Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kompetence lektora cizích jazyků
Název práce v češtině: Kompetence lektora cizích jazyků
Název v anglickém jazyce: Competencies of Foreign Language Teachers
Klíčová slova: kompetence|dovednosti|lektor|student|cizí jazyk|výuka
Klíčová slova anglicky: competence|skills|teacher|student|foreign language|teaching
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.02.2019
Datum zadání: 20.02.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.02.2019
Datum a čas obhajoby: 08.09.2021 15:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Současný trh jazykových služeb klade velké požadavky na kompetence lektora cizích jazyků. V této souvislosti je aktuální otázka kvality práce lektora cizích jazyků a spolu s ní nutnost analýzy různých pohledů na obsah této práce a cest k zajištění kompetencí pro úspěšné zvládání výuky jazyka. Cílem diplomové práce je sestavit kompetenční model lektora zpracovaný jak z hlediska řízení jazykových škol a jejich nároků na kompetence lektorů, tak i z pohledu lektorů a účastníků vzdělávání. Tyto tři roviny by měly pomoci sestavit komplexní kompetenční model, odpovídající zájmům a požadavkům všech klíčových účastníků procesu výuky. Jazykové školy zahrnuté do empirického šetření jsou vybrány na základě jejich rozličné velikosti, pozice na trhu a cílové skupiny klientů. Teoretickým východiskem i modelem, který bude v průběhu výzkumu potvrzován, upraven nebo úplně revidován, bude koncepce kompetencí lektora cizích jazyků Jacka C. Richardse. Práce se nejprve zaměří na popis teoretického základu kompetencí v širokém smyslu, následně na kompetence lektora a lektora cizích jazyků. Poté budou uvedeny informace o zkoumaných jazykových školách a popis kompetenčních modelů, které školy používají. Bude rovněž představen výsledek dotazování účastníků jazykové výuky a lektorů cizích jazyků, interpretace a porovnání všech získaných dat s modelem Jacka C. Richardse. Na základě realizovaného dotazování řízení jazykových škol, lektorů a účastníků jazykové výuky bude vytvořen obecný kompetenční model lektora cizích jazyků.

Předběžná struktura práce:

1 Přístupy k pojmu kompetence a jeho teoretické ukotvení
1.1 Pojem a klasifikace kompetencí
1.2 Kompetence lektora: přehled základních přístupů
1.3 Kompetence lektora cizích jazyků: přehled existujících koncepcí
2 Kompetenční modely lektora – perspektivy aktérů výuky jazyků
2.1 Výsledky dotazování jazykových škol
2.1.1 James Cook Languages
2.1.2 Jipka
2.1.3 Ústav jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy
2.1.4 Institut cizích jazyků
2.1.5 Jazyky na doporučení
2.2 Výsledky dotazování lektorů
2.3 Výsledky dotazování účastníků
3 Komplexní kompetenční model lektora cizích jazyků
3.1 Porovnání kompetenčních modelů s modelem Jacka C. Richardse
3.2 Komplexní kompetenční model a jeho varianty v závislosti na specificích výuky
Seznam odborné literatury
AMERICAN COUNCIL ON THE TEACHING OF FOREIGN LANGUAGES. Program Standards for the Preparation of Foreign Language Teachers [online]. Alexandria, VA: ACTFL, 2013 [vid. 2018-07-18]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:https://www.actfl.org/site/default/files/CAEP/ACTFLProgramStandards2013.pdf.
ARKANSAS DEPARTMENT OF EDUCATION. Competencies for ASL Foreign Language Teacher, Grades K-12 [online]. Little Rock, AR: ADE, 2014 [vid. 2018-07-18]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:http://www.arkansased.gov/public/userfiles/HR_and_Educator_Effectiveness/Educator_Prep/Competency_PDFs_81214/ASL_Foreign_Language_K_12_09_17_14.pdf.
BALCAROVÁ Ivana a Jiří SOUKUP. Cizí jazyk v kontextu multikulturní Evropy. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-074-7.
BELZ Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
COUNCIL OF EUROPE. Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment [online]. Cambridge: Cambridge University Press, 2003 [vid. 2018-08-18]. ISBN neuvedeno. Dostupné z: https://rm.coe.int/1680459f97.
MALACH, Josef. Klíčové kompetence lektora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2003. ISBN 80-7042-945-3.
MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-802-4732-367.
MUŽÍK, Jaroslav. Soubor základních pravidel a dovedností pro lektorskou práci. Praha: Institut pro místní správu, 2005. ISBN 80-86976-02-5.
RICHARDS Jack a Thomas FARRELL. Professional Development for Language Teachers. Strategies for teacher learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN-10: 0521613833.
RICHARDS Jack. Competence and Performance in Language Teaching. Cambridge: Camridge University Press, 2011. ISBN neuvedeno.
VETEŠKA Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK