Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj čtenářské pregramotnosti u dvouletých dětí v zařízeních předškolního typu
Název práce v češtině: Rozvoj čtenářské pregramotnosti u dvouletých dětí v zařízeních předškolního typu
Název v anglickém jazyce: Development of reading pre-literacy in two-year-olds in facilities for preschool children
Klíčová slova: čtenářská pregramotnost, dvouleté děti v zařízeních předškolního typu, práce s knihou
Klíčová slova anglicky: reading pre-literacy, two-year-olds in facilities for preschool children, working with a book
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 27.01.2019
Datum zadání: 27.01.2019
Datum a čas obhajoby: 01.06.2020 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:27.04.2020
Datum proběhlé obhajoby: 01.06.2020
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je na základě analýzy současného knižního trhu doporučit kvalitní knihy pro dvouleté děti, které by bylo možné využít pro práci s knihou u dvouletých dětí v zařízeních předškolního typu, a zjistí, jak je rozvoj čtenářské pregramotnosti podporován u dvouletých dětí v zařízeních předškolního typu na zákaldě rozhovorů s pedagogy.
V teoretické části se autorka bude věnovat charakteristice dvouletých dětí v zařízeních předškolního typu, práce s knihou, současné dětské literatuře s ohledem na děti dvouleté, interaktivní knihy, zájem o knihy.
Praktická část bude založena na kvalitativním výzkumu. Základní výzkumná otázka zní: „Jakým způsobem pedagogové mateřských škol přistupují k rozvoji čtenářské pregramotnosti u dvouletých dětí v zařízeních předškolního typu?“ Doplňující výzkumné otázky byly formulovány následovně: „Jak jsou vybavené MŠ knihami, časopisy pro dvouleté děti? Jakými tituly a proč?“, „Mají děti volný celodenní přístup ke knihám, časopisům – jakým způsobem?“, „Jaké aktivity s dvouletými dětmi učitelé volí pro rozvoj čtenářské pregramotnosti?“ a „Jakým způsobem spolupracují MŠ s rodiči či knihovnami na rozvoji čtenářské pregramotnosti u dvouletých dětí?“
V závěru navrhne doporučení pro praxi – jaké knihy a jaké činnosti s těmito knihami jsou vhodné, aby docházelo u dětí k zájmu o knihy a rozvoji čtenářské pregramotnosti.
Seznam odborné literatury
Informační materiál ke vzdělávání dětí od 2 do 3 let v mateřské škole (MŠMT): http://www.msmt.cz/file/39798_1_1/
Analýza podmínek a možností zařazení dětí od dvou let věku do mateřských škol a vyhodnocení dalšího řešení rozšíření péče o děti do tří let. Dostupné na: http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/Analyza-podminek-a-moznosti-deti.pdf
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
Hašková, H. Saxonberg, S., Mudrák, J. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: Slon. 2012.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 572 s.
KOŤÁTKOVÁ, S.. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008.
KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2016. Dobrá školka. ISBN 978-80-7496-270-7.
KROPÁČKOVÁ, Jana; WILDOVÁ, Radka; KUCHARSKÁ, Anna. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, [S.l.], v. 24, n. 4, p. 488–509, nov. 2014. ISSN 1805-9511. Dostupné na: <https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1896>. Datum přístupu: 10 apr. 2016 doi:http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-4-488
OPRAVILOVÁ, E. Výchova dítěte do 3 let – institucionální péče. In: SYSLOVÁ, Z. ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. Praha: Verlag Dashofer, 2011. ISSN 1802-4130.
SYSLOVÁ, Z. BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J.. Vzdělávání a péče v raném věku. Komparace české a zahraniční situace. Wolters Kluwers, 2014.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
VÁGNEROVÁ, M.. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK