Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pozornost žáků středních škol během procesu učení při použití špuntů do uší
Název práce v češtině: Pozornost žáků středních škol během procesu učení při použití špuntů do uší
Název v anglickém jazyce: Attention of high school students with the use of earplugs during the learning process
Klíčová slova: pozornost|učení|děti|koncentrace|školní věk|kognitivní funkce|špunty do uší|paměť
Klíčová slova anglicky: attention|learning|children|concentration|school age|cognitive function|earplugs|memory
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.10.2018
Datum zadání: 29.10.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.04.2019
Datum a čas obhajoby: 21.05.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. David Čáp, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Pozornost je komplexní schopností, která se významným způsobem podílí na procesu záměrného učení. Tato práce se na teoretické úrovni věnuje druhům a teoriím pozornosti, které souvisí s efektivním zvládáním školních nároků. Konkrétněji se zaměřuje na vývojové období staršího školního věku a adolescence, tedy na středoškolské žáky. Práce analyzuje výsledky vědeckých studií, které se zabývaly výzkumy pozornosti a jejích vlastností (jako je stabilita, koncentrace či selektivita). Práce je zaměřena na zkoumání toho, zda nenáročná kompenzační pomůcka – zde jsou to špunty do uší – může zlepšit soustředění a stabilitu pozornosti během učení. Dále práce stručně zmiňuje i fyziologický základ fungování tohoto kognitivního procesu. Závěr teoretické části práce mapuje aktuální možnosti diagnostiky pozornosti, zvláště pak u dětí a dospívajících. Okrajově jsou v ní zmíněny i vybrané poruchy pozornosti (např. ADD, ADHD), které (nejen) s učením úzce souvisejí.

V empirické části práce bude popsán kvantitativní výzkum, v němž bude využito několik různých testů pozornosti. Výzkumná otázka zní, zda a jak se liší pozornost (konkrétně soustředění) a případně i výkon žáků středních škol, kteří při procesu záměrného učení použili či nepoužili špunty do uší, aby došlo ke snížení vnímání rušivých elementů z okolí.Výzkum bude probíhat na české populaci nacházející se ve věkové kategorii zhruba od třinácti do devatenácti let.
Cílem této práce není orientovat se na patologii související s pozorností. K pozornosti je zde přistupováno jako k mentálním procesu, jež je nezbytný například pro přenesení důležitých informací do pracovní paměti, která je pro učení velmi důležitá. Předpokládáme využití zjištěných dat nadále v praxi například u dětí s ADHD, kterým by výsledky mohly ulehčit fungování v rámci některých fází učení nebo obecně při plnění úkolů vyžadujících vyšší míru soustředění.
Seznam odborné literatury
Byrne, D. C., Davis, R. R., Shaw, P. B., Specht, B. M., & Holland, A. N. (2011). Relationship between comfort and attenuation measurements for two types of earplugs. Noise & Health, 13(51), 86-92.
Davis, R. (2008). What do we know about hearing protector comfort? Noise & Health, 10(40), 83-9.
Deutsch, J. A., & Deutsch, D. (1963). Attention: Some theoretical considerations. Psychological review, 70(1), 80 – 90.
Fan, J., McCandliss, B. D., Sommer, T., Raz, A., & Posner, M. I. (2002). Testing the efficiency and independence of attentional networks. Journal of cognitive neuroscience, 14(3), 340-347.
Goleman, D. (2014). Pozornost: Skrytá cesta k dokonalosti. Brno: Jan Melvil Publishing.
Groenewold, M. R., Masterson, E. A., Themann, C. L., & Davis, R. R. (2014). Do hearing protectors protect hearing? American journal of industrial medicine, 57(9), 1001-1010.
Mack, A. & Rock, I. (1999). Inattentional blindness: An overview. Current Directions in Psychological Science, 12(5):180-184.
Maquestiaux, F. (2013). Psychologie de l'attention. Bruxelles: De Boeck Supérieur.
Treisman, A. (2006). How the deployment of attention determines what we see. Visual cognition, 14(4-8), 411-443.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK