Motiv smrti v mateřské škole zprostředkovaný skrze dětskou literaturu
Název práce v češtině: | Motiv smrti v mateřské škole zprostředkovaný skrze dětskou literaturu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Motive of death in kindergarten mediated through children’s literature |
Klíčová slova: | smrt, mateřská škola, literatura pro děti, práce s knihou |
Klíčová slova anglicky: | death, kindergarten, literature for children, working with book |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 19.12.2018 |
Datum zadání: | 19.12.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2019 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2019 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Jana Krátká, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cíl bakalářské práce
Promyšlení vhodných metod zprostředkování témat interkulturní výchovy skrze literaturu pro děti, naplánovat lekce, a jejich realizace s dětmi v mateřské škole Zásady pro vypracování: Teoretickou část autorka věnuje tématům smrt, tématika smrti z pohledu dětí, práce s knihou, v mateřské škole, charakteristika dětí předškolního věku v souvislosti s tématem smrti. V praktické části autorka nejprve připraví dotazník pro učitelky v mateřských školách, jehož cílem bude zjistit, jestli a jak pracují učitelky MŠ s tématem smrti (co se jim osvědčilo/neosvědčilo, jaká jsou rizika) a zda využívají ke zprostředkování tématu knihy dětské literatury, apod. Autorka dále navrhne 2 lekce, které umožňují otevřít téma smrti v mateřské škole skrze literaturu pro děti, zajistí jejich realizaci ve vybrané MŠ. Tyto lekce bude následně interpretovat a reflektovat. Studentka bude pravidelně konzultovat (osobně či emailem) postup zpracování BP. |
Seznam odborné literatury |
• BOČKOVÁ, Mariana. Dětské pojetí smrti. Bakalářské práce. Brno, Pedagogická fakulta Masarykovy university, 2015. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/qzya5/BP_Boc-_zaver25_muxsnkyy.11..pdf
• COLOROSO, Barbara. Krizové situace v rodině: jak pomoci dětem překonat smrt blízkého člověka, nemoc, rozvod a traumata adopce. V Praze: Ikar, 2008. ISBN 978-80-249-1027-7. • CANDY-GIBBS, S. E., Sharp, K. C., & Petrun, C. J. The effects of age, object and cultural/religious background on children’s concepts of death. Omega: Journal of Death and Dying, 1984-1985, Vol.15, No.4, 329–346. • DIRBÁKOVÁ, H. Tabuizovaná a kontroverzní témata očima učitelek mateřských škol. České Budějovice, 2016. Vedoucí práce PhDr. Olga Vaněčková. • DLOUHÁ, M. Dětské pojetí smrti Brno, Bakalářská práce. Masarykova univerzita. 2015. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. • GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8. • CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 572 s. • KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O dětech a smrti. Přeložil Jiří KRÁLOVEC. Praha: ERMAT, 2003. ISBN 80-903086-1-9. • KUBECZKOVÁ, Olga. Smrt a dítě: existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-278-4. • LOUČKA, M. Koncept smrti u dětí. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita, Fakulta sociálních studií, 2007. Vedoucí bakalářské práce Jan Vančura. • LOUČKA, M. Koncept smrti u dětí - souvislosti vývoje. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, 2007. Vedoucí diplomové práce Jan Vančura. • MARUŠČÁKOVÁ, I. Vývoj konceptu smrti. Rigorózní práce. Univerzita Karlova, 2006. • ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4413-5. • TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. |