Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv vzdělávání seniorů na kvalitu jejich života
Název práce v češtině: Vliv vzdělávání seniorů na kvalitu jejich života
Název v anglickém jazyce: The Influence of Education of the Elderly on the Quality of Their Life
Klíčová slova: vzdělávání|senioři|starší dospělí|kvalita života|well-being
Klíčová slova anglicky: education|elderly|older adults|quality of life|well-being
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.02.2019
Datum zadání: 28.02.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.10.2019
Datum a čas obhajoby: 14.06.2021 14:30
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V kontextu demografického stárnutí populace v České republice je poukazováno na problematiku potřeby zachování kvalitního života ve vyšším věku. Zdůrazňován je v tomto ohledu především význam aktivního života seniorů. Vzdělávání je jednou z možností aktivního trávení volného času seniorů, která pozitivně ovlivňuje kvalitu jejich života v oblasti fyzické, psychické i sociální. Diplomová práce bude rozpracovávat problematiku participace seniorů na vzdělávacích aktivitách a jejich vliv na kvalitu života seniorů v porovnání s ostatními významnými proměnnými jako je věk, pohlaví a dosažená úroveň vzdělání. Cílem diplomové práce bude objasnit, do jaké míry a v jakých oblastech ovlivňuje participace seniorů na vzdělávání jejich subjektivně hodnocenou kvalitu života. Teoretická východiska budou věnována zastřešujícím konceptům aktivního, úspěšného a zdravého stárnutí, specifikům seniorského věku a vzdělávání seniorů. Dále budou představeny teoretické koncepty a exitující empirická šetření věnující se problematice kvality života a well-beingu seniorů. Kvantitativní empirické šetření se zaměří na zjišťování vlivu vzdělávání na subjektivně hodnocenou kvalitu života seniorů navštěvujících univerzitu třetího věku. Sběr dat bude probíhat technikou dotazníku. Výzkumný vzorek bude obsahovat přibližně 60 respondentů ve věku od 65 let.

Předběžná struktura práce:

1 Demografická situace v České republice
2 Stáří, stárnutí a jeho specifika
3 Koncepty aktivního, úspěšného a zdravého stárnutí
4 Vzdělávání seniorů
5 Kvalita života a well-being seniorů
6 Empirické šetření: Identifikace vlivu vzdělávání seniorů navštěvujících kurzy U3V na subjektivní kvalitu jejich života
Seznam odborné literatury
ÅBERG, Pelle. Nonformal learning and well-being among older adults: Links between participation in Swedish study circles, feelings of well-being and social aspects of learning. Educational Gerontology [online]. 2016, 42(6), 411–422 [vid. 2018-01-09]. ISSN 1521-0472. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03601277.2016.1139972.

HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-808-7109-199.

HEŘMANOVÁ, Eva. Koncepty, teorie a měření kvality života. Praha: SLON, 2012. ISBN 978-80-7419-106-0.

KAČMÁROVÁ, Monika, Peter BABINČÁK a Gabriela MIKULÁŠKOVÁ. Teórie a nástroje merania subjektívne hodnotenej kvality života. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2013. ISBN 978-80-555-0972-3.

LEUNG, Dion S. Y. a Ben C. P. LIU. Lifelong education, quality of life and self-efficacy of chinese older adults. Educational Gerontology [online]. 2011, 37(11), 967–981 [vid. 2018-01-09]. ISSN 1521-0472. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03601277.2010.492732.

MACKOWICZ, Jolanta a Joanna WNEK-GOZDEK. “It’s never too late to learn” – How does the Polish U3A change the quality of life for seniors? Educational Gerontology [online]. 2016, 42(3), 186–197 [vid. 2018-01-09]. ISSN 1521-0472. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/03601277.2015.1085789?needAccess=true.

MPSV. Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2014 [vid. 2018-04-25]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/files/clanky/20851/NAP_311214.pdf.

NARUSHIMA, Miya, Jian LIU a Naomi DIESTELKAMP. The Association Between Lifelong Learning and Psychological Well-Being Among Older Adults: Implications for Interdisciplinary Health Promotion in an Aging Society. Activities, Adaptation & Aging [online]. 2013, 37(3), 239–250 [vid. 2018-01-09]. ISSN 1544-4368. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/01924788.2013.816834?needAccess=true.

PAYNE, Jan a kol. Kvalita života a zdraví. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.

SIRGY, Joseph M. The psychology of quality of life: hedonic well-being, life satisfaction, and eudaimonia. New York: Springer, 2012. ISBN 978-94-007-4404-2.

ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.

TOMEŠ, Igor a Kateřina ŠÁMALOVÁ (eds.). Sociální souvislosti aktivního stáří. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3612-2.

VAĎUROVÁ, Helena a Pavel MÜHLPACHR. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3754.

VILLAS-BOAS, Susana, Albertina L. OLIVEIRA, Natália RAMOS a Inmaculada MONTERO. Predictors of Quality of Life in Different Age Groups Across Adulthood. Journal of Intergenerational Relationships [online]. 2019, 17(1), 42–57 [vid. 2018-01-09]. ISSN 1535-0932. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/15350770.2018.1500330?needAccess=true.

WANG, Renfeng, Liesbeth DE DONDER, Free DE BACKER a kol. Exploring the association of learning participation with the quality of life of older Chinese adults: A mixed methods approach. Educational Gerontology [online]. 2018, 44(5–6), 378–390 [vid. 2018-01-09]. ISSN 1521-0472. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/03601277.2018.1481185?needAccess=true.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK