Kvalita dat získaných prostřednictvím mobilních telefonů
Název práce v češtině: | Kvalita dat získaných prostřednictvím mobilních telefonů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Data Quality in Smartphone-Based Online Surveys |
Klíčová slova: | data|On-line výzkum|Mobilní zařízení|Kvalita |
Klíčová slova anglicky: | Data|Quality|On-line survey|Mobile devices |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.12.2018 |
Datum zadání: | 02.12.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.02.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2019 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Východiska:Rychle se rozvíjející technologie přinášejí nové možnosti v oblasti online sběru dat. Vyplňování dotazníků na mobilní zařízeních, zejména mobilních telefonech, se stává v posledních letech preferovaným způsobem vyplňování online dotazníků a lze předpokládat, že mobilní telefony v budoucnu nahradí počítače jako hlavní nástroj pro online sběr dat. V případě modů kombinujících online sběr dat prostřednictvím více typů zařízení vyvstává otázka, zda je srovnatelná kvalita dat získaných na různých typech zařízení. Vyplňování dotazníků na mobilních telefonech zároveň klade nové nároky na vizuální design dotazníků. Podle závěrů dosavadních studií je za předpokladu optimalizace designu dotazníku pro mobilní telefony, kvalita dat získaných prostřednictvím počítačů a mobilních telefonů ve většině ohledů srovnatelná. 2. Cíle:Cílem práce je zjistit, zda je u různých typů otázek v dotazníku srovnatelná kvalita dat získaných prostřednictvím různých zařízení, konkrétně mobilních telefonů a počítačů. Analyzována budou data z marketingového výzkumu získaná na online panelu v mixed-device modu. Dotazník byl optimalizován pro sběr dat na mobilních telefonech, přesto lze u některých typů otázek očekávat rozdíly v kvalitě dat s ohledem na typ zařízení, na kterém byl dotazník vyplňován. 3. Metodika: Pro zhodnocení kvality dat byly na základě dosavadních studiích vybrány následující indikátory: a) počet znaků v otevřené otázce, b) počet položek v otevřené výčtové otázce, c) automatická volba totožné odpovědi u různých otázek (straightlining effect). Ostatní indikátory uvedené v literatuře z důvodu designu dotazníku a způsobu sběru dat nelze použít: položková nonresponse, návratnost a rychlost vyplňování jednotlivých položek. Testovány budou níže uvedené hypotézy pomocí chíkvadrát testu. 4. Hypotézy: 1. Odpovědi u otevřených otázek mají méně znaků při vyplňování dotazníku na mobilním telefonu než na počítači. 2. Respondenti uvádějí méně položek u otevřených výčtových otázek pří vyplňování dotazníku na mobilních telefonech než při vyplňování na počítačích. 3. Při vyplňování dotazníku na mobilních telefonech dochází ve vyšší míře ke straightlining efektu než v při vyplňování na počítačích. 5. Charakteristika závěrů: Na základě závěrů dosavadních studií je při optimalizaci dotazníku pro sběr dat na mobilních telefonech u většiny typů otázek předpokládaná srovnatelná kvalita dat získaných na mobilních telefonech a počítačích. Rozdíly v kvalitě dat při vyplňování dotazníku na různých zařízeních lze očekávat u otevřených otázek a baterií otázek (straightlining effect). V případě potvrzení těchto závěrů lze uvažovat o jejich zohlednění v praxi dvěma způsoby: a) v optimalizaci designu dotazníků pro mobilní telefony, b) při volbě zařízení, na kterém bude sběr dat probíhat. |
Seznam odborné literatury |
Andreadis, I. (2015). Web surveys optimized for smartphones: are there differences between computer and smartphone users?. Methods, data, analyses: a journal for quantitative methods and survey methodology (mda), 9 (2), 213-228. doi:10.12758/mda.2015.009 Antoun, C., Couper, M.P, Conrad, F.G. (2017). Effects of mobile versus PC web on survey response quality. A crossover experiment in a probability web panel. Public Opinion Quarterly, 81, 280–306 Arn, B., Klug, S.,& Kołodziejski, J. (2015). Evaluation of an adapted design in a multi-device online panel: a DemoSCOPE case study. Methods, data, analyses: a journal for quantitative methods and survey methodology (mda), 9 (2), 185-212. doi:10.12758/mda.2015.009 Axinn, W. G., Gatny, H. H., & Wagner, J. (2015). Maximizing data quality using mode switching in mixed-device survey design: nonresponse bias and models of demographic behavior. Methods, data, analyses: a journal for quantitative methods and survey methodology (mda), 9 (2), 163-184. doi:10.12758/mda.2015.009 Callegaro, M. (Ed.) (2014). Online panel research: a data quality perspective. West Sussex, England: John Wiley & Sons. Chang Shik, Ch., Sang-Yeon, K. (2017). When smartphone responses are not unreliable. Communication Research Reports, 34 (4), 307-315 De Bruijne, M., Wijnant, A. (2014). Improving response rates and questionnaire design for mobile web surveys. Public Opinion Quarterly, 78 (4), 951-962. doi:10.1093/poq/nfu046 de Leeuw, E. (2018). Mixed-Mode: Past, Present, and Future. Survey Research Methods, 12 (2), 75-89. doi: 10.18148/srm/2018.v12i2.7402 Liebe, U., Glenk, K., Oehlmann, M., & Meyerhoff, J. (2015). Does the use of mobile devices (tablets and smartphones) affect survey quality and choice behaviour in web surveys?. Journal of Choice Modelling, 14, 17-31. doi: 10.1016/j.jocm.2015.02.002 Struminskaya, B., Weyandt, K., & Bosnjak, M. (2015). The effects of questionnaire completion using mobile devices on data quality: evidence from a probability-based general population panel. Methods, data, analyses: a journal for quantitative methods and survey methodology (mda), 9, 2, 261-292. doi:10.12758/mda.2015.014 Toepoel, V., Lugtig, P. (2015). Online surveys are mixed-device surveys: issues associated with the use of different (mobile) devices in web surveys. Methods, data, analyses: a journal for quantitative methods and survey methodology (mda), 9, 2, 155-162. doi:10.12758/mda.2015.009 |