Sebepojetí profese učitele.
Název práce v češtině: | Sebepojetí profese učitele. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Self-concept of teacher's profession. |
Klíčová slova: | Sebepojetí, učitel, profesní identita, klíčové dovednosti, sebevědomí |
Klíčová slova anglicky: | Self-concept, teacher, professional identity, key skills, self-confidence |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 04.04.2019 |
Datum zadání: | 04.04.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 19.01.2021 14:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.01.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Teoretická část. literární rešerše otázek učitelské profese.Profese učitele základní a střední školy. Profesní vývoj. Rozhodující vlivy pro spokojenost s vykonávanou profesí.
2.Výzkumná část. Kvalitativní šeření metodou narativního interview 3. Praktická část. Tvorba didaktického materiálu pro začínající učitele. |
Seznam odborné literatury |
DOUBEK, David, 1994. Začátek v profesi učitele a identita - symbolická inspirace.
Pedagogika online. Roč. XLIV, č. 4, s. 360-367 cit. 2016 – 10 - 2. ISSN 2336- 2189. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=3371&lang=cs FIŠER, Jan. Z typologie osobnosti učitele. 1. vyd. Praha: Ústav učitelského vzdělání na Univerzitě Karlově, 1965. 22s. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-626-8. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-859-3179-6. GAVORA, Peter, 2001. Výskum životného príbehu: učiteľka Adamová. Pedagogika online. Roč. LI, č. 3, s. 352 – 368 cit. 2016 – 10 - 2. ISSN 2336 – 2189. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=2186&lang=cs KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 3. vyd. Praha: Portál, 200. 155 s. ISBN 978-80-7367-434-2. LANGOVÁ, Marta et al. Učitel v pedagogických situacích: kapitoly ze sociální pedagogické Psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1992. 96 s. ISBN 80-7066-613-7. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4718-217. SPILKOVÁ.V., VAŠUTOVÁ,J. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedf.UK 2008 ŠVEC, Vlastimil. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. 1. vyd. Praha: ASPI, 2005. 136 s. ISBN 80-7357-072-6. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2002. 51 s. ISBN 80-7290-077-3. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. 1. vyd. Brno: Paido, 2004. 190 s. ISBN 80-7315-082-4. |
Předběžná náplň práce |
Cílem diplomové práce je vytvořit soubor doporučení pro začínající učitele. Výzkumným základem je narativní interview s učiteli s dlouholetou praxí. Výsledný didaktický materiál je určen pro pregraduální přípravu učitelů a je založen jak na datech získaných v rámci interview, tak i jejich komparaci s informacemi čerpanými z odborné literatury.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the diploma thesis is to create a set of recommendations for beginning teachers. The research basis is a narrative interview with teachers with many years of experience. The resulting didactic material is intended for undergraduate teacher training and is based on both the data obtained in the interview and their comparison with information drawn from the literature. |