Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Projevy rizikového chování adolescentů a možnosti prevence
Název práce v češtině: Projevy rizikového chování adolescentů a možnosti prevence
Název v anglickém jazyce: Expressions of adolescent risk behavior and possibilities if its prevention
Klíčová slova: adolescence, akreditace kurzu, arteterapie a dramaterapie, preventivní programy, rizikové chování
Klíčová slova anglicky: accreditation course, adolescence, art therapy and dramatherapy, preventive programs, risk behaviour
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 28.03.2019
Datum zadání: 24.05.2019
Datum a čas obhajoby: 03.09.2019 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:09.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2019
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice (projevy rizikového chování žáků středních škol). V souladu se zvolenou výzkumnou metodologií navrhne, připraví a realizuje empirické šetření. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s teoretickými poznatky. Navrhne doporučení pro praxi.
Veškeré zásadní kroky studentka průběžně konzultuje s vedoucí práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům platného Opatření děkana.
Seznam odborné literatury
BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním. Cesta institucionální pomoci. 1.vyd. Praha: Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3
BENDL, S. Školní kázeň, metody a strategie. 1.vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-80-3
CARR-GREGG, M. Psychické problémy v dospívání. 1.vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0062-8
JEDLIČKA, R., et all. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5
KABÍČEK, P., CSÉMY, L. a J. HAMANOVÁ. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. 1.vyd. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4
MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. 3.vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8
MIOVSKÝ, M., et all. Primární prevence rizikového chování ve školství. 1.vyd. Praha: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2011, 4.vyd. ISBN 978-80-7367-908-8
NIELSEN SOBOTKOVÁ, V., et all. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4042-3
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie, dětství a dospívání. 2. rozšířené a přepracované vyd. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2846-2
ESPAD 2015. Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách. [online]. [cit. 2019-03-24]. Dostupné z://https://www.drogy-info.cz/data/obj_files/32196/734/zaostreno_2016-05_v03.pdf
Předběžná náplň práce
Předkládaná diplomová práce se zabývá rizikovým chováním adolescentů a možnostmi jeho předcházení formou prevence. Cílem práce je identifikace a zjištění nejčastějších forem rizikového chování, které se vyskytují ve věkové kohortě 18–19 let, tedy na prahu dospělosti, mezi středoškoláky (z úhlu jejich pohledu). Práce se rovněž zabývá tím, jaké možnosti předcházení tomuto chování nabízí oblast preventivní práce (z úhlu pohledu metodiků prevence). Diplomová práce ve formě mnohonásobné případové studie využívá jak výzkumné metody kvantitativní, kterými jsou strukturované dotazníky pro žáky vybraných středních škol ze shodné urbánní oblasti, tak i kvalitativní, jež zastupují polostrukturované rozhovory s metodiky prevence. Teoretická část práce vycházející z relativně obsáhlé dostupné literatury charakterizuje vývojové období adolescence, socializaci dítěte, předkládá souhrn obvyklých druhů rizikového chování adolescentů a popisuje systém prevence. Empirická část pak představuje vlastní výzkumné šetření, formuluje výzkumné otázky, charakterizuje výzkumný vzorek a představuje školy respondentů, dále prezentuje výsledky statistického zpracování sebraných dat a reakce metodiků prevence. Výsledky výzkumného šetření korelují s analytickou zprávou České školní inspekce o nejrozšířenějších druzích rizikového chování žáků základních a středních škol, jimiž jsou především záškoláctví, skryté záškoláctví a nadměrná spotřeba alkoholu a tabáku. Jako vhodný nástroj primární prevence pak práce nabízí volnočasovou aktivitu v podobě celoročního kurzu dramaterapie a arteterapie.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis deals with risk behaviour of adolescents and possibilities of its prevention by means of prevention. The aim of the thesis is to identify and map the most common forms of risk behaviour, which occurs in the age cohort of 18–19 years, i.e. at the threshold of adulthood, among high school students (from their point of view). The thesis also deals with the possibilities of prevention of this behaviour provided within the area of preventive work (from the perspective of prevention methodologists). Using the form of multiple case studies, the thesis uses both quantitative research methods, which comprise structured questionnaires for pupils of selected secondary schools from the same urban area, as well as qualitative, which represent semi-structured interviews with prevention methodologists. The theoretical part of the thesis, based on relatively extensive literature available, characterizes the developmental period of adolescence, socialization of the child, presents a summary of the usual types of risk behaviour of adolescents and describes the system of prevention. The empirical part presents the research itself, formulates research questions, characterizes the research sample and presents the respondents' schools, then presents the results of statistical processing of collected data and the response of prevention methodologists. The results of the research correlate with the analytical report of the Czech School Inspectorate on the most widespread types of risk behaviours of primary and secondary school students, such as truancy, hidden truancy and excessive consumption of alcohol and tobacco. As a suitable primary prevention tool therefore, the thesis offers leisure time activities in the form of a year-long drama therapy and art therapy course.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK