Jak děti vnímají pobyt v mateřské škole
Název práce v češtině: | Jak děti vnímají pobyt v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | How children perceive their time in kindergarten |
Klíčová slova: | Mateřská škola, pobyt v mateřské škole, režim dne, řízená činnost, volná hra, děti předškolního věku. |
Klíčová slova anglicky: | Kindergarten, time spent in kindergarten, daily schedule, structured activity, free play, preschool-aged children. |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 13.12.2018 |
Datum zadání: | 07.01.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2019 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2019 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Téma BP se zaměřuje především na kvalitativní prozkoumání prožívání dětí v době, kterou tráví v mateřské škole. Teoretická část bude obsahovat kapitoly, které by se týkaly charakteristiky dětí předškolního věku, které přicházejí do MŠ z pohledu psychologického (např.vazba s rodinou, potřeby dětí, specifika vnímání nového prostředí) a pedagogického (např. příprava na MŠ, způsoby adekvátní komunikace s předškolními dětmi, (případně z pohledu zdravotního). Dále by bylo zpracováno působení MŠ na dítě – cíle předškolního vzdělávání, podmínky pro předškolní vzdělávání, základní metody práce v MŠ, problematika adaptačního období a osobnost učitele v MŠ.
Praktická část by zahrnovala průzkum u dětí ve dvou třídách různých mateřských škol a u jejich rodičů. Zaměřil by se především na interakci s dětmi, kde by metodami odpovídajícími věku dětí studentka zjišťovala, jestli se děti orientují v režimu dne, které činnosti si děti pamatují, co na nich oceňují, jestli dokáží vysvětlit, co některé aktivity obsahují, jestli mají ve škole přátele, kteří jim usnadňují pobyt v MŠ apod. V doplňujícím rozsahu by se orientoval na rodiče dětí a zjišťoval emocionální vyladěnost pro docházku do MŠ a na to, co si děti z pobytu ve škole pamatují. |
Seznam odborné literatury |
Literatura:
FILLIOZAT, I. Do nitra dětských emocí. Brno: Computer Press, 2011. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997, 2005. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073676285. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. HOSKOVCOVÁ, S., RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti dítěte. Praha:Grada, 2009. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 9788024744353. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 8024708523. MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. ISBN 9788024708706. MERTIN, V., GILLERNOVÁ,I (eds) Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2.přeprac. vydání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 9788024751078. PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204954. RVP PV Praha: MŠMT, 2018 SVOBODOVÁ, Eva a Miluše VÍTEČKOVÁ. Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2017. ISBN 9788026212430. ŠVARCOVÁ, Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha: Vydavatelství VŠCHT Praha, 2008. ISBN 9788070806906. VÁGNEROVÁ, M.. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2, dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531. |