Inkluze a výuka výtvarné výchovy
Název práce v češtině: | Inkluze a výuka výtvarné výchovy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Inclusion and art education |
Klíčová slova: | inkluze, edukace, výtvarná výchova, žáci se speciálními potřebami |
Klíčová slova anglicky: | inclusion, education, art education, pupils with special needs |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 23.09.2019 |
Datum zadání: | 29.04.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 04.06.2020 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá tématem inkluze a zaměřuje se na její uplatňování v rámci hodin výtvarné výchovy. Teoretická část nejprve definuje a vymezuje pojem inkluze. Poté jsou na základě vlastního pozorování a terénního výzkumu představeny některé zkušenosti učitelů se situací inkluzivního vzdělávání a porovnány s požadavky kurikula a se závěry odborné literatury.
V praktické části, která též vychází z předchozího výzkumu, je navrhnuta, vypracována a graficky zpracována metodická příručka k inkluzivní edukaci výtvarné výchovy. |
Seznam odborné literatury |
Literatura
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707. KENDÍKOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK. Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. 2. vydání. Praha: Pasparta, [2016]. ISBN 9788088163367. LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204039. TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti?. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 9788075520081. ŽENATOVÁ, Zdenka. Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 9788074963919. KREJČOVÁ, Lenka, Zuzana HLADÍKOVÁ, Kamila ŠEMBEROVÁ a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualizované vydání. Brno: Edika, 2018. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 9788026612193. NOVOTNÁ, Marie a Marta KREMLIČKOVÁ. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele: (setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická). Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN isbn80-85937-60-3. HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-247-3070-7. ČADOVÁ, Eva. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením nebo závažným onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN isbn978-80-244-4454-3. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zaměřuje na současný fenomén inkluze neboli společného vzdělávání v prostředí základní školy, konkrétně ve výuce výtvarné výchovy. V teoretické části studentka s oporou v odborné literatuře nejprve definuje základní pojmy, vymezí problematiku inkluze na základní škole a popíše její současný stav a funkci v konkrétním vzdělávacím zařízení. Ve výzkumné části pak studentka zpracuje záznamy z výuky výtvarné výchovy ve třídách s žáky v procesu inkluze. Zaměří se především na práci výtvarných pedagogů se žáky se speciálními potřebami, na jejich začlenění do běžného provozu třídy, na funkci a využití asistentů pedagoga a další specifika inkluzivní výuky. Zjištěné poznatky z praxe i literatury budou v praktické části zpracovány do metodické příručky.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis focuses on the contemporary phenomenon of inclusion or joint education in elementary schools, in lessons of Art Education. In the theoretical part the student will define fundamental concepts on the basis of the scholarly literature, she will define the issue of inclusion in elementary school and describe its contemporary state and function. In the research part the student will elaborate the records of Arts lessons in classes with pupils in the process of inclusion. She will aim especially at work of teachers of Art Education with pupils with special educational needs, at their integration into the regular performance of the class, at the function and employment of teaching assistants and other specifics of inclusive education. The discovered knowledge from the experience and the literature will be transformed into a methodological manual in the research part.
|