Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kvalita dat získaných prostřednictvím mobilních telefonů
Název práce v češtině: Kvalita dat získaných prostřednictvím mobilních telefonů
Název v anglickém jazyce: Data Quality in Smartphone-Based Online Surveys
Klíčová slova: data|On-line výzkum|Mobilní zařízení|Kvalita
Klíčová slova anglicky: Data|Quality|On-line survey|Mobile devices
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.12.2018
Datum zadání: 02.12.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.02.2019
Datum a čas obhajoby: 03.09.2019 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Východiska:Rychle se rozvíjející technologie přinášejí nové možnosti v oblasti online sběru dat. Vyplňování dotazníků na mobilní zařízeních, zejména mobilních telefonech, se stává v posledních letech preferovaným způsobem vyplňování online dotazníků a lze předpokládat, že mobilní telefony v budoucnu nahradí počítače jako hlavní nástroj pro online sběr dat. V případě modů kombinujících online sběr dat prostřednictvím více typů zařízení vyvstává otázka, zda je srovnatelná kvalita dat získaných na různých typech zařízení. Vyplňování dotazníků na mobilních telefonech zároveň klade nové nároky na vizuální design dotazníků. Podle závěrů dosavadních studií je za předpokladu optimalizace designu dotazníku pro mobilní telefony, kvalita dat získaných prostřednictvím počítačů a mobilních telefonů ve většině ohledů srovnatelná.
2. Cíle:Cílem práce je zjistit, zda je u různých typů otázek v dotazníku srovnatelná kvalita dat získaných prostřednictvím různých zařízení, konkrétně mobilních telefonů a počítačů. Analyzována budou data z marketingového výzkumu získaná na online panelu v mixed-device modu. Dotazník byl optimalizován pro sběr dat na mobilních telefonech, přesto lze u některých typů otázek očekávat rozdíly v kvalitě dat s ohledem na typ zařízení, na kterém byl dotazník vyplňován.
3. Metodika: Pro zhodnocení kvality dat byly na základě dosavadních studiích vybrány následující indikátory: a) počet znaků v otevřené otázce, b) počet položek v otevřené výčtové otázce, c) automatická volba totožné odpovědi u různých otázek (straightlining effect). Ostatní indikátory uvedené v literatuře z důvodu designu dotazníku a způsobu sběru dat nelze použít: položková nonresponse, návratnost a rychlost vyplňování jednotlivých položek. Testovány budou níže uvedené hypotézy pomocí chíkvadrát testu.
4. Hypotézy:
1. Odpovědi u otevřených otázek mají méně znaků při vyplňování dotazníku na mobilním telefonu než na počítači.
2. Respondenti uvádějí méně položek u otevřených výčtových otázek pří vyplňování dotazníku na mobilních telefonech než při vyplňování na počítačích.
3. Při vyplňování dotazníku na mobilních telefonech dochází ve vyšší míře ke straightlining efektu než v při vyplňování na počítačích.
5. Charakteristika závěrů: Na základě závěrů dosavadních studií je při optimalizaci dotazníku pro sběr dat na mobilních telefonech u většiny typů otázek předpokládaná srovnatelná kvalita dat získaných na mobilních telefonech a počítačích. Rozdíly v kvalitě dat při vyplňování dotazníku na různých zařízeních lze očekávat u otevřených otázek a baterií otázek (straightlining effect). V případě potvrzení těchto závěrů lze uvažovat o jejich zohlednění v praxi dvěma způsoby: a) v optimalizaci designu dotazníků pro mobilní telefony, b) při volbě zařízení, na kterém bude sběr dat probíhat.
Seznam odborné literatury
Andreadis, I. (2015). Web surveys optimized for smartphones: are there differences between computer and smartphone users?. Methods, data, analyses: a journal for quantitative methods and survey methodology (mda), 9 (2), 213-228. doi:10.12758/mda.2015.009
Antoun, C., Couper, M.P, Conrad, F.G. (2017). Effects of mobile versus PC web on survey response quality. A crossover experiment in a probability web panel. Public Opinion Quarterly, 81, 280–306
Arn, B., Klug, S.,& Kołodziejski, J. (2015). Evaluation of an adapted design in a multi-device online panel: a DemoSCOPE case study. Methods, data, analyses: a journal for quantitative methods and survey methodology (mda), 9 (2), 185-212. doi:10.12758/mda.2015.009
Axinn, W. G., Gatny, H. H., & Wagner, J. (2015). Maximizing data quality using mode switching in mixed-device survey design: nonresponse bias and models of demographic behavior. Methods, data, analyses: a journal for quantitative methods and survey methodology (mda), 9 (2), 163-184. doi:10.12758/mda.2015.009
Callegaro, M. (Ed.) (2014). Online panel research: a data quality perspective. West Sussex, England: John Wiley & Sons.
Chang Shik, Ch., Sang-Yeon, K. (2017). When smartphone responses are not unreliable.
Communication Research Reports, 34 (4), 307-315
De Bruijne, M., Wijnant, A. (2014). Improving response rates and questionnaire design for mobile web surveys. Public Opinion Quarterly, 78 (4), 951-962. doi:10.1093/poq/nfu046
de Leeuw, E. (2018). Mixed-Mode: Past, Present, and Future. Survey Research Methods, 12 (2), 75-89. doi: 10.18148/srm/2018.v12i2.7402
Liebe, U., Glenk, K., Oehlmann, M., & Meyerhoff, J. (2015). Does the use of mobile devices (tablets and smartphones) affect survey quality and choice behaviour in web surveys?. Journal of Choice Modelling, 14, 17-31. doi: 10.1016/j.jocm.2015.02.002
Struminskaya, B., Weyandt, K., & Bosnjak, M. (2015). The effects of questionnaire completion using mobile devices on data quality: evidence from a probability-based general population panel. Methods, data, analyses: a journal for quantitative methods and survey methodology (mda), 9, 2, 261-292. doi:10.12758/mda.2015.014
Toepoel, V., Lugtig, P. (2015). Online surveys are mixed-device surveys: issues associated with the use of different (mobile) devices in web surveys. Methods, data, analyses: a journal for quantitative methods and survey methodology (mda), 9, 2, 155-162. doi:10.12758/mda.2015.009
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK