č. K/9(08/2019) [online]. ÚZIS ČR, 2019 [cit. 10. 4. 2021]. Dostupné z: https://www.uzis.cz/res/f/008288/nzis-rep-2019-k09-a020-chirurgie-2018.pdf
Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (č.j.: 37 014/2005-25) [online]. Praha: MŠMT, 2005 [cit. 1. 7. 2021]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/38377
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá tématem bezpečnosti a ochrany zdraví dětí v předškolním věku. Zaměřuje se na možnostivzdělávání v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravídětí v mateřské škole. Cílem práce je poukázat na důležitost vzdělávání bezpečnosti a ochrany zdraví u dětí předškolního věkua navrhnout následnou možnou implementaci projektu nazvaného Bezpečí v nebezpečí do vzdělávání dětí v mateřské škole. V práci jsou shrnuté teoretické poznatky o vývojových zvláštnostech dítěte předškolního věku a možných rizicích úrazů. Je zde shrnutý legislativní rámeczávazný pro předškolní vzdělávání, z něhož vyplývají zásady pro bezpečnost a ochranu zdraví dětí a jsou zde předloženy očekávané výstupy formulované v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání v dané oblasti. Teoretická část poukazuje na šetření v oblasti vybrané problematiky Českou školní inspekcí apředkládá přehled programů, projektů a materiálů využitelných pro vzdělávání dětí v této problematice.V empirické části práce je využita metoda akčního výzkumu. Zahrnuje dotazníkové šetření, analýzu školníchdokumentů, které vedou k bezpečnosti a ochraně zdraví dětí v mateřské škole a navržení projektu. V závěru výzkumu byla využita z důvodu nemožnosti ověření navrženého projektu v praxi (nařízené distanční vzdělávání)metodaexpertního posouzení projektu, vybranými zkušenými učitelkami mateřské školy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with the topic of safety and health protection of pre-school children. It focuses on education opportunities for children in nursery school. The aim of the work is to highlight the importance of health and safety education for pre-school-age children and to propose the subsequent possible implementation of a project called Safe in danger into the education of pre-school-age children. The work summaries theoretical knowledge about the developmental peculiarities of a child of pre-school age and possible risks of accidents. There is a condensed legislative framework that is binding on pre-school education, which implies principles for the safety and health of children and presents the expected outcomes formulated in the Framework Education Programme for pre-school education in the area. The theoretical section points to an investigation in the field of selected issues by the Czech School Inspection and presents an overview of programs, projects andmaterials that can be used to educate children on this issue. The empirical part of the work uses the method of action research. It includes a questionnaire survey, an analysis of school documents that lead to the safety and health of children in nursery school and the design of the project. At the end of the research, due to the impossibility of verifying the proposed project in practice (ordered distance learning), the expert project assesment method of the project was used by selected experienced nursery school ´s teachers.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK