Rozvoj čtenářské pregramotnosti u dvouletých dětí v zařízeních předškolního typu
Název práce v češtině: | Rozvoj čtenářské pregramotnosti u dvouletých dětí v zařízeních předškolního typu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of reading pre-literacy in two-year-olds in facilities for preschool children |
Klíčová slova: | čtenářská pregramotnost, dvouleté děti v zařízeních předškolního typu, práce s knihou |
Klíčová slova anglicky: | reading pre-literacy, two-year-olds in facilities for preschool children, working with a book |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.01.2019 |
Datum zadání: | 27.01.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 01.06.2020 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.04.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.06.2020 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je na základě analýzy současného knižního trhu doporučit kvalitní knihy pro dvouleté děti, které by bylo možné využít pro práci s knihou u dvouletých dětí v zařízeních předškolního typu, a zjistí, jak je rozvoj čtenářské pregramotnosti podporován u dvouletých dětí v zařízeních předškolního typu na zákaldě rozhovorů s pedagogy.
V teoretické části se autorka bude věnovat charakteristice dvouletých dětí v zařízeních předškolního typu, práce s knihou, současné dětské literatuře s ohledem na děti dvouleté, interaktivní knihy, zájem o knihy. Praktická část bude založena na kvalitativním výzkumu. Základní výzkumná otázka zní: „Jakým způsobem pedagogové mateřských škol přistupují k rozvoji čtenářské pregramotnosti u dvouletých dětí v zařízeních předškolního typu?“ Doplňující výzkumné otázky byly formulovány následovně: „Jak jsou vybavené MŠ knihami, časopisy pro dvouleté děti? Jakými tituly a proč?“, „Mají děti volný celodenní přístup ke knihám, časopisům – jakým způsobem?“, „Jaké aktivity s dvouletými dětmi učitelé volí pro rozvoj čtenářské pregramotnosti?“ a „Jakým způsobem spolupracují MŠ s rodiči či knihovnami na rozvoji čtenářské pregramotnosti u dvouletých dětí?“ V závěru navrhne doporučení pro praxi – jaké knihy a jaké činnosti s těmito knihami jsou vhodné, aby docházelo u dětí k zájmu o knihy a rozvoji čtenářské pregramotnosti. |
Seznam odborné literatury |
Informační materiál ke vzdělávání dětí od 2 do 3 let v mateřské škole (MŠMT): http://www.msmt.cz/file/39798_1_1/
Analýza podmínek a možností zařazení dětí od dvou let věku do mateřských škol a vyhodnocení dalšího řešení rozšíření péče o děti do tří let. Dostupné na: http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/Analyza-podminek-a-moznosti-deti.pdf GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8. Hašková, H. Saxonberg, S., Mudrák, J. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: Slon. 2012. CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 572 s. KOŤÁTKOVÁ, S.. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2016. Dobrá školka. ISBN 978-80-7496-270-7. KROPÁČKOVÁ, Jana; WILDOVÁ, Radka; KUCHARSKÁ, Anna. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, [S.l.], v. 24, n. 4, p. 488–509, nov. 2014. ISSN 1805-9511. Dostupné na: <https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1896>. Datum přístupu: 10 apr. 2016 doi:http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-4-488 OPRAVILOVÁ, E. Výchova dítěte do 3 let – institucionální péče. In: SYSLOVÁ, Z. ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. Praha: Verlag Dashofer, 2011. ISSN 1802-4130. SYSLOVÁ, Z. BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J.. Vzdělávání a péče v raném věku. Komparace české a zahraniční situace. Wolters Kluwers, 2014. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. VÁGNEROVÁ, M.. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. |