Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Poruchy sensorické integrace u dětí z pohledu ergoterapie
Název práce v češtině: Poruchy sensorické integrace u dětí z pohledu ergoterapie
Název v anglickém jazyce: Sensory Processing Disorders in Children in Occupational Therapy
Klíčová slova: senzorická integrace, poruchy senzorické integrace, ergoterapie, dyspraxie, taktilní defenzivnost
Klíčová slova anglicky: sensory integration, sensory processing disorders, occupational therapy, dyspraxia, tactile defensiveness
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 06.03.2019
Datum zadání: 17.07.2020
Datum a čas obhajoby: 11.09.2020 00:00
Místo konání obhajoby: Praha
Datum odevzdání elektronické podoby:20.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2020
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01225)
Oponenti: Mgr. Marianna Kačeňáková
 
 
 
Předběžná náplň práce
Poruchy senzorické integrace značně ovlivňují každodenní život dítěte i jeho rodiny. Vyskytují se zhruba u 7-15% populace a až u 90% dětí s poruchou autistického spektra. Cílem této bakalářské práce je popsat možnosti ergoterapeutické intervence u dětí s poruchami senzorické integrace. V teoretické části je představena metoda Senzorické integrace jako ucelená metoda pro diagnostiku i terapii těchto poruch. Další část je věnována bližšímu popisu jednotlivých poruch sensorické integrace. V práci jsou též uvedeny obecné nároky na provádění terapie Senzorické integrace, důležitou součástí teoretické části je popis terapie u dvou konkrétních poruch – dyspraxie a taktilní defenzivnosti. Praktická část je zaměřena na navržení terapeutického programu pro dětské pacienty s dyspraxií a taktilní defenzivností a posouzení jeho účinnosti. U každého z pacientů bylo provedeno vstupní vyšetření za využití rozhovoru, strukturované i nestrukturované klinické observace a Senzorického profilu 2, u dyspraxie též testem MABC-2. Dále byl realizován intenzivní blok terapií, jehož pokračováním bylo nastavení domácího programu – sensorické diety. Po proběhnutí celkové intervence bylo provedeno kontrolní vyšetření a zhodnocení výsledků. Metoda Senzorické integrace je vhodnou metodou, kterou může ergoterapeut využít v terapii dětí s poruchami sensorické integrace.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Sensory Processing Disorders significantly affect the daily life of the child and his family. They occur in about 7-15% of the population and in up to the 90% of children with Autism Spectrum Disorder. The aim of this thesis is to describe opportunities of occupational therapy interventions for children with Sensory Processing Disorders. The theoretical part presents the Sensory Integration method as a comprehensive method for diagnosis and therapy of these disorders. The next part is devoted to a more detailed description of individual Sensory Processing Disorders. The thesis also presents general requirements for the implementation of Sensory Integration therapy. An important part of the theoretical element is the description of therapy for two specific disorders – dyspraxia and tactile defensiveness. The practical part is focused on designing a therapeutic program for pediatric patients with dyspraxia and tactile defensiveness and assessing its effectiveness. Each patient underwent an initial examination using an interview, structured and non-structured clinical observation and Sensory Profile 2, and in dyspraxia also by the MABC-2 test. Furthermore, an intensive block of therapies was implemented, the continuation of this was the setting of a home program – sensory diet. After the overall intervention, a control examination of the results, was performed. The Sensory Integration method is a suitable method that an occupational therapist can use in the treatment of children with Sensory Processing Disorders.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK