Úvod do problematiky proměnné ve výuce učitelů využívajících metody výuky založené na budování schémat
Název práce v češtině: | Úvod do problematiky proměnné ve výuce učitelů využívajících metody výuky založené na budování schémat |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Introduction to variables in the teaching of teachers using the method of building schemes in mathematics |
Klíčová slova: | proměnná, propedeutika, výuka matematiky, Hejného metoda, vyučování matematiky založené na budování schémat, zkoumání výuky matematiky |
Klíčová slova anglicky: | variable, propaedeutics, mathematics education, Hejny method, teaching mathematics based on building schemes, research of mathematics teaching |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 25.04.2019 |
Datum zadání: | 25.04.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 03.06.2020 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R318, 318, matematika, 3. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., Dr. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude zjistit, jakým způsobem učitelé, kteří vyučují stejnou metodou (založenou na budování schémat v matematice), vyučují úvod do proměnné u žáků 7. či 8. ročníku.
1. Studentka provede rešerši odborné literatury týkající se úvodu do proměnné a shrne příslušné výsledky výzkumu. 2. Dále provede analýzu učebnic včetně metodických příruček u metody, kterou učitelé používají. 3. Po dohodě s učiteli provede náslechy na daném tématu v rozsahu, který bude nutný vzhledem k tomu, jak budou učitelé koncipovat výuku. Náslechy vhodně zaznamená (pokud možno na video, audio), získá žákovské artefakty, provede reflektivní rozhovory s učiteli. 4. Záznamy z hodin vyhodnotí z hlediska přístupu učitel k zavedení proměnné. Porovná poznatky s poznatky z literatury a učiní závěr. |
Seznam odborné literatury |
České zdroje
Časopis Matematika, fyzika, informatika (obsahy jednotlivých čísel jsou zde: http://www.mfi.upol.cz/index.htm) Časopis Učitel matematiky (www.suma.jcmf.cz/ucitelmatematiky) Časopis Pokroky matematiky, fyziky a informatiky (http://www.jcmf.cz/?q=cz/node/39) Časopis Rozhledy matematicko-fyzikální (www.suma.jcmf.cz/rozhledy) Časopis Scientia in educatione (www.scied.cz) Sborníky z místních konferencí (některé jsou ke stáhnutí na www.suma.jcmf.cz) Elektronická databáze starších matematických článků (i některých didaktických) (http://dml.cz/) Časopis Pedagogika (http://userweb.pedf.cuni.cz/pedagogika/) Walterová, E.; Greger, D. a kol. Přechod žáků ze základní na střední školu. Pohledy z výzkumů. Brno: Paido, 2009. 108 s. ISBN 978-80-7315-179-9. Zahraniční zdroje Databáze Eric www.books.google.com www.scholar.google.com Placené zdroje:EBSCOhost, Kluwer/Springer, ProQuest Central, Scopus, SpringerLink - časopisy Educational studies in mathematics, Journal of mathematics teacher education, ZDM, International Journal of Science and Mathematics Education, Mathematics Education Research Journal), Web of Knowledge. Sborníky z některých důležítých konferencí. Řada z nich se najde pomocí databáze Eric. Sborníky z konference CERME. |