Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Motiv smrti v mateřské škole zprostředkovaný skrze dětskou literaturu
Název práce v češtině: Motiv smrti v mateřské škole zprostředkovaný skrze dětskou literaturu
Název v anglickém jazyce: Motive of death in kindergarten mediated through children’s literature
Klíčová slova: smrt, mateřská škola, literatura pro děti, práce s knihou
Klíčová slova anglicky: death, kindergarten, literature for children, working with book
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 19.12.2018
Datum zadání: 19.12.2018
Datum a čas obhajoby: 11.09.2019 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:12.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2019
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: PhDr. Jana Krátká, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce
Promyšlení vhodných metod zprostředkování témat interkulturní výchovy skrze literaturu pro děti, naplánovat lekce, a jejich realizace s dětmi v mateřské škole
Zásady pro vypracování:
Teoretickou část autorka věnuje tématům smrt, tématika smrti z pohledu dětí, práce s knihou, v mateřské škole, charakteristika dětí předškolního věku v souvislosti s tématem smrti.
V praktické části autorka nejprve připraví dotazník pro učitelky v mateřských školách, jehož cílem bude zjistit, jestli a jak pracují učitelky MŠ s tématem smrti (co se jim osvědčilo/neosvědčilo, jaká jsou rizika) a zda využívají ke zprostředkování tématu knihy dětské literatury, apod.
Autorka dále navrhne 2 lekce, které umožňují otevřít téma smrti v mateřské škole skrze literaturu pro děti, zajistí jejich realizaci ve vybrané MŠ. Tyto lekce bude následně interpretovat a reflektovat.
Studentka bude pravidelně konzultovat (osobně či emailem) postup zpracování BP.
Seznam odborné literatury
• BOČKOVÁ, Mariana. Dětské pojetí smrti. Bakalářské práce. Brno, Pedagogická fakulta Masarykovy university, 2015. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/qzya5/BP_Boc-_zaver25_muxsnkyy.11..pdf
• COLOROSO, Barbara. Krizové situace v rodině: jak pomoci dětem překonat smrt blízkého člověka, nemoc, rozvod a traumata adopce. V Praze: Ikar, 2008. ISBN 978-80-249-1027-7.
• CANDY-GIBBS, S. E., Sharp, K. C., & Petrun, C. J. The effects of age, object and cultural/religious background on children’s concepts of death. Omega: Journal of Death and Dying, 1984-1985, Vol.15, No.4, 329–346.
• DIRBÁKOVÁ, H. Tabuizovaná a kontroverzní témata očima učitelek mateřských škol. České Budějovice, 2016. Vedoucí práce PhDr. Olga Vaněčková.
• DLOUHÁ, M. Dětské pojetí smrti Brno, Bakalářská práce. Masarykova univerzita. 2015. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
• GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
• CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 572 s.
• KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O dětech a smrti. Přeložil Jiří KRÁLOVEC. Praha: ERMAT, 2003. ISBN 80-903086-1-9.
• KUBECZKOVÁ, Olga. Smrt a dítě: existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-278-4.
• LOUČKA, M. Koncept smrti u dětí. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita, Fakulta sociálních studií, 2007. Vedoucí bakalářské práce Jan Vančura.
• LOUČKA, M. Koncept smrti u dětí - souvislosti vývoje. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, 2007. Vedoucí diplomové práce Jan Vančura.
• MARUŠČÁKOVÁ, I. Vývoj konceptu smrti. Rigorózní práce. Univerzita Karlova, 2006.
• ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4413-5.
• TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK